FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.09.2025 klo 03:01:50 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle.

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: 1 [2] 3 ... 5

Kirjoittaja Aihe: Hankalat vanhemmat junioripalloilun ongelma  (Luettu 19552 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
pjt

Poissa Poissa

Vastaus #25 : 24.10.2012 klo 19:06:02

- Osaavia. Millä tämä määritellään tai todennetaan?

No sehän ei ole mitenkään kovin helppoa ja suoraviivaista, eikö niin? Mutta ymmärrämme varmaan kaikki, että valmentajien pitää osata opettaa taitoa, tekniikkaa ja taktiikkaa, pitää osata kasvattaa junioreita ja pitää osata tulla toimeen vanhempienkin kanssa. Aika moninaisia taitoja, joissa kukaan tuskin on täydellinen mutta monista on ainakin jotain apua, vaikka toisaalta jotkut  sellaisia, että heidän ja kasvavien lasten välissä pitäisi pitää noin kolme metriä teräsbetonia.

Lainaus
- Koulutettuja, mitä kouluja valmentajat ovat käyneet ja kuka tai mikä taho on kouluttanut?

No tässä ajattelin lähinnä Palloliiton ja piirien D-, C- ja B-koulutuksia, http://www.palloliitto.fi/keski-suomi/koulutus/valmentajakoulutus/palloliiton-valmentajakoulutus

Eri ikäisille junioreille tietysti erilaista koulutusta, myös tavoitetasosta riippuen. Ja joskus joku voi olla käynyt vain elämänkoulua ja sekin riittää, mutta nuo yksikirjaimiset pahvit ovat jonkinlainen sertifikaatti.

Lainaus
Mitä tarkoittaa ammattivalmentaja vs. vapaaehtoisvalmentaja?

Tämäkään ei ole mikänä yksiselitteinen kyllä/ei-asetelma. Ääripäissä kuitenkin joku joka myy valmennuspalveluita vapailla markkinoilla rahaa vastaan ja osoittaa pätevyyttään erilaisilla sertifikaateilla (voi olla oikeasti hyvä tai sitten ei), ja toisessa ääripäässä sellainen "vapaaehtoinen" joka on vähiten vastahakoisena valittu kentän laidalle jakamaan pojat ryhmiin ennen kuin aletaan pelailemaan. Itse olen varmaan lähempänä tuota jälkimmäistä, mutta vähän kaikenlaisia tässä futistouhussa tarvitaan, kunhan ei toimita niin että jonkun harrastajan into onnistutaan tyystin lannistamaan asiattomalla kohtelulla.
Superjunnukoutsi

Poissa Poissa

Vastaus #26 : 24.10.2012 klo 23:17:45

Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka odottaa rahalle vastinetta junnuvalmennuksen osalta. Jos maksan tuntuvan palkkion toiminnasta, niin keskustelen sataprosenttisella varmuudella valmentajan/vastuuhenkilön kanssa siitä, mitä palveluita maksamani summa sisältää. Tulen myös tarkkailemaan toiminnan laatua tarkalla silmällä ja korvalla, jotta pystyn toteamaan tekemäni sopimuksen tulevan pantua täytäntöön.

Valmennuksen määrä on helposti todettavissa harjoituskerroista, mutta sen lisäksi on sen laatu, jonka oletan olevan sitä parempaa, mitä enemmän toiminnasta maksan. Lisäksi valmentajalla on tietenkin kasvatuksellinen vastuu, jota tulee toteuttaa omana esimerkillisenä toimintana. Mitkään nuuskahuuliset tuurijuopot eivät lastani valmenna.

En usko olevani hankala vanhempi, vaan osallistun kyllä mahdollisuuksien mukaan seuran toimintaan ja lähestymistapani asioihin on ylipäätään rakentava, mutta epäkohtiin tulen puuttumaan ja suorittamaan toimenpiteitä tarvittessa, kuten jokaisen vastuullisen kuluttajan tuleekin. Rahani viedään sinne missä niille saa parhaan vastineen.

