FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
26.10.2025 klo 01:28:40 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: [1]

Kirjoittaja Aihe: Futsal Liiga, 24.1.2009, VALO - Sievi Futsal  (Luettu 2318 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Sudeetti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Banzai, kukkahattu

: 24.01.2009 klo 23:04:29

24.1.2009, Tikkurilan urheilutalo
VALO - Sievi Futsal
6 - 4 (1 - 2)

7.05   0 -1 16, 3
12.57  0 - 2 3
18.16  1 - 2  26, 11

21.52  2 - 2 18, 15
23.12  2 - 2 20, 14
31.32  3 - 3 13, 16
35.40  4 - 3 9, 2
36.24  5 - 3 13, 11
38.16  6 - 3 9, 16
39.20  6 - 4 20, 7

Muok. Kuvien määrä paisui, kun en jaksanut karsintaa tehdä kovinkaan ajatuksen kanssa. Teitä on varoitettu.

--

Kuiteskin, peli oli mukavaa seurattavaa. Ennakkoasetelmana oli, että VALO oli käytännössä pakkovoiton edessä jatkaakseen kamppailua sarjapaikastaan.

Ennen peliä eroa päivän vastustajaan Sieviin sekä Loiskeeseen oli kuusi pistettä.

Vierasjoukkue FC YPA, eli Sievi Futsal Ylivieskasta.

Erotuomarikaksikko Panu Kammonen ja Antti Kausto oli saapunut paikalle Oulusta asti.

Kotijoukkue Vandas Lokomotiv, eli Vantaan Veturi, eli VALO.

Peli alkoi tiukalla väännöllä.

Sievi otti kuitenkin suht pian otteen ottelun jatkuessa. Sievi tuntui juoksevan VALOlta jalat alta ja VALOn  puolustuksella oli usein ongelmia työnjaon suhteen. Terävyys kuitenkin puuttui Sievin viimeisistä syötöistä ja viimeistelystä.

VALOllakin oli muutama paikka. Tässä kulmatilanteessa vanhat konkarit meinasivat päästä rokottamaan puolustuksen nukahtamisesta.

Maalitilanteiden kuvaamisen ensimmäinen laki.
-Maali syntyy juuri silloin kun olet vaihtamassa kuvaamispaikkaasi.

Jani Harja viimeisteli Sievin täysin ansaitun johdon 7. minuutin kohdalla.

Taustalla näkyvä VALOn valmentaja Tapio Virolainen otti aikalisän ajassa 12.13...

...mutta ilman näkyvää tulosta. Sievi sen sijaan lisäsi johtoaan Antti Kukkolan maalilla ajassa 12.57.

Tämän jälkeen VALO pääsi kuitenkin vähitellen peliin mukaan. Tämä laukaus meni vielä ohi...

...mutta tämä Ville Laitisen veto/sijoitus sen sijaan meni verkon perille ajassa 18.16.

Ei varmasti ollut paitsio. ;)

Tasoituskin oli lähellä, mutta tauolle mentiin kuitenkin Sievin johtaessa 1-2.

Paljonkohan tuli katsojia? Noin 50, suurin osa kausikorttilaisia. Kertalippu 8 euroa, kausikortti 10 euroa, vielä kaksi kotipeliä jäljellä. Ainakin tämä ottelu oli hintansa arvoista seurattavaa. :)

Puoliaika. Kahvia ja pullaa.

--

Jatkuu kunhan silmiä lakkaa särkemästä ja saa loputkin kuvat käsiteltyä.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2009 klo 01:09:30 kirjoittanut Sudeetti »
lindros

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, Huuhkajat

Vastaus #1 : 25.01.2009 klo 00:09:54

Jatkuu kunhan silmiä lakkaa särkemästä ja saa loputkin kuvat käsiteltyä.

Tuttu ongelma, kun on tullut lauottua n. 300 kertaa futispelissä järkkärin sulkimella. Niinhän ne sanovat, että pitäisi reenata kuvaamaan molemmat silmät auki, niin silmät ei kipeytyisi. Itsellä ei ole tullut vielä opeteltua.
Dominoteoria

Poissa Poissa

Vastaus #2 : 25.01.2009 klo 00:12:19

Hienoa! Näitä lisää ehdottomasti  Ylos Tuoppi
Sudeetti

Poissa Poissa

Vastaus #3 : 25.01.2009 klo 01:43:53

Osa kuvista kiinnostanee lähinnä joukkueita itseään ja/tai taustoja, tuttuja, perheitä jne.

