Noniin, ajattelin raportoida tästä kyseisestä pelistä nyt Suomeen palattuani. Olin peliä katsomassa paikallisen kaverini kanssa. Lähdimme Swanseasta aikaisin aamulla, koska peli alkoi jo kello yksitoista. Cardiffissa oli täysi hulina päällä, Cardiffin sinipaitaisia faneja näkyi sylivauvasta pyörätuolivaariin asti. Olimme varotoimena vetäneet päälle Cardiffin vanhat paidat, koska olimme kuitenkin tulossa Swanseasta. Kaverini preppasi minua ennen peliä, että minun täytyy elää Cardiffin joukkueen mukana, koska istuimme kotijoukkueen kannattajien keskellä. Ehdimme juoda tuopit paikallisessa ennen pelin alkua ja paikat löytyivät helposti. Ninian park oli hieno vanhanaikainen stadion, joka ilmeisesti on muuttumassa museoksi, koska viereen on valmistumassa Cardiff cityn uusi kotstadion.
Peli oli hienoa katsoa. Swansea pysyi kuin varkain pelissä mukana ja teki maalinsa hienman yllätteäen kesken Cardiffin painostuksen. Swansean fanit olivat tiiviisti omassa karsinassaan. Koti- ja vierasfanien välille vedettiin verho ottelun alussa. "Swansea scum"-huudot kaikuivat pelin alusta alkaen. Swansean Alan Tate sai kuunnella vihellystä aina koskiessaaa palloon aiemman kakkakepposensa takia. Leon Britton sai kuunnella "thief"-huutoja ilmeisesti jonkun näpistysjutun takia. Tuomari sai pienen vekin päähänsä kolikoista, joita satoi kentälle muutamaan otteeseen. Hetkinen kolikkoepisodia myöhemmin poliisit kantoivat nuorta Cardiffin kannattajaa niskaperseotteella pois katsomosta kotifanien taputtaessa hyväksiyvästi. Peli oli tasaista, vaikka Cardiffin lopussa saama rankkari olikin lahja. Mutta 2-2 oli hyvä lopputulos. Pelin aikana Swansean fanit muuten pitivät Union jacki ilmassa monesti, ilmeisesti kyseessä on sympatian osoittaminen Englannille, koska Cardiff väittää olevansa ainoa Walesilainen joukkue. Lisäksi kotifanit tekivät usein uintiliikkeitä, joka viittaa ilmeisesti tarinaan, jonka mukaan Swansean faneja on joskus ajettu mereen asti.
Poistuimme hyvillä mielin matsista, hieno kokemus. Suosittelen.
Tässä linkki ottelurapoon:
http://soccernet.espn.go.com/report?id=263937&cc=5739