Nyt ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että millä kriteerein sitä toiminnan laatua seuraat? Itse en keksi kuin yhden kriteerin; viihtyvätkö lapset (olettaen, että kyseessä on jalkapalloharjoitukset eikä liikuntaleikkikoulu).

Mutta jos halutaan osaavia, koulutettuja valmentajia, niin aika usein se edellyttää pienten korvausten maksamista, ja minusta se tuntuu myös reilulta. Esimerkiksi meillä maksetaan vähän korvauksia intissä olevalle nuorelle, mukavalle ja etevälle hepulle joka käy pitämässä treenejä. Toisaalta ehkä maksetaan korvauksia ammattimaiselle fysiikkavalmentajalle jos käytetään sellaista, ehkä maksetaan fysiotestauksesta urheilfysioterapeutille, ehkä maksetaan (vakuutuksesta) lääkärille joka paikkailee futarien vääntyneitä nilkkoja ja polvia. Tuomareille maksetaan tuomaripalkkioita.

Korvaukset valmentamisesta ovat toki samanlainen kuluerä kuin tuomaripalkkiot, vakuutukset, kenttämaksut ja niin edelleen, mutta "osaava, koulutettu valmentaja" kuulostaa korulauseelta ilman sisältöä; Suomessa kun ei tällaisia eurooppalaisten suurseurojen tapaisia valmennuskuvioita ole, joissa (juniori)valmentaja voi olla ammatti siinä missä autonasentajakin. Kokenut ja innostunut on varmaankin parasta mitä Suomessa voidaan tällä hetkellä toivoa.

Itse olen samaa mieltä ja kun kerran kysyin valmentajalta harjoitusottelun jälkeen muutamia, peliin liittyviä, asioita sain jälkeenpäin kuulla, että olen hankala. Sanottiin myös, että mikäli pojalla on jotain kysyttävää hän voi itse kysyä . Pojallahan ei ollut, minulla oli.
Taitaa nuo "huippu"valmentajat olla suht´ herkkiä.

Porukkaa tuntuu riittävän joka lähtöön - itse jopa kannustan vanhempia keskustelemaan harjoitusten ja pelien jälkeen, ja aika usein toimin jopa aloitteentekijänä pelinjälkeiskeskusteluissa.
futismies

Poissa Poissa

Vastaus #27 : 25.10.2012 klo 03:28:14

Tärkeää on valmentajan tehdä kauden aloituspalaverissa vanhemmille "työjako"selväksi.Eli vanhemmat pysyvät kentän laidalla,katsovat treenejä/pelejä hiljaa ohjeita antamatta,tsemppaaminen ja kannustaminen on eri asia,niitä pitääkin tehdä.Mutta jos vanhemmat huutavat neuvoja kentälle niin pelaajat ovat ihan sekaisin mitä pitää tehdä kun isä huutaa toista ja valmentaja toista.Siksi vanhemmat suu kiinni ohjeiden osalta,ole hiljaa ja/tai tsemppaa.

Valmentajan on tärkeää olla koko ajan rehellinen pelaajille ja vanhemmille.Kertoa miksi näin tehdään joku asia,miksi pelaajavalinnat tällaisia jne..Silloin kaikki tietävät missä mennään.Pitää kertoa alussa jo mitä valmentaja odottaa ja haluaa pelaajiltaan,minkälaista asennetta,käyttäytymistä treeneissä,peleissä.

Näillä eväillä pääsee jo pitkälle,ja sillä että valmentajasta näkee että hän on aidosti sydämestään hommassa mukana,tekee tosissaan intohimolla valmennushommaa,välittää joukkueestaan ja pelaajistaan.
Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham

Vastaus #28 : 25.10.2012 klo 09:11:25

Korvaukset valmentamisesta ovat toki samanlainen kuluerä kuin tuomaripalkkiot, vakuutukset, kenttämaksut ja niin edelleen, mutta "osaava, koulutettu valmentaja" kuulostaa korulauseelta ilman sisältöä; Suomessa kun ei tällaisia eurooppalaisten suurseurojen tapaisia valmennuskuvioita ole, joissa (juniori)valmentaja voi olla ammatti siinä missä autonasentajakin. Kokenut ja innostunut on varmaankin parasta mitä Suomessa voidaan tällä hetkellä toivoa.

