Monella tänne kirjoittavalla ei näytä olevan rakkautta lajiin. Messin dissaus siitä esimerkkinä.
Hmm.. mielenkiintoista.

Yhtään Messiä dissaamatta, minusta se voi kertoa myös juuri päinvastaisesta. Tietenkin jo väittää, että Messi on huono pelaaja, niin silloin kyseessä on täysi urpo, joka ei jalkapallosta paljoa todellakaan ymmärrä, mutta jos sanoo, että inhoaa Messin pelityyliä tai persoonaa, se on täysin eri asia. Itsehän pidän kyllä Messistä ja hänen pelistään, vaikken Barcaa kannatusmielessä fanitakaan (joskin IMHO, Barca on mielestäni kuitenkin maailman paras seurajoukkue tällä hetkellä).
- Tämähän on tunnettu ikiaikainen inhimillinen kuvio, että muissa ärsyttävät sellaiset piirteet, joita itsessäkin on, tai ainakin on ollut. Töfting tuntee siis aihepiirin läpikotaisin, koska on itse aikoinaan laulanut telkkarille. Tanskalaisen nahkapään aktiiviaikoina ja innoittamana.
Näin varmaankin tosiaan on. Ehkäpä hän on tehnyt parannuksen sittemmin.

Itsehän olen ehdottomasti mieshuora - ainakin puoliksi. Suomessa kannatan vain "omaa" kolmosdivariseuraa jo toista kymmenettä vuotta peräkkäin kun samaan aikaan paikkunnalla pelaa mm. parikin ykkösen joukkuetta. Ne kiinnostavat triviatasolla yleisenä suomifutiksena toki, mutta mitään erityissymppausta ei niille ole, seuroina. Suomifutista en ole ikinä kovin tosissani "dissannut", vaikka toki euromenestys on tietyllä tavalla tasoa osoittanut vrt kansainväliseen tasoon. Nyt toki Schalkea vastaan ehdottomasti HJK:n bandwagonissa, nimenomaan suomifutismielessä. Sieltä tulee sekä rahaa suomalaiseen jalkapalloon (vaikkakin lähinnä "isolle, pahalle" HJK:lle) ja suomalaiset pelaajat saavat kokemusta kovista peleistä ja ehkä näyttöpaikkoja Euroopan huippuseuroihin.
Toisaalta olen (liverbirdimaisesti) jo pienestä nassikasta kannattanut Liverpoolia (joskaan en telkkarille laula, enkä ole kauhean aktiivinen ollut edes Pool-topicissa, vaikka sitä tulee lueskeltua silloin tällöin) ja mikä kaikkein kauheinta, spanskiliigassa fanitan (en kauhena vakavissani, mutta kuitenkin) juurikin Real Madridia, jonka pelaajaksi Töftingia erheellisesti muistelin. Osatekijänä "siteeseen" lienee vuosi Madridissa, jossa tuli käytyä joukkueen otteita seurailemassa paikan päällä suht aktiivisesti. Se aika oli ehkä muutenkin aktiivisinta jalkapalloelämää - Marca tai ES piti ostaa joka päivä ja lueka viimeisimmät jalkapallojuorut. Näinä päivinä tulee käytyä Marcan sivuilla ehkä muutaman kerran vuodessa "pläräämässä".
Gravesenhan tuli Madridiin Espanjan vuosieni jälkeen.
Moni tuossa ylenmpänä kertoilee jotain lähimmn Veikkausliigaseuran kaukaisuudesta. Eikös sekinnyt ole tavallaan "gloryhunterismia", jos kannatettavan seuran pitää "väkisin" olla Veikkausliigaseura. Voihan se olla vaikka se oma kolmosen tai nelosen seurakin. Ei sillä, että minulle kuitenkaan suuremmin väliä mitä ja miksi kukakin kannattaa. Kukin tavallaan jne.
Synniksi lasken kuitenkin sen, että kannattaa toisen maan maajoukkuetta, kun vastassa on Suomi. Lieventäviksi asianahaaroiksi voi kuitenkin sanoa sukulaisuussuhteet ja sen että on ko. maassa joskus elänyt/asunut pidemmän aikaa. Jos kyseessä on kuitenkin ihan puhtaasti "huoraus" kun "Italia on niin paljon parempi kuin Suomi", niin en ymmärrä. Seurajoukkuetasolla ymmärrän hieman paremmin, kun ei jollain tamperelaisella Arsenal fanilla ole välttämättä mitään
suhdetta TPS:ään ja näiden kohdatessa on vaikea sitä ikuista fanitusta toiseen suuntaan kääntää, vaikka kieltämättä se hieman urpoilulta näyttääkin. Itse kuitenkin olen taipuvaisempi esim. jos Schalken tilalla olisi nyt Pool, olemaan HJK:n puolella, joskin en ihan ristiriidattomasti. Suomi ja Suomen etu ajaisi nyt kuitenkin tässä tapauksessa ohi - vaikka joidenkin (harvojen) mielestä mahdollisessa HJK:n menestymisessä ei ole mitään suomifutikselle hyvää.
Toinen "syntinen teko" on mielestäni jatkuva "suosikin" vaihtaminen sen mukaan mikä joukkue menestyy, mutta tavallaanhan senkin ymmärtää sillä, että haluaa kannattaa parasta jalkapalloa - ainakin tulosten valossa. Liekö siinä vikaa, että pitää siinä mielessä nimenomaan hyvän jalkapallon kauneudesta? Tosin - yleistän nyt hieman - valtaosa tämän tyypin "fanittajista" ei ole loppujen lopuksi kovin intohimoista jalkapallokansaa. Saman lajityypin mielestä ottelu on yleensä huono ja tylsä, jossa siinä ei tehdä maaleja tai niitä tehdään vain yksi kappale. Esim. omasta mielestäni taas yksi parhaista matseista mitä olen nähnyt (ainakin silloin tuntui siltä) oli tämä:
http://www.transfermarkt.co.uk/en/celta-vigo_fc-malaga/index/spielbericht_1089751.htmlTarkempaa raporttia en löytänyt näin yht'äkkiä. Muistelen kuitenkin, että ottelu oli suht' kuuma (kummakos tuo jos Luccin on mukana) ja tilanteita riitti molemmissa päissä.
Mutta kukapa minäkään olen määrittelemään, mikä on sitä oikein kannattamista, nämä olivat vain minun näkemyksiäni ja varmasti löytyy hyviä, perusteltuja, erilaisiakin mielipiteitä.

summasummarum: en ole kovin pahoillani mahdolisesta "mieshuorastatuksestani".