Siihen aikaan vain ei ollut Bosmania ja muuta.
Ylipäätäänkin aika oli niin erilainen, että en ottaisi Littiä lainkaan vertailuun koska nykypäivänä Litmasen kaltainen suurlupaus olisi siirtynyt reilusti ennen maajoukkuedebyyttiä.
Sama kuin Litmaseen eli aika oli niin täysin eri, että ei mitään järkeä verrata nykypäivään.
Muistetaan nyt kuitenkin pari asiaa:
Bosman-päätös joulukuussa 1995 käynnisti nykyisen kaltaiset siirtomarkkinat ja sitä kautta ylipäätään pelaajatarkkailun sekä muut kuviot, jotka mullistivat pelaajamarkkinat. Tämän vuoksi on aika vaarallista käyttää esimerkkinä siirtoja, jotka ovat tapahtuneet ennen vuotta 1996 ja myös oikeastaan "vanhoja" pelaajia, koska nykyisillä siirtomarkkinoilla moni vuonna 1995 yli parikymppinen olisi siirtynyt reilusti nuorempana.
Toinen asia on sitten, että A-maajoukkuenimitys annettiin myös talven liigamaajoukkueille, joten tältä osin maajoukkuedebyytti on hyvin kyseenalainen vertailukohta. Oikeastaan näitä talven A-maajoukkueita katsomalla argumenttisi on todella helppo rytätä, koska pelaajia jotka pelasivat näissä liigamaajoukkueissa ja eivät koskaan siirtyneet ulkomaille on aivan pirusti.
Näin ollen tällä vertailulla olisi jotain pohjaa jos:
- Rajataan siirrot ulkomaille vuoden 1996 jälkeiseen aikaan
- Otetaan mukaan A-maajoukkuedebyyttikatsaukseen myös ne pelaajat, jotka eivät ole koskaan siirtyneet ulkomaille
- Otetaan vertailuun mukaan debytointi ensimmäisessä karsintapelissä
Bosman tosiaan muutti kuvioita. Mutta se ei tietystikään korvannut A-maaotteluja parhaimpana näyttöikkunana nuorien pelaajien pyrkiessä ulkomaille. Eli vaikka Bosman mahdollistikin siirtymisen ulkomaille useammalle muuta kautta, se ei poistanut A-maaottelujen (ja niistä ennen kaikkea arvokisakarsintaottelujen) roolia parhaimpana näyttöpaikkana ulkomaille pyrittäessä. Niinpä, jos katsotaan samoja em. pelaajia, pelkästään EM/MM-karsintaotteluiden perusteella niin:
I. Litti:
1. arvokisakarsintaottelu: 12.09.1990 Suomi-Portugali (EM 90 min.).
1. siirtyminen ulkomaille: vuonna 1992 Ajaxiin.
EM/MM-karsintaottelu-> Ulkomaat. plus-pointsi mulle (+1p).
II. Jässi: 1. arvokisakarsintaottelu: 02.09.2000 Suomi-Albania (MM 90 min.).
1. siirtyminen ulkomaille: vuonna 1997 Bolton Wanderersiin,
Ulkomaat -> EM/MM-karsintaottelu. miinus-pointsi mulle -1p.
III. Tihi:
1. A-maaottelu ja samalla arvokisakarsintaottelu 05.06.1999 Suomi-Turkki (EM 90 min.).
1. siirtyminen ulkomaille: vuonna 2000 Viking Stavangeriin.
EM/MM-karsintaottelu -> ulkomaat. plus-pointsi mulle (+1p).
IV. Sami:
1. arvoturnauskarsintaottelu: 29.03.1995 San Marino 2-0 (EM 08 min.).
1. siirtyminen ulkomaille: syksy 1995 Willem II/Hollanti.
EM/MM-karsintaottelu -> Ulkomaat: plus-pointsi mulle (+1p).
5. Mako:
1. arvoturnauskarsintaottelu: 04.09.2004 Suomi-Andorra (MM 8 min.).
1. siirtyminen ulkomaille: Portsmouth 2003.
Ulkomaat -> EM/MM-karsintaottelu -> miinus-pointsi mulle (-1p).
6. Kolkka:
1. arvoturnauskarsintaottelu: 26.04.1995 Färsaaret-Suomi (EM 31 min.).
1. siirtyminen ulkomaille: syksy 1995 Willem II.
EM/MM-karsintaottelu-> Ulkomaat.. plus-pointsi mulle (+1p).
7. Jojo:
1. arvoturnauskarsintaottelu:08.06.1997 Suomi-Azerbaidzhan (MM 61 min.).