Täytyy kyllä korjata, että kyllä Suomessakin on monessa seurassa jo ammattivalmentajia, jotka saavat ihan oikeaa rahaa valmentamisesta. Ja nimenomaan junnupuolella.
Josse

Poissa Poissa

Vastaus #29 : 25.10.2012 klo 14:58:27

Itse ainakin ajattelen tästä niin, että jos on osaava, nuoria innostava sekä valmennuskoulutuksia käynyt valmentaja, niin kyllä sille mielellään maksaa jotain. Isävalmentajat ovat asia erikseen, tosin heillekin voi jotain vapautuksia kuukausimaksuista suoda, koska laittavat kuitenkin omaa aikaansa kiinni.

Tiedän kaverini kautta junnuvalmentajan jolle maksetaan vuositasolla melko iso summa valmentamisesta (puhutaan nelinumeroisesta summasta). Ko. hepulla on monivuotinen kokemus pääsarja- sekä maajoukkuetasolta, monivuotinen ja menestyksekäs tausta junnuvalmentajana, korkea valmentajakoulutustaso ja on vielä näiden päälle innostava toimija junnuille. Miksei hän saisi saada palkkaa hommastaan? En ymmärrä miten se voi olla joillekin niin kamala asia. Joukkueella on treenejä viisi kertaa viikossa ja melkein joka toinen viikonloppu jonkinnäköinen pelitapahtuma. Kyllä siinä tulee tunteja kuukauteen aika paljon, joten koville tuntiliksoille ei missään tapauksessa päästä.

Mutta jos asenne on se, että on väärin maksaa valmentajille palkkaa, niin sitten pitää viedä se oma kullannuppu joukkueeseen, missä niin ei tehdä. Oman kokemukseni mukaan ko. joukkueissa palloilu on ihan kivaa, mutta ei kovin kehittävää eikä määrätietoista.
Tommy Tykki

Poissa Poissa

Vastaus #30 : 25.10.2012 klo 22:48:00

Miksei hän saisi saada palkkaa hommastaan?
Kateus, kateus ja kateus.
Ei Suomessa voi harrastuksestaan saada rahaa. Ei urheilu ole ammatti, se on vain harrastus!
xarabolton

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Honka

Vastaus #31 : 26.10.2012 klo 11:28:22

Kateus, kateus ja kateus.
Ei Suomessa voi harrastuksestaan saada rahaa. Ei urheilu ole ammatti, se on vain harrastus!

Luetunymmärtäminen. Omalta osalta kyselin että miksi maksetaan ja milloin tää on tämmöiseksi muuttunut. en siis sanonut että ei saa maksaa. Oma mielipiteeni on että on typerää maksaa, joka ei kuitenkaan tarkoita ettei saa maksaa. todellisuushan on niin että joku pyytää, riittävästi löysää rahaa omaavia vanhempia ja siinä se on. Omasta mielestä on typerää maksaa, koska ilmankin selviää ihan yhtä hyvin.

Kateuskortti tietenkin vedetään esiin. Ei vois olla vähempää oikeasti kateellinen.
Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Vastaus #32 : 26.10.2012 klo 11:36:43

Luetunymmärtäminen. Omalta osalta kyselin että miksi maksetaan ja milloin tää on tämmöiseksi muuttunut. en siis sanonut että ei saa maksaa. Oma mielipiteeni on että on typerää maksaa, joka ei kuitenkaan tarkoita ettei saa maksaa. todellisuushan on niin että joku pyytää, riittävästi löysää rahaa omaavia vanhempia ja siinä se on. Omasta mielestä on typerää maksaa, koska ilmankin selviää ihan yhtä hyvin.

