Ihan perusteltuja näkemyksiäkin, mutta joku voisi myös kysyä, esim.
- Kannattaako kisoihin mennä ja valmistautua ei-parhaalla joukkueella? Kilpaurheilua kuitenkin EM-kisat ja karsinnat.
- Onko maajoukkueringin häntäpään tai varalistan pelaajat oikeasti sellaisia, joihin kannattaa panostaa? Joka ikäluokassa on kuitenkin keskimäärin vain jotain 3-5 todellista talenttia ja kaikilla muilla valtavia puutteita/esteitä kv-uralle.
- Perusteleeko satunnainen polun ulkopuolelta tuleva huippu haastetason pelaajien mukana roikottamisen?
- Onko mj-toiminnan tehtävä kasvattaa laajaa pelaajapohjaa vai pari kolme huippua helmareihin per ikäluokka?
Minä en tiedä ja olen eri päivinä itseni kanssa eri mieltä, mutta heitän vähän vastapainoksi kaikki-liitossa-paskaa -ajatusmallille.
Kisoihin kannattaa mennä parhaalla joukkueella. Uskon kuitenkin, että kukaan, majuvalkut mukaan lukien, ei tiedä, että mikä se paras kokoonpano olisi. Näkemyksiä olisi varmasti monta.
Häntäpään pelaajiin, varasijojen pelaajiin ja varasijojen ulkopuolisiinkin pelaajiin kannattaa panostaa. Aika moni on sieltä noussut vanhempana kukoistukseen ja maajoukkueeseen asti. Jos ikäluokassa on 3-5 talenttia, kuten sanot, niin minä sanon, että me emme vielä tiedä, että ketkä ovat 07:n tai 08:n kovimmat talentit.
Satunnainen majuringin ulkopuolelta tuleva pelaaja perustelee laajan ringin, koska tällainen pelaaja osoittaa, että parhaimmillaankin kulloinenkin (suppea) majurinki on vain arvaus pelaajien senhetkisestä ja tulevasta kyvykkyydestä.
Majutoiminnan tarkoitus on pitää yllä laajaa pelaajapohjaa ja tuottaa pari kolme huippua helmareihin per ikäluokka. Näistä nyt mukaan valitusta viidestä 08:sta ainakaan kaksi pelaajaa eivät mahdu edes oman ikäluokkansa Top kolmoseen. Uskon, että nämä kolme vanhemmissa pelaavaa kenttäpelaajaa pelaavat aikanaan helmareissa vähemmän otteluita kuin 07:t yhteensä. Samoin uskon, että nämä kolme vanhemmissa pelaavaa kenttäpelaajaa pelaavat aikanaan helmareissa vähemmän otteluita kuin muut 08:t yhteensä. En siis pidä heitä, sen enempää kuin muitakaan, sellaisina pelaajina, joihin kannattaisi panostaa liiton rahoja tuplaten tavanomaisiin majupelaajiin verrattuna.
Kun en ole kovinkaan luottavainen ylipäätään nuorten maajoukkuevalintoihin tai niiden objektiivisuuteen, niin olen itse joka päivä sitä mieltä, että nuorissa ikäluokissa aluejoukkueringin ja vanhemmissa maajoukkueringin pitäisi olla nykyistä laajempi ja vaihtelevampi. Nykyistä useampi nuori saisi tällöin mahdollisuuden antaa näyttöjä ja kilpailu paikoista kiristyisi. Yhdenkään pelaajan en antaisi pelata kuin yhden ikäluokan mukana.