Joitakin lisää tuolla.

Noista voipi itse laskeskella. Todennäköisesti joitakuita perinteiseen tapaan vielä kahvion puolella pelin jatkuessa. :D

VALO tuli toiselle jaksolle aivan eri ilmeellä. Tästä tilanteesta ei vielä tasoitusta tullut, mutta Sievin maalivahti satutti nilkkansa. Tuntui varovan sitä jonkin verran loppumatsin ajan.

Lohduttavaa sinänsä, että Suomen korkeimmallakin tasolla palloa saadaan vedettyä yhtä lahjakkaasti päin seiniä kuin omissa peleissä...

Peli pyöri lähinnä Sievin päässä, Sievin keskittyessä vastaiskuihin.

Valitettavasti kuvat Tommi Paavolan (2-2), Ville Saxmanin (2-3) ja Jon Poulsenin (3-3) maaleista eivät onnistuneet edes siedettävästi.

Olen suht vakuuttunut, että tuomarin hyödyn antamisen jälkeen tuomittavan kumulatiivisen virheen ilmaisevat eleet on keksinyt joku tuomareita vihaava pelaaja. Onneksi ei ole itse vielä tarvinnut vatkata käsiä sen merkiksi.

VALOn odotettu johtomaali syntyi ajassa 35.40 ja asialla Pasi Nevanperä.

Joku irvileuka voisi huvikseen laskeskella VALOn tuolloin kentällä olleitten pelaajien keski-ikää. Toisin kuin olisi voinut kuvitella, VALOn konkariosasto paransi otteitaan pelin edetessä. Kenties Sieviläiset väsyttivät itsensä ensimmäisen puoliajan kovalla prässäämisellä?

Sievin valmentajan vuoro ottaa aikalisä. Pelaajien elekielestä lienee helppo päätellä kumpi on johdossa.

Tuomarit hoitivat hommansa nähdäkseni varsin mukiinmenevästi, mutta tästä tilanteesta muistan olleeni hieman eri mieltä. Näkökulmani tilanteeseen ehkä kuitenkin "pikkuisen" huonompi kuin tuomarilla. :)

VALOn puolustajilla oli välillä vaikeuksia pysyä tolpillaan (lue: jäivät juoksussa jälkeen, paikkasivat liukumalla). Yllättävän usein sääntöjenmukaisesti jopa, kovin montaa virhettä noista ei nimittäin vihellety. Liekö yhtään?

Poulsenin kylmäverinen zippaus muutti tilanteeksi jo 5-3, kun peliaikaa oli jäljellä enää nelisen minuuttia.

Sievi otti käyttöön nousevan maalivahdin, mutta tämä kostautui ja Nevanperä teki ratkaisevan 6-3 osuman.

Sievin kunniaksi on kuitenkin sanottava, että joukkue pelasi hyvällä asenteella loppuun asti. Palkkioksi vielä Saxmanin kavennus tilanteeksi 6-4, 40 sekuntia ennen loppua.

Pisteet kuitenkin Vantaalle ja taistelu putoajan paikasta taas auki.

Ottelun parhaana palkittiin mielestäni oikeutetusti VALOn Jon Poulsen.

Kehuttakoon vielä ottelujärjestäjiä ja taustahenkilöitä. Kaikki perushommat toimivat moitteetta ja peliin oli mukava tulla. Toki muutamien tuttujen ihmisten paikalla olo auttaa, mutta kuiteskin. Suosittelen käymään tutustumassa.

Varsinkin kuuluttajalla oli pelin nyanssit, pelaajat ja äänenkäyttö hyvin hallussa. Siksi kummastuttaakin, että miten sama mies muuttuu tärykalvoja riipiväksi ja (lähinnä tuomarien) hermoja raastavaksi räyhääjäksi astuessaan itse pelikentälle... ;)
JP

Poissa Poissa

Vastaus #4 : 25.01.2009 klo 11:27:05

Hienoa jälkeä. Uurastukselle  ISO Ylos
Vaatii jonkin verran aikaa ja punnerrusta.