Kateuskortti tietenkin vedetään esiin. Ei vois olla vähempää oikeasti kateellinen.

Aika outoa on, jos esim. Tepsissä, Hongassa, Klubissa, Ilveksessä...siis suurissa seuroissa ei maksettaisi ja olla maksettu jo vuosia ellei kymmeniä vuosia valmentamisesta jotain? Onko tää oikeesti niin ihmeellinen asia? Väitän, että 80% seuroista valmentajille maksetaan edes jotain.
xarabolton

Poissa Poissa

Vastaus #33 : 26.10.2012 klo 11:41:43

Aika outoa on, jos esim. Tepsissä, Hongassa, Klubissa, Ilveksessä...siis suurissa seuroissa ei maksettaisi ja olla maksettu jo vuosia ellei kymmeniä vuosia valmentamisesta jotain? Onko tää oikeesti niin ihmeellinen asia? Väitän, että 80% seuroista valmentajille maksetaan edes jotain.

Varmasti jotain maksetaan ihan kaikkialla. Mitä itse pidin järjettömänä on että jollekin maksetaan 400e-600e per kuukausi. Miksi tämä on _minun_ mielestä järjetöntä on siinä että kentät maksaa noin 1000e/kk talvikaudella ja joukkueessa kaksi valmentajaa on noin 1000e. Edelleen jotkut näkevät tämän mustavalkoisena kysymyksenä, mutta tarkoitus oli ottaa kantaa että valmentamalla saa aika isot rahat päivätyön lisäksi ja ehkä jotkut saattavat pohtia onko tämä kompetenssi oikeasti sen rahan arvoista ja onko sitä kompetenssia?

Onko tota nyt niin kiellettyä tuoda esille? Tuotiin esille että vanhemmat on ongelma, jolloin on ihan hyvä tuoda esille myös kokonaisuus. Jos saa elantonsa hommasta, niin pitäisi niellä ja olla ihan hiljaa vanhemmista.
Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Vastaus #34 : 26.10.2012 klo 12:00:20

Itse luin alkupuolella keskustelua, että 400-600€/kausi, niin siksi tätä ihmettelin. :D ...kuukaudessa toi toki alkaa oleen jo aika kova ja aika harva sellaisia saa. Kulukorvauksiakaan (matkakulut) ei voi määräänsä enempää nostaa vuodessa).
Pahan ilman lintu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RvP&Wayne > Cole&Yorke

Vastaus #35 : 26.10.2012 klo 12:01:26

Itseäni lähinnä vituttaa vuoden valmentamisen jälkeen sellaiset vanhemmat, jotka kertovat minulle millä paikalla heidän poikiensa tulisi pelata. Sokeus omaa poikaa kohtaan on kyllä tullut harvinaisen tutuksi:

Pelaaja X, (n.13v) omistaa hyvän vasemman jalan, hyvän pelinlukutaidon ja hyvän pallotatsin. Valitettavasti pelaaja X on aivan helvetin hidas, eikä häntä kiinnosta tehdä nopeusvoimaa tai kehittää selvää heikkouttaan. Lisäksi hän itse ei todellakaan halua pelata muulla paikalla kuin laiturina. X:n joukkueessa, joka pelaa kolmen alakerralla on huutava pula vasemmasta pakista. Pelaaja sopii sinne mainiosti, koska hänen puolen laituri on puolustusvoimainen ja nopea pelaaja sekä topparikin on todella nopea. X:n isä valittaa joukkueen valmentajalle, että hänen poikansa pitäisi pelata ehdottomasti laiturina. Valmentaja selvittää hänelle, ettei ole muita pakkeja vasemmalle mukana ja pelaajan ominaisuudet sopivat sille paikalle. Isä suhtautuu tästä hetkestä lähtien valmentajaan vittumaisesti ja negatiivisesti.

Pitäisi varmaan suoraan sanoa tällaisille tyypeille, että poikanne on saatanan hidas ja jos häntä ei kiinnosta kehittää sitä ominaisuutta, ei hän jatkossakaan tule pelaamaan laiturina. Hyvä näpäytys isälle tuli joitakin kuukausia sitten joukkueemme oltua finaalissa turnauksessa. Peli eteni aina rankkikisaan, jossa kolme vastustajan pelaajaa oli tehnyt maalin ja meiltä kaksi. Pelaaja X, joka siis itse luulee olevansa aivan ylivoimainen pelaaja asettuu laukomaan rankkia. Veto lähtee liioittelematta n. 5 metriä maalin yli. Pelaajan äiti ja isä, jotka hekin luulevat hänen olevan huippupelaaja, juoksevat kentän laidalta pussailemaan ja halailemaan poikaansa. Itse en nauttinut tilanteesta, mutta joku siinä tilanteessa kuitenkin aiheutti itselleni pientä kutinaa.

Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #36 : 26.10.2012 klo 12:11:03

Tähän liittyen itse pidän hyvin vahingollisena lapsille sitä että vanhemmat pitävät poikaansa jotenkin ns. tähtinä. Se voi vaikuttaa hyvin pojan henkiseen kehitykseen ja fudiksessakin. Pahimmissa tapauksessa se luo kovat paineet pojan tekemiseen ja silloin helposti ei olekkaan paluuta. Näitä tapauksia on kuullut jonkun verran, onneksi vielä ei ole omaan jengiin sattunut niitä.
Nekka

Poissa Poissa

Vastaus #37 : 26.10.2012 klo 13:36:55

Pelaaja X, (n.13v) omistaa hyvän vasemman jalan, hyvän pelinlukutaidon ja hyvän pallotatsin. Valitettavasti pelaaja X on aivan helvetin hidas, eikä häntä kiinnosta tehdä nopeusvoimaa tai kehittää selvää heikkouttaan. Lisäksi hän itse ei todellakaan halua pelata muulla paikalla kuin laiturina. X:n joukkueessa, joka pelaa kolmen alakerralla on huutava pula vasemmasta pakista. Pelaaja sopii sinne mainiosti, koska hänen puolen laituri on puolustusvoimainen ja nopea pelaaja sekä topparikin on todella nopea. X:n isä valittaa joukkueen valmentajalle, että hänen poikansa pitäisi pelata ehdottomasti laiturina. Valmentaja selvittää hänelle, ettei ole muita pakkeja vasemmalle mukana ja pelaajan ominaisuudet sopivat sille paikalle. Isä suhtautuu tästä hetkestä lähtien valmentajaan vittumaisesti ja negatiivisesti.

Näkemykset kullakin, mutta en minä tuollaista laitapakkina peluuttaisi.
pjt

Poissa Poissa

Vastaus #38 : 26.10.2012 klo 14:04:43

Mitä itse pidin järjettömänä on että jollekin maksetaan 400e-600e per kuukausi.

No se riippuu minusta ihan siitä, mikä on työmäärä, pätevyys, osaaminen, kysyntä. Jos tuolla saa asiantuntevasti pidettyinä ja valmisteltuina vaikka neljät harkat viikossa, niin se tekee noin 17 tapahtumaa ja ehkä 25 tuntia toimintaa kuussa. Jos siitä maksetaan 500 euroa, se tekee kaksi kymppiä tunnilta. Matkoista ei näissä enää makseta. Eikä suunnittelusta. Eikä palaveroinnista eikä asioiden selittämisestä vanhemmille eikä muustakaan vääntämisestä.

Jos tuota tekee ammatikseen, niin palkka on OK mutta ei mikään älyttömän iso, ja tosiaankin ammattilaisen leipä on "voi kuinka pieninä palasina". Tuosta sitten verot ja sivukulut pois, kun toiminta on ammattimaista eikä mene verottomina kulukorvauksina. Kalenteri pitää saada täyteen iltaduuneja, jotta sillä eläisi.

Jos joku tekee saman innokkaasti ilmaiseksi, niin sekin on sallittua. Mikäli tällaisia ihmeitä vaeltelee läntisellä pääkaupunkiseudulla vapaalla jalalla, niin älkää toimittako pakkohoitoon vaan antakaa mun yhteystiedot, tiedän kyllä tekemistä oman ja muiden joukkueiden parissa.

Lainaus
Miksi tämä on _minun_ mielestä järjetöntä on siinä että kentät maksaa noin 1000e/kk talvikaudella ja joukkueessa kaksi valmentajaa on noin 1000e. Edelleen jotkut näkevät tämän mustavalkoisena kysymyksenä, mutta tarkoitus oli ottaa kantaa että valmentamalla saa aika isot rahat päivätyön lisäksi ja ehkä jotkut saattavat pohtia onko tämä kompetenssi oikeasti sen rahan arvoista ja onko sitä kompetenssia?

Ehkä sillä valmentajalla ei ole päivätyötä ollenkaan. Silloin hän saa valmentamisesta vielä isommat rahat, koska marginaalivero ei olekaan viittäkymmentä prosenttia! Hui!

Se, onko kompetenssi rahan arvoista, on tietysti viime kädessä asiasta päättävien vanhempien jne. päätettävissä.

Lainaus
Onko tota nyt niin kiellettyä tuoda esille? Tuotiin esille että vanhemmat on ongelma, jolloin on ihan hyvä tuoda esille myös kokonaisuus. Jos saa elantonsa hommasta, niin pitäisi niellä ja olla ihan hiljaa vanhemmista.

Jos on oikein taitava, niin sen sijaan että nielee asiattomuuksia, saattaa osata kasvattaa niitä vanhempiakin, joista jotkut ovat sen tarpeessa. Vaikeaahan se toki on. Poikien osalta homma yleensä helpompaa.

(Itse siis en ole valmentaja, vaan pelaajien edunvalvoja joukkueenjohtajan roolissa.)

(Ja pidän kyllä suuressa arvossa niitä isävalmentajia, kuten myös muita erilaisia asioita vapaaehtoisesti ilman korvausta tekeviä.)
Pahan ilman lintu

Poissa Poissa

Vastaus #39 : 26.10.2012 klo 14:11:58

Näkemykset kullakin, mutta en minä tuollaista laitapakkina peluuttaisi.
Kuten sanoit, näkemykset kullakin. Pysyn kannassani, sillä näen pojan pelaavan lähes päivittäin.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2012 klo 14:20:23 kirjoittanut Pahan ilman lintu »
Pahan ilman lintu

Poissa Poissa

Vastaus #40 : 26.10.2012 klo 14:20:10

Ja lisäksi täytyy tähän aiheeseen vielä kommentoida, että kyllä meidänkin joukkueesta löytyy pelaajia, joiden vanhemmat saattavat tulla sanomaan pelin jälkeen tyyliin: "Kylläpä pelasi meidän poika huonosti!" Näille vanhemmille sitten taas mielellään kertoo, että missä asiassa poika on hyvä ja missä on eniten kehitettävää. Toista se on näiden aiemmin mainittujen kaltaisten sokeiden vanhempien kanssa. Useinkin vaihdan sanoja vanhempien kanssa juuri pelaajan kehityksestä.

Nekka

Poissa Poissa

Vastaus #41 : 26.10.2012 klo 16:36:17

Kuten sanoit, näkemykset kullakin. Pysyn kannassani, sillä näen pojan pelaavan lähes päivittäin.

En epäile ettet pysyisi. Mutta peruste että liian hidas laituriksi mutta riittävän nopea laitapakiksi ei tänne uppoa. Eikö laitapakki pelissä juuri laituria vastaan suurimman osan kamppailuista käy? Jos liian hidas laituriksi miten voi juoksupalloja pakkinakaan voittaa? Uskon toki että muitakin syitä miksi pelaa pakkina ja miksi on hyvä juuri siinä sekä vice versa laiturista. Tehän niitä pelejä näette en minä juuri tämän pojan kohdalta. 
Johnny99

Poissa Poissa

Vastaus #42 : 26.10.2012 klo 18:11:26

valmensi junnuja SM-tasolla laski kerran tunnit aika tarkasti ja laski tehneensä oman työn ohella tätä hommaa 4 henkilötyökuukauden edestä.

Ja tässäkin on sitten kyse siitä minkälaista laatua odotetaan. Jos halutaan korkealaatuista toimintaa, niin puolipäivähommaahan tuo vähintään on.
xarabolton

Poissa Poissa

Vastaus #43 : 26.10.2012 klo 19:19:03

Hetkinen, 500 €/kk = OK palkka? Missä päin Suomea?

OK, tuolla palkalla 6000 € vuodessa. Verottomana on mahdollista saada ilmeisesti 2000 € kulukorvauksina. Mutta vaikka kaikki olisi palkkaa, niin yksi tuttavani, joka valmensi junnuja SM-tasolla laski kerran tunnit aika tarkasti ja laski tehneensä oman työn ohella tätä hommaa 4 henkilötyökuukauden edestä.

157,5 tuntia * 4 = 630 tuntia = 9,5 € tunti.

Edit: tosin tälle kaverille ei maksettu noin paljon, koska ei pyytänyt ja jos olisi palkkana maksettu, olisi ainoa hyötyjä ollut verokarhu.

pk seudulla toi 600e/kk on aika yleinen. Kulukorvauksina ja pimenänä. Suurin osa pk seudun valmentajista ei maksa noista palkoista veroja eikä myöskään isommistakaan palkoista. Täysin pimeänä raha käteen. Tää onnistuu kun seurat on kalakavereiden hallussa ja kirjanpito tehdään sen mukaan. Käytännössä sama juttu kuin rakennusalan kuittikauppa joka herättää paheennusta, mutta tää on sit hyvä juttu? Mun mielestä joku on aina vialla kun täytyy pimeänä tehdä.

jos jollain on niin paljon rohkeutta että heittäytyy täysin jalkapallotyöläiseksi, nostan peukkua. Mutta päivätyön lisäksi noilla liksoilla harrastaminen ei ainakaan meikäläisen sympatiapisteitä saa.
Tommy Tykki

Poissa Poissa

Vastaus #44 : 27.10.2012 klo 08:57:20

Juu, kyllä lukemisen ymmärtäminen oli hanskassa. Onnetonta oli (jälleen) oma kirjoitus. Lainasin kirjoituksesi sen takia, että se istui sopivasti tuohon yleiseen näkemykseen, ettei urheilu voi olla ammatti. Olen täysin samaa mieltä, ettei vanhempien tulisi maksaa näitä täysin järjettömiä summia. Mutta kyllä valmentajien tulee saada jokin korvaus, seuralta.
Tiedän, että eräässä seurassa maksettiin valmentajalle jokaisesta tapahtumasta xx-Euroa. Mitä tapahtui? Valmentaja katsoi, että harjoituksia piti olla 5 krt viikossa ja päälle vielä matsi. Ja näin hän sai hyvät rahat. Onneton sopimus.

Valmentajien tulisi tietysti olla tietoisia siitä, että "höyrypää" vanhempia on, mutta samalla vanhempien pitäisi olla tietoisia, että valmentajien porukassa on ihan samanlaisia "höyrypäitä".
Ja tuo Erkki Vallan artikkelin sanomahan oli: Jättäkää minut rauhaan, antakaa minun tuottaa huippujalkapalloilijoita valitsemillani menetelmillä.