1. siirtyminen ulkomaille: Vuonna 1997 Floran kautta Rangersiin.
EM/MM-karsintaottelu <-> Flora (?)
EM/MM-karsintaottelu -> Rangers.
EM/MM-karsintaottelu-> Ulkomaat. miinuspiste mulle (-1p) (jos Viroon siirtyminen edellyttää EM/MM-
karsintaotteluissa vakuuttamista)
pluspiste mulle (+1p). (jos Tintin tavoitteena Keski-Euroopan
”oikeat” amm. kentät).
”EM/MM-karsintaottelu sitten ulkomaille” 4/6 (5/7, jos Tintin lopputavoitteena ei ollut Viron meistriliiga). Lisäksi tietysti Mako kuuluu oikeastaan tähän nuorempien porukkaan, joka siis tarvitsi ENSIN paikan ulkomailla saadakseen näytönpaikan siinä suuressa näyteikkunassa eli arvokisakarsintaottelussa. Eli Makosta päästäänkin tähän nuorempien pelaajien porukkaan. Eli tsekkasin myöhemmistä maajoukkeudebytanteista varmaankin lahjakkaimmasta päästä olevia: Väykkä, Roman ja Ere jr
EREMENKO, Aleksei Jr (24.3.1983):
1. A-maaottelu 11.10.2003 Suomi-Kanada.
1. arvokisakarsintaottelu: 18.08.2004 Romania-Suomi.
1. siirtyminen (juniorina) ulkomaille: 1995 Panathinaikos/Kreikka.
1. siirtyminen (aikuispelaajana) ulkomaille: Heinäkuussa 2004 Lecceen (Serie A)
Eli maajoukkue -> ulkomaat. miinuspiste mulle (-1p).
Ulkomaat -> EM/MM-karsintaottelu. pluspiste mulle (+1p).
EREMENKO, Roman (19.3.1987)
1. A-maaottelu ja samalla arvokisakarsintaottelu: 6.6.2007 Suomi-Belgia (EM 90 min.)
1. siirtyminen (aikuispelaajana) ulkomaille: Kesä 2005 Udinese (Serie A -debyytti kauden 2006–2007 avauskierroksella Messinaa vastaan).
Eli ulkomaat -> maajoukkue. pluspiste mulle (+1p).
VÄYRYNEN, Mika (28.12.1981)
1. A-maaottelu: 20.3.2002 Etelä-Korea-Suomi
1. arvokisakarsintaottelu: 07.06.2003 Suomi-Serbia ja Montenegro (EM 90 min.)
1. siirtyminen (aikuispelaajana) ulkomaille: syksy 2001 SC Heerenveen (Eredivisie).
Eli ulkomaat -> maajoukkue, pluspiste mulle (+1p).
”EM/MM-karsintaottelu sitten ulkomaille” 0/3…
Parhaat näytöt potentiaaliselle työnantajalle annetaan aikuisten tosipeleissä. Ja ”totisimmat” ja näyttöarvoltaan suurimmat ovat juuri arvokisakarsintaotteluja, jotka ovat käytännössä nykyään ainoita tilaisuuksia mittauttaa taitonsa ehdottomia huippumaiden huippuja vastaan. Eremenko bros ja Väykkä saivat itsensä tunkea itsensä ensin Serie A- ja Eredivisie-jengeihin ja vasta sitten avautui Suomen A-maajoukkueessa näytönpaikka. Sen sijaan maajoukkueveteraanimme saivat ”rauhassa” antaa näyttöjä tässä suuressa näyteikkunassa, siitä yksinkertaisesta syystä, että vasta heistä muodostui (kyllä kyllä mm. Bosman ja ajan kanssa) 1. ammattilaisina leipänsä ulkomailla kovemmissakin sarjoissa ansaitsevista muodostettu maajengi. Kukaan ei siis voinut ”parhaat pelaa jo ulkomailla”-perusteella tukkia heidän näyttöpaikkaansa, toisin kuin myöhemmin ja ehkäpä esim. 10.10 tai jälleen kerran seuraavissa(kin) arvokisakarsinnoissa…. Ts. myöhempi (ja lukumäärältään todella vaatimaton) maajoukkueen ”junioriosasto” sai ensin raivata tiensä ulkomaille ilman arvokisaottelujen tuomaa mahdollisuutta edes siihen kuuluisaan ”warhollilaiseen” 15 minuuttiin julkisuuden keskipisteessä. Edelleenkin U21- ym. nuorempien pelit ovat näyttöpaikkana täysin toisarvoisia. Ulkomaisissa ammattilaissarjoissa vastustaja ei nimittäin noudata 21-vuoden yläikärajaa…