Myös itse tätäkin juttua kokeilleena teidän mitä futsalin kuvaaminen on.
Ei ihan helppo juttu.
Kuvia tulee helposti otettua kymmeniä,satoja. Ja jäljelle jää...

Lisäksi onnistuneiden otosten ottaminen vaatii myös jonkinlaisen kaluston.
VALOvoimaa pitää kamerasta löytyä.

Millaisella putkellä nämä kuvat on napattu?
Sudeetti

Poissa Poissa

Vastaus #5 : 25.01.2009 klo 13:41:01

-nips-

Millaisella putkellä nämä kuvat on napattu?
Kiitos.

Nikonin D60:n mukana tullut AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED II. Perusobjekti siis.

Tuttu ongelma, kun on tullut lauottua n. 300 kertaa futispelissä järkkärin sulkimella. Niinhän ne sanovat, että pitäisi reenata kuvaamaan molemmat silmät auki, niin silmät ei kipeytyisi. Itsellä ei ole tullut vielä opeteltua.
Pistetäänpä nämä tähän liittyvät omat itkemiset tänne, kun eivät kuitenkaan itse peliin liittyneet.

Silmät tosiaan kipeytyivät ihan liiallisesta räpsimisestä, eikä ulkona ollut kirkas sääkään ja jäkikäsittely koneella auttanut asiaa. Nyt kun lukaisin tuon toisen puoliajan selostukseni, niin kovin paljoa tuosta en muista kirjoittaneeni. Migreenikohtauksen alkuvaihe oli jo menossa, eikä ajatus toiminut enää täydellä teholla. :D

--

Futsalia oli aika hankala kuvata omasta mielestäni. Tilanteita oli paljon ja pelin ennakoiminen huomattavasti hankalampaa kuin esimerkiksi jalkapallossa. Kortille otettujen kuvien määrä yli 300, noista toki suurin osa lähtee saman tien pois, mutta läpikäytäväksi jäi kuitenkin vajaa sata kappaletta.

Vähän virkeämmässä olotilassa tuosta olisi voinut supistaa 30-40 kuvaan helposti ja siitä kymmenisen kuvaa foorumille. Nyt tyylilajiksi muotoutui vähän vahingossa "miten näin ja koin elämäni ensimmäisen futsal-liigaottelun". Kokonaisuutena ihan sympaattinen, mutta olisihan sitä kiva jos olisi edes yhden vähän erilaisen kuvan saanut mahtumaan mukaan.

Vähän vertailun vuoksi. Itse pidin kovasti esimerkiksi J. Järvenpään VALO - Loiske sarjasta. Noh, ehkä parin vuosikymmenen kokemuksen myötä voisi onnistua itsekin. ;)
JP

Poissa Poissa

Vastaus #6 : 25.01.2009 klo 14:46:27

Juu, kyllä futsalkuvaaminen on haastavaa kuten hyvin kerroit.

Itse näppäilin fs.kuvia viimeksi Pasilassa GFT.n UEFA-cupissa.
Annoin kuvia irkuille kun pyysivät. Muuten kuvat ovatkin hautautuneet pc.ni kansioihin.
Tässä otoksiani.
http://www.futsal.fai.ie/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=15&Itemid=71

Kuvien jälkikäsittely Photoshopilla (=rajaus ja väriensäätö yms.) on vain niin työlästä, ettei oikein aika riitä.
Ehkä jonain päivänä vankistan tätä harrastusta. On se niin mukavaa.

Itse olen Canon-miehiä. Jotenka tuo Nikonpuoli on ihan vierasta. Eikös tuo runko ole kuitenkin ihan sopiva aktiiviharrastajalle.
(vastannee Canon D40 tai D50..luulisin) Itselläni on tuo 4-kymppinen.

