FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
04.02.2026 klo 16:07:12 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 96 [97]

Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 352763 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
John Matrix

Poissa Poissa

Vastaus #2400 : 20.01.2026 klo 12:36:47

8 sekunnin sääntöä pääsin harjoittelemaan. Kaksi kertaa kerkesin aloittaa laskemisen ja pari kertaa unohtui(pallo toki laitettiin peliin kun olin aloittamassa laskemisen, eli varmasti alle 8 sek oli käsissä). Miten te laskette sen? Itse laskin ääneen sekä laskin sormilla käsi kohti taivasta. Miksi sitä ei sovelleta myös maalipotkuissa?

Säännöissä sanotaan, että erotuomari laskee viimeiset viisi sekuntia näkyvästi nostetulla kädellä. Maalipotkuun ei sovelleta samaa sääntöä, mutta olen kyllä joskus itse laskenut kovaäänisesti kolmesta alaspäin, jos veskari selkeästi viivyttelee maalipotkun antamista. Tämän jälkeen on ollut helppo antaa varoitus ajanpeluusta.
Zlatanic

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jalkapallo

Vastaus #2401 : 20.01.2026 klo 12:38:38

Junnupeleissä tuo pallon hautominen toki ei ole minkäänlainen ongelma, sillä 99% joukkueista haluaa avata nopeasti lähimmälle topparille.
Nigel Kugelschfeir

Paikalla Paikalla

Vastaus #2402 : 20.01.2026 klo 12:41:48

Missä ikävaiheessa tuo 8 sekunnin sääntö on voimassa?
Zlatanic

Poissa Poissa

Vastaus #2403 : 20.01.2026 klo 13:05:46

Kaikissa missä on erotuomari eikä pelinohjaaja?
Chuck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Путiн хуйло!

Vastaus #2404 : 20.01.2026 klo 13:15:49

8 sekunnin sääntöä pääsin harjoittelemaan. Kaksi kertaa kerkesin aloittaa laskemisen ja pari kertaa unohtui(pallo toki laitettiin peliin kun olin aloittamassa laskemisen, eli varmasti alle 8 sek oli käsissä). Miten te laskette sen? Itse laskin ääneen sekä laskin sormilla käsi kohti taivasta. Miksi sitä ei sovelleta myös maalipotkuissa?

Liitto piti tästä Teams-koulutuksen tuossa taannoin, mikset ollut siellä? ;)

8-7-6 hiljaisesti käsi alhaalla, sitten 5-4-3-2-1-0 ääneen käsi ylhäällä ja sormilla laskien. Jos pelaaja on vapauttamassa palloa juuri nollan kohdalla, niin ei aleta nillittämään ja laskemaan kymmenyksiä, pointtina on kuitenkin vain saada pallo peliin.

Maalipotkuissa sitä ei sovelleta, koska peli on katkennut. Muutenhan sama laskentalogiikka olisi myös kulmapotkuissa, vapareissa ja rankkareissa. Kun pallo on maalivahdin hallinnassa, peli ei ole poikki (vaikka maalivahdin pallonhallintaa ei saakaan haastaa).

Myöskin Palloliiton suositus on toimia 8 sekunnin säännön rikkeissä seuraavasti:
1. kerta: kulmapotku
2. kerta: kulmapotku + suullinen huomautus
3. kerta: kulmapotku + varoitus Keltainen

Toimintatapaa ei ole tyhjentävästi kirjattu sääntöihin, joten linjaus voi vaihdella maakohtaisesti.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2026 klo 13:28:47 kirjoittanut Chuck »
Thalian

Poissa Poissa

Vastaus #2405 : 20.01.2026 klo 16:16:07

Maalipotkuissa sitä ei sovelleta, koska peli on katkennut. Muutenhan sama laskentalogiikka olisi myös kulmapotkuissa, vapareissa ja rankkareissa.

Ja kaikissa muissakin pelinjatkamismuodoissa, eli rajaheitoissa ja avauspotkuissa. Enkä näe yhtään syytä sille, että miksi näin ei ole vaan joissain tilanteissa saat munia sitä palloa pidempään kuin toisissa.
Zlatanic

Poissa Poissa

Vastaus #2406 : 20.01.2026 klo 22:50:16

Kiitos Ylos

Kaikkeen ei kerkee.
janne#1

Poissa Poissa

Vastaus #2407 : 20.01.2026 klo 23:04:11

Olisi jalkapallossa selkeämpää mennä vastaavaan laskentalogiikkaan kuin futsalissa.
korroosio

Poissa Poissa

Vastaus #2408 : 21.01.2026 klo 08:06:50

Olisi jalkapallossa selkeämpää mennä vastaavaan laskentalogiikkaan kuin futsalissa.

Selkeämpää olisi, mutta mun mielestä kyllä osa sitä sääntöjen esipuheessa edellytettyä pelin kauneutta on jalkapallossa juuri se tietty epämääräinenkin rytmi, joka tekee jalkapallosta erityisen.

Itselle olisi kyllä vaikeaa jatkaa viheltämistä, jos jokaisessa pelinjatkamistilanteessa pitäisi alkaa laskemaan sekunteja.

Pelin kauneus on tietysti mielipidekysymys, mutta itse koen tämän mielipiteen johtavani siitä, millaista jalkapallo on perinteisesti ollut. Toisaalta tietysti aina on vaarana, ettei kentällä olekaan enää kunnialliset henkilöt ja vaikkapa juuri tilanteiden vemyttämiset alkavat saada epätyylikkäitä muotoja. Sitä varten mun mielestä kortit riittää

Ja toivottavasti paitsiosääntö ei muutu suunniteltuun muotoon. Sitäkin olisi kyllä vaikeaa sietää.
The Missionary

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen maajoukkueet

Vastaus #2409 : 21.01.2026 klo 12:18:41

Olisi muuten aivan perseestä jos pitäisi samalla lailla toimia kuin futsalissa. Periaatteessa tuon 8 sekunnin säännön voisi kuvitellakin olevan voimassa muissakin pelinjatkamistavoissa, koska se on rytmiltään ja joustavuudeltaan huomattavasti enemmän jalkapallon henkinen, mutta esim. kulmapotkuissa olisi aika perseestä alkaa laskemaan sekunteja, kun torniosasto on vielä matkalla boksiin.

Itselläkin ensimmäinen kokemus 8 sekunnin säännön käytöstä takana, tykkäsin. Ihan valtavan montaa kertaa ei tarvinnut mennä ääneen laskemiseen asti, mutta niissä muutamassa tilanteessa kyllä huomasi, että nyt on pallo ollut veskarilla pidempään kuin "luonnollisesti" tällaisessa tilanteessa olisi ja oli hyvä hetki alkaa laskea.

Thalian

Poissa Poissa

Vastaus #2410 : 21.01.2026 klo 12:39:00

Olisi muuten aivan perseestä jos pitäisi samalla lailla toimia kuin futsalissa. Periaatteessa tuon 8 sekunnin säännön voisi kuvitellakin olevan voimassa muissakin pelinjatkamistavoissa, koska se on rytmiltään ja joustavuudeltaan huomattavasti enemmän jalkapallon henkinen, mutta esim. kulmapotkuissa olisi aika perseestä alkaa laskemaan sekunteja, kun torniosasto on vielä matkalla boksiin.

Tuomarilla on aika paljon harkintavaltaa siihen, että milloin alettaa sen laskennan. Että kuvailemasi ongelma ei ole oikeasti niin iso kuin kuvittelet.

Sivuja: 1 ... 96 [97]

Siirry: