Tähän on pakko vielä vastata, oli sen verran hyvä linkki kyseessä. Paras suomalainen seurajoukkue MyPa löytyy sijalta 395 ja toiseksi paras Tampere United sijalta 401. Edeltä löytyy mm. tällaisia suuruuksia:
375 Široki Brijeg Bosnia
373 FH (Hafnafjordur) Iceland
367 Lombard FC-Tatabanya Hungary 24.2
361 Poli Unirea Iasi Romania
356 FK Buducnost Podgorica Yugoslavia
388 FC Arges Dacia Pitesti Romania 23.20 390 up 2
389 Zalahus-ZTE FC Hungary 23.12 391 up 2
390 Pecsi MFC Hungary
391 Kaposvar Hungary
376 Anorthosis Famagusta Cyprus
350 APOEL Nicosia Cyprus
351 Hapoel Nazrat-Ilit Israel
352 Apollon Limassol Cyprus
Myös maavertailussa (country comparison) Suomi jää lähes kaikkien maiden jalkoihin kääpiövaltioita lukuunottamatta.
Lähdekritiikki, missä pelaa? Joku kaivaa nettisivun, josta löytyy vuoden ajan päivittämättä ollut seurajoukkueranking ja et kyseenalaista yhtään laskentatapaa ja tuloksia. Ei hyvää päivää.
Kyllähän tiedot kuitenkin jotain suuntaa antavat, tuskin noita rankingeja on summan mutikassa tehty. Enkä myöskään usko, että tuolla olisi sivuntekijöinä jotain Suomi-vastaisia ihmisiä. Ja eipä suomalaiset seurajoukkueet ole viimeisen vuoden aikana saaneet mitään ihmeellistä aikaan. Luulen, että seurat olisivat jopa alempana päivitetyllä listalla.
Ja vastataanpa tähän vielä Josefin puolesta:
Mitä tämä mielestäsi kertoo?
Suoranaisestihan kokonaiskatsojamääriä ei kannata vertailla, mutta ne kertovat kuitenkin siitä, että jääkiekko-otteluille riittää katsojia suuresta ottelumäärästä ja panoksettomista runkosarjaotteluista huolimatta. Jos Veikkausliigassa olisi yhtä paljon otteluita kuin SM-liigassa, niin väitän, että yleisökeskiarvo menisi entistä selvemmin jääkiekon eduksi.
Minä en kyllä ymmärrä, minkä helvetin takia joku "puolueeton katsoja" menisi katsomaan Veikkausliigan ottelua. En ymmärrä myöskään, että "puolueeton katsoja" menisi katsomaan jääkiekkoa. Joukkueurheilussahan kyse on nimen omaan oman joukkueen takana seisomisesta ja sen otteiden seuraamisesta. Puolueettomille katsojille suosittelen vaikkapa elokuviin menoa.
Et taida olla kovinkaan suuri urheilun ystävä? Miksi suurin osa suomalaisista katsoo UCL-finaalia, vaikka useimmiten niissä ei pelaa katsojan suosikkijoukkue? Tietenkin oman joukkueen kannattaminen on yksi suuri osa urheilua, mutta muitakin syitä seurata urheilua löytyy. Jos rakastaa peliä nimeltä jalkapallo, niin pelien seuraaminen voi olla nautinnollista siitä huolimatta, että pelissä ei omaa suosikkijoukkuetta ole mukana. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että pelin taso on kohdallaan. Esimerkiksi Veikkausliigan katsojista suurin osa on huonon tason takia juuri näitä faneja, jotka tulevat katsomaan omaa suosikkijoukkuettaan, eivätkä pelkästään itse peliä.
Ja Aureliano Buendialle vielä tiedoksi, että vaikka kirjoititkin viestisi periaatteessa ihan hyvin ja käytit mukavia sivistyssanoja, niin itse asia oli mielestäni suoraan sanottuna täyttä paskaa. Kirjoitit näin:
"Ku n Valioliigapelistä otetaan pois tutut naamat, viedään yleisö, fasiliteetit ja puetaan pelaajien päälle Veikkausliigajoukkueiden paidat, pelistä tulee Veikkausliigaa. Sama käy toisinpäin. Niitä paskoja kaukolaukauksia, keskityksiä ja syöttöjä näkee ihan yhtälailla jonkun Sheffield U:n kuin Jaronkin pelissä. Tilastollisesti peleissä ei luultavasti ole mitään niin ratkaisevia eroja, että pelin tason voisi niistä päätellä."
Siinä olet oikeassa, että ennakkokäsitykset vaikuttavat yleiseen mielipiteeseen pelin tasosta vähän liikaakin. Veikkausliigan pelitason vertaaminen Valioliigan vastaavaan on kuitenkin häpeäksi Valioliigalle, todennäköisesti ymmärrät sen itsekin. Aikaisemmassa viestissä jo mainitsin, että Veikkausliigaottelut näyttävät tv:ssä jopa huonompitasoisilta kuin livenä, vaikka yleisöä ja muita sivutekijöitä ei edes huomioisi. Itse en edes tiedostamattani kiinnitä huomiota tällaisiin asioihin pelejä tv:stä seuratessa, siitä voit olla aivan varma.
Ja mitä tulee noihin kysymyksiin toimenpiteistä, joilla Veikkausliiga saataisiin esimerkiksi Allsvenskanin tasolle, niin voin aivan suoraan myöntää, että kompetenssini ei välttämättä riitä löytämään
uusia parannusehdotuksia tähän aiheeseen, eikä se oikeastaan ole minun tehtäväkään. Todennäköisesti ajan kanssa miettiessä keksisin kuitenkin muutaman yksinkertaisestikin muutettavissa olevan asian, joka saattaisi viedä kotimaista futista eteenpäin. Luulisin, että nämä ovat kuitenkin johtavilla henkilöillä pääosin jo tiedossa, jostain syystä muutosten tekeminen on kuitenkin ylivoimaisen vaikeaa. Mutta esimerkiksi otteluohjelman repaleisuus karkoittaa katsojat peleistä.
Ps. On tämä kirjoittamatta oleminen aina niin saatanan vaikeaa, ei pitäisi edes luvata mitään