Objektiivi on aika ratkaiseva. Kuten kerroit, niin perusputki on perusputki. Sellainen käypä ja toimiva fs.putki on esim. Canonilla 70-200/2.8 IS L. Hintaa on jonkin verran, mutta... Vakain (=IS) on kova juttu. Ja tuo 2.8 aukko antaa kyllä paljon pelivaraa. Toki riippuu hallista.
Muistaakseni viime keväänä kuvasin KKI35-SM-lopputurnausta Tiksissä.

Järvenpäälläkin on varmaankin jokin tuollainen..., jotta näin. Eipä muuta kuin hyviä napsuja. Mukava kun joku napsii myös futsalista.
Ei mikään ihan haasteeton urakka. Nopea peli ja pimeät (kuvauksen kannalta) hallit. EI kiva yhdistelmä.
lojalisti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jokerit

Vastaus #7 : 25.01.2009 klo 15:16:27

24.1.2009, Tapiolan urheiluhalli
Siis Tikkurilan urheilutalo?
Sudeetti

Poissa Poissa

Vastaus #8 : 25.01.2009 klo 18:54:07

Annoin kuvia irkuille kun pyysivät. Muuten kuvat ovatkin hautautuneet pc.ni kansioihin.
Tässä otoksiani.
http://www.futsal.fai.ie/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=15&Itemid=71
Hyviä kuviahan nuo olivat, Ikävä että eivät selkeämmin ole esillä olleet.

Kaipa futsalkuvillekin voisi olla tilausta voisi, mutta ei oikein paikkaa mistä ihmiset niitä löytäisivät? En oikein usko, että täältä kovin moni kuvia huomaa. Nyt pistin parille tutulle Valon ihmiselle kuvat ja linkin tänne, mutta ainakin itselläni on korkea kynnys lähteä "tyrkyttämään" kuvia tuntemattomille.

Kuvien jälkikäsittely Photoshopilla (=rajaus ja väriensäätö yms.) on vain niin työlästä, ettei oikein aika riitä.
Ehkä jonain päivänä vankistan tätä harrastusta. On se niin mukavaa.
Tuo on ikävän tosi, käytännössä jokaisen esille pistämäni kuvan jouduin rajaamaan uudelleen. Itse tosin olen laiska ja käytän rajaamiseen Irfanviewiä ja vain poikkeustapauksissa Gimpiä värien paranteluun. Pitäisi kai opetella enemmän, mutta ei vielä ole innostanut.

Itse olen Canon-miehiä. Jotenka tuo Nikonpuoli on ihan vierasta. Eikös tuo runko ole kuitenkin ihan sopiva aktiiviharrastajalle.
(vastannee Canon D40 tai D50..luulisin) Itselläni on tuo 4-kymppinen.

Objektiivi on aika ratkaiseva.

-nips-
Canon D40 taitaa olla astetta parempi, mutta kaltaiselleni aloittelijalle runko on ihan tarpeeksi hyvä, liiankin hyvä luultavasti. Pitänee objektiiveja mietiskellä kunhan on vähän edes jyvälle hommasta päässyt.

Siis Tikkurilan urheilutalo?
Hups. Molemmat susirajan toisella puolen, ihmekös tuo jos sekaisin menevät. :-[
jurveja

Poissa Poissa

Vastaus #9 : 26.01.2009 klo 21:46:56

Kun minustakin näyttää puhetta olleen niin muutama kommentti. Putkena noissa futsal-kuvissa on Sigma 70-200/2.8. Siinä ei ole vakaajaa eikä nopeassa urheilukuvauksessa vakaajasta yleensä olekaan hyötyä - jotta liike pysähtyy suljinaikojen pitää olla vähintään 1/320 luokkaa. Se on sen verran lyhyt aika ettei siinä paljon käsi ehdi täristä.
Futsal on tosiaan aika paljon haastavampaa kuvattavaa kuin "oikea" futis. Esimerkiksi salibandy on kyllä vielä hektisempää menoa.
Hienoa, että futsalkuvaajia näyttää löytyvän. Itse olen laittanut kuvia Palloliitolle, joka on ihan mielellään niitä sivuilleen laittanut. Suosittelen samaa. Yhteystiedot löytyvät sivuilta.

Juhani Järvenpää

Sivuja: [1]

Siirry: