swansea
Poissa
|
 |
Vastaus #52 : 29.05.2015 klo 15:04:27 |
|
SWANSEA JA BLATTER
Tällä hetkellä, kun FIFA:n toimintoja tutkitaan, tunnen yhä vahvemmin, että swansilaisuus on sitä, mitä jalkapallossa eniten ihailen. Rahaa toki tarvitaan asioiden pyörittämiseen, mutta jos raha alkaa määrätä kaikesta, laji menettää oleellisimman osan itsestään. Jos antaa hienon syötän, lukee peliä oikein tai liukuu pallon vastustajan jaloista, tuo yksittäinen teko on itsessään tärkeää. Ei sillä pitäisi olla niin suurta väliä, näkikö sen kymmenen vai kymmenen miljoonaa ihmistä. Vaikka sitä ei olisi nähnyt kukaan, suoritus on tuonut tekijälleen iloa.
Se, mitä arvokisojen järjestäminen nykyisin maksaa, samoin kuin pelaajien palkat ja otteluiden televisio-oikeudet, on ylittänyt kaiken järkevyyden. Tätä mieltä olen kaiketi ollut pienestä pojasta saakka. Kaudella 1981-82 aloin ihmetellä Englannin ykkösdivisioonan sarjataulukkoa. Mikä on tuo Swansea, joka pinnistelee Liverpoolin ja muiden suurten nimien joukossa? Kun tuo piskuinen joukkue sitten putosi vuosi vuodelta alemmas ja joutui lopulta konkurssiuhkaan, kiinnostuin siitä yhä enemmän. Koska ei ollut internetiä, neljännen divisioonan sarjataulukko näkyi suomalaisissa lehdissä harvakseltaan. Mutta aina joukkueen nimen näkeminen tuotti vilpitöntä iloa. Ei se haitannut, etten tiennyt joukkueesta yhdenkään pelaajaan nimeä. Sen olin katsonut kartasta, että Swansea sijaitsee Atlantin rannikolla. Ei se niin kauhean kaukana ollut Lontoosta.
Ehkä herra Blatterilla on ollut aloittaessaan unelma siitä, että jalkapallomaailmasta tulee tasa-arvoisempi. On ollut hienoa, että arvokisoja ei ole ajateltu pelkästään Euroopan näkökulmasta. Ymmärrän esimerkiksi ajatuksen siitä, että Afrikan maille on annettu MM-kisoihin lisäpaikkoja tai että kisat myönnettiin Etelä-Afrikalle. On Wembley hieno ja perinteikäs stadion, mutta kyllä arvokisoja pitää saada nähdä myös tuntemattomammilla areenoilla. Luulen, että nuorempana Blatter olisi katsellut mielissään, miten Swansea alkoi nousta yhä ylemmäs haastamaan menestyksekkäitä seuroja. Ehkä hän on saanut visionsa pienten jalkapallomaiden suosimisesta samalla tavoin kuin minun silmäteräni laajenivat vuonna 1997. Olin ajautunut ensimmäisen työpaikkani myötä Pohjois-Suomeen. Sinnekin oli tullut tuo ihmeellinen Internet. Näin maalikoosteesta, kuinka Coates antaa maata pitkin kovan syötön hyökkääjälle (aivan kuin Liverpool kultavuosinaan), joka antaa pienen syötön sivulleen. Coates on jatkanut juoksua syöttönsä jälkeen, syöttö tulee juuri hänen juoksulinjalleen, hän viilettää toppareiden välistä läpi ja tekee maalin. Noin Swansea siis pelaa. Tuota pitää saada lisää.
Herra Blatterin aikakausilla FIFA:lla on mennyt taloudellisesti hienosti. Rahaa on tullut niin paljon, ettei kaikelle ole ollut järkevää käyttöä. Niinpä sitä on löytynyt myös omien housujen taskuista. Rahan matkassa on myös Swansea kulkenut. Hulluuteen asti ei kuitenkaan ole menty. Se, mitä on saatu, on käytetty. Periaate on siis toinen kuin Cardiffissa, jossa on ensin käytetty ja vasta sitten katsottu, mitä on saatu. Sitä ei silti voi kieltää, etteivätkö rahan lonkerot olisi kietoutuneet myös Swansean ympärille. Tate sai lähteä tällä viikolla joukkueesta, Rangelin ja Brittonin peliaika on vähentymässä ja heidän paikallaan pelaa miljoonaostoksia. Ehkäpä Jenkins ajatteli juuri tätä puolta palkatessaan Monkin valmentajaksi. Ollaan vielä se pikkuseura, joka nostaa esiin suurelle yleisölle tuntemattomia nimiä.
Tänään äänestetään, jatkaako Blatter viidennelle kaudelle. Oma mielipiteeni ei ole niin selvä, kuin voisi median tietojen perusteella olettaa. Siitä ei ole epäselvyyttä, etteikö Blatter olisi yhtä ryvettynyt kuin hänen alamaisensa. Mutta olisiko hänen paikallaan kukaan muu selviytynyt sen paremmin? Ehkä joku toinen olisi sijoittanut rahat siten, että ne olisivat suosineet ainoastaan jalkapallon valtamaita. Suuret ja rahakkaat olisivat vielä suurempia ja rahakkaimpia. Ja vaikka periaatteessa FIFA:n toimilla ei olisi mitään merkitystä Swansean toimintaan, voin leikkiä ajatuksella, että Swansea on yksi niistä pienistä, jotka ovat hyötyneet Blatterin aikakaudesta. Toisaalta olen kuitenkin UEFA:n kannalla, että Blatterin olisi syytä lähteä. Pieni Swansea pärjää jo omillaan.
|