Jos minä vanhempana maksan yli EUR 100 kuukaudessa, niin taatusti otan oikeuden puhua valmentajalle tai lähettää hänelle sähköpostia.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2012 klo 10:16:04 kirjoittanut Tommy Tykki »
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy

Vastaus #45 : 27.10.2012 klo 09:50:32

pk seudulla toi 600e/kk on aika yleinen. Kulukorvauksina ja pimenänä. Suurin osa pk seudun valmentajista ei maksa noista palkoista veroja eikä myöskään isommistakaan palkoista. Täysin pimeänä raha käteen. Tää onnistuu kun seurat on kalakavereiden hallussa ja kirjanpito tehdään sen mukaan. Käytännössä sama juttu kuin rakennusalan kuittikauppa joka herättää paheennusta, mutta tää on sit hyvä juttu? Mun mielestä joku on aina vialla kun täytyy pimeänä tehdä.

jos jollain on niin paljon rohkeutta että heittäytyy täysin jalkapallotyöläiseksi, nostan peukkua. Mutta päivätyön lisäksi noilla liksoilla harrastaminen ei ainakaan meikäläisen sympatiapisteitä saa.

:D
pjt

Poissa Poissa

Vastaus #46 : 27.10.2012 klo 10:42:03

Suurin osa pk seudun valmentajista ei maksa noista palkoista veroja eikä myöskään isommistakaan palkoista. Täysin pimeänä raha käteen.

Tässä on nyt kyllä hevosmiesten tietotoimisto vauhdissa. Tai on vissiin tullut ruokittua trollia. Antaa olla.
muikku

Poissa Poissa

Vastaus #47 : 27.10.2012 klo 10:55:53

.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2014 klo 19:38:41 kirjoittanut muikku »
pjt

Poissa Poissa

Vastaus #48 : 27.10.2012 klo 12:13:26

Monet vanhemmat eivät vieläkään ymmärrä, että harjoituspaikat/hallit ovat maksullisia. Näin se menee, kun kunta ei kaavoita ja  rakennuta. Monissa paikoissa tuntihinta voi 100-300€ välillä. Pahimillaan harjoitus voi maksaa 700€/tunti.

Aivan totta. Ja sitäpaitsi, vaikka kunta kaavoittaa ja rakennuttaa, niin maksaa se silti, joko suoraan tai veroissa. Aika usein suoraan.

Viimeisen tusinan vuoden aikana olosuhteet ovat kuitenkin parantuneet ainakin Espoon suunnalla ihan älyttömästi. 1990-luvulla jokseenkin kaikki vetivät hiekalla, ja talvella oli luksusta päästä Laaksolahden kuplaan, jossa hiekkakenttä - mutta ei kuitenkaan kovin paljon lunta ja jäätä.

Nyt on useampiakin tekonurmihalleja, ja on lämmitettyjä tekonurmia. Hieno juttu, mutta ei toki ilmainen.
grave

Poissa Poissa

Vastaus #49 : 02.11.2012 klo 08:34:00

Jälleen iski hankalat vanhemmat!

Tamperelaisessa junnufutiksessa oltiin sorvaamassa kerrankin jotain järkevää.Nimittäin hankkeena oli tehdä A junnujen ykkösdivariin TKT/ILVES yj joukkue.Joukkue taistelemaan paikkansa seuraavan vuoden SM karsintaan.Seurojen johtohenkilöt olivat sorvanneet homman viimeistä silausta vaille valmiiksi.Sitten kuvaan astuivat ilvesvanhemmat ja kusivat nurin koko hankkeen.

Tarkoituksena oli tehdä joukkue missä pojat oikeasti joutuvat taistelemaan pelipaikastaan ja saada näin jalkeille kova motivoitunut ryhmä.Menneinä kausinahan kaupungin kolmeen joukkueeseen on riittänyt poikia sen verran vähän,että kilpailu pelipaikoista on jäänyt melko olemattomaksi.Tämä jos mikä on ollut osasyy siihen minkä takia tamperelainen junnufutis kyntää siellä paskamudassa.Nyt kun vielä Tapa nousi mukaan ykkösdivariin,on kaikilla neljällä joukkueella varmasti vaikeuksia saada riittävästi ukkoja.

Mutta näin jälleen kerran "maksavat vanhemmat" toimillaan tuhosivat hienon ja ennen kaikkea tamperelaista junnufutista eteenpäin vievän hankkeen.

Sivuja: 1 [2] 3 ... 5

Siirry: