FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
14.03.2026 klo 00:52:35 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 28 [29] 30 ... 49

Kirjoittaja Aihe: Vertaistukea futisisille  (Luettu 162231 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
FC Esplanad

Poissa Poissa

Vastaus #700 : 04.05.2025 klo 08:36:35

Ainakin meillä 5 v 5 vaiheessa se kahdeksan pelaajaa menee aika lailla pitkästymiseksi ja kaksi vaihtopelaajaa on aika optimaalinen.

Viikko sitten toisen lapsen joukkueessa ei ollut vaihtopelaajaa ollenkaan (2×20 min peli) ja yksi oma pelaaja oli kolme vuotta nuorempi kuin vastustajat kun pienestä seurasta kyse, niin kyllä se viisivuotias oli aika loppu siihen juoksemiseen ekaluokkalaisia vastaan ja jäi alakynteen - ja koko joukkue oli aika finaalissa kun aika tuli täyteen.
erno

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu

Vastaus #701 : 04.05.2025 klo 09:24:24

Eikö toi oo urheilussa myöskin tarkoitus, että välillä ollaan pelin jälkeen loppu?
TexMex

Poissa Poissa

Vastaus #702 : 04.05.2025 klo 09:40:49

Isoihin ryhmiin tuntuu yleensä olevan kaksi syytä: raha ja (varsinkin kilparyhmän) menestys. Jokainen ryhmä toki maksaa, mitä isommat ryhmät sitä pienemmät kulut per lapsi. Tuoreiden jalkojen vaihtaminen kentälle usein parantaa mahdollisuuksia voittoon, jos vastustajalla ei/vähemmän vaihtopelaajia, ja tämä korostuu erityisesti ykköstasolla. Jos asiaa katsoo yksittäisen pelaajan kehittymisen kannalta, kumpikaan näistä ei pitäisi olla kovin korkealla.

Omalta osaltani en voisi olla enempää eri mieltä. 9 pelaajan ringillä ei ole ainakaan omalla kohdallani mitään tekemistä voittamisen kanssa. Ainoastaan sen kanssa, että mahdollisimman moni saa mahdollisimman paljon kilpatason pelitapahtumia.

Raha tietysti siinä mielessä, että jos koko seurassa on yksi yhteinen seurakoordinaattori/valmentaja niin toisen palkkaaminen hoitamaan peliryhmiä olisi tietysti iso panostus. Ei todellakaan ole itsestään selvää saada sitoutettua pelauttajia lisäryhmille piirisarjaan ja liigoihin. Yksittäiset harkkapelit tietysti helpompia. Henkilökohtaisesti yritin saada ikäluokalle yhden peliryhmän lisää, mutta se tyrmättiin vapaaehtoisten puutteeseen vedoten. Näin ollen roikotan mukana 9 pelaajaa, koska voin taata, että pelaaja pelaa mielummin 3 minuuttia ja istuu penkillä 3 minuuttia kuin istuu kotona koko pelin. Mitään korvaavaa tapahtumaa kun ei ole.

Kun pääsin muutamaan otteeseen seuraamaan sitä harraste- ja haastetason organisoinnin vaikeutta, jossa peluuttajia ja pelaajia etsittiin yksityisviestillä edellisiltana, niin ymmärsin toki sitäkin puolta paremmin. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että peliryhmiä pitäisi olla yksi enemmän, mutta koska 8vs8 on jo ovella en jaksa asiasta enää vääntää. Se on välillä ihan hyvä itse kunkin miettiä mitä lähes puhtaasti vapaaehtoisseurojen pyörittäminen vaatii nykypäivänä.
törömömmö

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Aina laadukkaan keskustelun puolella.

Vastaus #703 : 04.05.2025 klo 10:40:08

Toisinaan ison ringin syynä voi olla sekin, että joukkueeseen on sarja- tai turnausilmoittautumisen jälkeen liittynyt monta uutta pelaajaa, ja heillekin olisi kiva saada mahdollisuus osallistua peleihin.
Nigel Kugelschfeir

Poissa Poissa

Vastaus #704 : 04.05.2025 klo 10:51:53

Tytöissä on vielä sekin että treeneissä käy se 10 pelaajaa ja sitten peleihin ilmestyykin kaikki paikalle.
turkistarhaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Munsala IK

Vastaus #705 : 04.05.2025 klo 11:04:50

Omalta osaltani en voisi olla enempää eri mieltä. 9 pelaajan ringillä ei ole ainakaan omalla kohdallani mitään tekemistä voittamisen kanssa. Ainoastaan sen kanssa, että mahdollisimman moni saa mahdollisimman paljon kilpatason pelitapahtumia.

Raha tietysti siinä mielessä, että jos koko seurassa on yksi yhteinen seurakoordinaattori/valmentaja niin toisen palkkaaminen hoitamaan peliryhmiä olisi tietysti iso panostus. Ei todellakaan ole itsestään selvää saada sitoutettua pelauttajia lisäryhmille piirisarjaan ja liigoihin. Yksittäiset harkkapelit tietysti helpompia. Henkilökohtaisesti yritin saada ikäluokalle yhden peliryhmän lisää, mutta se tyrmättiin vapaaehtoisten puutteeseen vedoten. Näin ollen roikotan mukana 9 pelaajaa, koska voin taata, että pelaaja pelaa mielummin 3 minuuttia ja istuu penkillä 3 minuuttia kuin istuu kotona koko pelin. Mitään korvaavaa tapahtumaa kun ei ole.

Kun pääsin muutamaan otteeseen seuraamaan sitä harraste- ja haastetason organisoinnin vaikeutta, jossa peluuttajia ja pelaajia etsittiin yksityisviestillä edellisiltana, niin ymmärsin toki sitäkin puolta paremmin. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että peliryhmiä pitäisi olla yksi enemmän, mutta koska 8vs8 on jo ovella en jaksa asiasta enää vääntää. Se on välillä ihan hyvä itse kunkin miettiä mitä lähes puhtaasti vapaaehtoisseurojen pyörittäminen vaatii nykypäivänä.
No mikä estää kokeilemasta aina 1-2 haastetason pelaajaa siinä kilparyhmän kanssa ja miksi sen peliryhmän pitää olla kiinteä? Meillä ainakin peliryhmät tehdään viikottain ja toki nyt ihan parhaat ovat aina siellä kilpatasolla mutta kyllä sinne pääsee kokeilemaan muutkin. Joukkueita sen mukaan sitten sarjoihin ja onneksi on innokkaita faijakoutseja peluuttamassa. Just tässä vedän yhtä turnausta läpi 6 pojan nipulla kun yksi tuli kipeäksi eikä ole mitään ongelmia ja jos joku väsyy niin mitä sitten?
TexMex

Poissa Poissa

Vastaus #706 : 04.05.2025 klo 11:15:28

No mikä estää kokeilemasta aina 1-2 haastetason pelaajaa siinä kilparyhmän kanssa ja miksi sen peliryhmän pitää olla kiinteä? Meillä ainakin peliryhmät tehdään viikottain ja toki nyt ihan parhaat ovat aina siellä kilpatasolla mutta kyllä sinne pääsee kokeilemaan muutkin. Joukkueita sen mukaan sitten sarjoihin ja onneksi on innokkaita faijakoutseja peluuttamassa. Just tässä vedän yhtä turnausta läpi 6 pojan nipulla kun yksi tuli kipeäksi eikä ole mitään ongelmia ja jos joku väsyy niin mitä sitten?

Eihän se olekaan kiinteä, mutta jos sulla on 12-13 pelaajan nippu niin se tarkoittaa osalle radikaalia tapahtumien vähenemistä, jos peliryhmä tiputetaan 9->7, koska kierrätys ja niiden tapahtumien määrä ei kasva, koska ei ole ketään A) järjestämässä ylimääräisiä tapahtumia B) pelauttamassa niitä.

On totta, että se on valinta. Voisin tiputtaa pelaajien tapahtumamääriä jos haluaisin pienemmän ringin per turnaus. Se taas on harha, että aktiivisuus lisääntyisi kentälläoloajan mukaan. Tiristän mielummin irti haastepelaajalta aktiivista peliä, kun katson kuinka kentällä hölkötellään ja jätetään takaprässit tekemättä.
FC Esplanad

Poissa Poissa

Vastaus #707 : 04.05.2025 klo 13:07:49

Eikö toi oo urheilussa myöskin tarkoitus, että välillä ollaan pelin jälkeen loppu?

Jaksamisen kohdalta ehkä joo, mutta isommilta saatujen tällien ja mustelmien määrä turhan suuri.
mulpp

Poissa Poissa

Vastaus #708 : 04.05.2025 klo 13:29:22

Tämä kuulostaa normaalilta ja näin jokaisessa seurassa minkä tiedän toimitaan.

Välillä kun näitä juttuja lukee, ei osaa sanoa onko osassa seuroja todella erikoiset toimintatavat vai onko tässä vain sijaintikohtainen ero. Itse katselen tätä pk-seudulta käsin, jossa on tarjolla erilaisia turnauksia kesäkaudella käytännössä joka viikonloppu 5v5-poikajoukkueille. Ja tämän lisäksi erilaisia harkkapelejä/-turnauksia kaikilla tasolla. Joten pelejä riittää jokaiselle innokkaalle vähintään riittävästi.
lilacs

Poissa Poissa

Vastaus #709 : 04.05.2025 klo 13:46:40

Välillä kun näitä juttuja lukee, ei osaa sanoa onko osassa seuroja todella erikoiset toimintatavat vai onko tässä vain sijaintikohtainen ero. Itse katselen tätä pk-seudulta käsin

Tuleeko se tosiaan uutisena että pääkaupunkiseudulla missä lapsia riittää, voi olla ero täysin vapaaehtois voimin toimivaan seuraan missä ikäluokassa voi olla vaikka se 11 harrastajaa.

Ja siihen väliin mahtuu monta erilaista kokoonpanoa myös mikä vaikuttaa miten hommaa on järkevä pyörittää.

Olen aikalailla vakuuttunut että jokainen joka jaksaa vapaa-aikaansa käyttää lasten kanssa touhuamiseen koittaa parhaansa omien kykyjen ja olosuhteiden mahdollistamalla tavalla.
TexMex

Poissa Poissa

Vastaus #710 : 04.05.2025 klo 14:33:43

Välillä kun näitä juttuja lukee, ei osaa sanoa onko osassa seuroja todella erikoiset toimintatavat vai onko tässä vain sijaintikohtainen ero. Itse katselen tätä pk-seudulta käsin, jossa on tarjolla erilaisia turnauksia kesäkaudella käytännössä joka viikonloppu 5v5-poikajoukkueille. Ja tämän lisäksi erilaisia harkkapelejä/-turnauksia kaikilla tasolla. Joten pelejä riittää jokaiselle innokkaalle vähintään riittävästi.

Jos se oli jotenkin epäselvää, niin ei tässä ole kyse pelimahdollisuuksista. Kyllä tapahtumia on, jos löytyy joku joka järjestää niihin osallistumisen. Ehkä se sitten on yllätys isojen kuukausimaksujen piirissä että ylipäätään ryhmien ilmoittautuminen sarjoihin, liigoihin ja turnauksiin ja kaikki organisoinnit niihin liittyen ei vapaaehtoisseuroissa ole ihan yksinkertaisia.

Minä en tosin valita, koska itsehän pystyn yhdestä ryhmästä huolehtimaan ja muutaman kympin kuukausimaksuista ei taatusti jää yksikään pelaaja rahan takia ulos, mutta aika kauas tultiin siitä, että on joukkueita jotka osallistuvat niihin turnauksiin 9 pelaajalla, koska useampien peliryhmien organisointi on haasteellista. Jos tätä ei ymmärrä, niin sitten en voi asialle mitään.
Nigel Kugelschfeir

Poissa Poissa

Vastaus #711 : 04.05.2025 klo 14:58:04

Sit ku käy niinku koipsissa ja pps:ssä kummassakin kävi että parista ikäluokasta tehdään massapoistumaa, mikä voi siis tarkoittaa noin seitsemän pelaajan lähtemistä, niin pelaajat ei oikein riitä. Eihän sieltä nyt kummastakaan (vaikka PPS 2015 tai KoiPS 2013) paljoa ton enempää lähtenyt, mutta kun se riittää siihen että toiminta menee mahdottomaksi tai hyvin vaikeaksi.

Noista seuran 15-syntyneistä lähteneistä pelaajista näyttäisi että noista ainoastaan kaksi pelaa tällä hetkellä uudessa seurassa, mihin lie loput menneet. Aika paljon tuntuu olevan pelaajaliikennettä eri suuntiin kun hopsunkin pari parasta ikäluokan pelaajaa on hävinneet jonnekin ja puhutaan alle 10-vuotiaista.

Huomenna on taas yhteistreenit Koips:n kanssa ja varmaan aika pian saa kuulla miten hommassa edetään.
DAF

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: M. Deianov ja Reilu-Jonin perintö

Vastaus #712 : 04.05.2025 klo 17:54:06

Pienillä max 1-2 vaihtopelaajaa on sopiva jos ja kun pelin pitäisi olla oppimistapahtuma ja peliä seurata myös vaihdosta. 5-5-ikäluokissa menee ykköstason ryhmissä häröilyksi, jos on enemmän vaihtopelaajia.
Kossi Agassa

Poissa Poissa

Vastaus #713 : 05.05.2025 klo 06:29:26

Vaihtopelaajathan voi pitää kiireisinä esim. "körvereiden" parissa, jos homma menee muuten häröilyksi :)

Ainakin omassa joukkueessa välillä sinne peleihin vaan joutuu ottamaan sen 9-10 pelaajaa. Tämähän johtuu siitä, että kaikki pelurit (tai oikeastaan vanhemmat) eivät ole ole niin sitoutuneita, joten niitä joukkueita pitää ilmoitella siten, että sarjat pystytään varmasti pelaamaan. Sitten tulee tilanteita, että kaikki pelaajat paukahtavatkin samana päivänä paikalle ja pelaajia on hitusen liikaa. Mutta en myöskään halua toimia siten, että sitten näitä aktiivisia pelureita aletaan tiputtelemaan peleistä, kun ei-aktiiviset sattuvat tulemaan peleihin.
Valonheitin

Poissa Poissa

Vastaus #714 : 05.05.2025 klo 07:39:04

Näistä vanhemmista tulikin mieleen, kun vielä valmensin 5v5 pelejä, niin yhden ottelun aikana satoi hieman vettä, mutta ottelu pelattiin heinäkuussa ja keli oli mukavan lämmin. Kuitenkin yksi äiti toi vaihdossa olevalle lapselleen sadetakin ja vielä sateenvarjon, jottei nyt vaan kastuisi. Vaihtojen väli ei kuitenkaan ollut kovin pitkä, joten ei siellä penkillä olisi nyt kesäkeleillä paleltunut. Sai vain hyvissä ajoin varoitella poikaa tulevasta vaihdosta, että ehti ottaa sadekamat pois päältä.

Sitten toisessa ääripäässä on vanhemmat, jotka eivät oikein ymmärrä kelien mukaista vaatetusta, sillä joihinkin koko päivän kestäviin syysturnauksiin lapset ovat tulleet varusteena shortsit, verkkatakki ja repussa juomapullo. Ja vanhemmat eivät tietenkään reissussa mukana. Siinä saa sitten valmennus tai muut vanhemmat etsiä kasseista ylimääräistä lämmintä vaatetta lainaan, ettei lapset palellu. Ja vielä etsiä jostain  syötävää, että jaksaa koko päivän pelata.
ginikettu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK (BJK)

Vastaus #715 : 05.05.2025 klo 08:03:06

Vaihtopelaajathan voi pitää kiireisinä esim. "körvereiden" parissa, jos homma menee muuten häröilyksi :)
Itse olen käyttänyt tätä. Jos on enemmän niin sitten siellä olisi hyvä jos olisi joku auttamassa eli huoltaja vetäisi siellä jotain ohjatusti, etenkin talvipakkasilla ja etenkin jos on enemmän vaihtopelaajia. Ikävästi monet kenttäalueet on niin ahtaita, ettei kovin hyvin mahdu tekemään mitään.
Hegetsu

Poissa Poissa

Vastaus #716 : 05.05.2025 klo 09:03:28

Itse olen käyttänyt tätä. Jos on enemmän niin sitten siellä olisi hyvä jos olisi joku auttamassa eli huoltaja vetäisi siellä jotain ohjatusti, etenkin talvipakkasilla ja etenkin jos on enemmän vaihtopelaajia. Ikävästi monet kenttäalueet on niin ahtaita, ettei kovin hyvin mahdu tekemään mitään.

Itse kun tuli oltua huoltajana peleissä, niin jako vastuuvalmentajan kanssa oli selvä eli minä pyöritin jotain lämppää tai vastaavaa vaihtopelaajille ja myös käytiin läpi pelitapahtumia oppimismielessä (minä kysyin pelaajilta miksi heidän mielestä joku kentällä pelasi jollain tavalla ja toisaalta olisiko ollut muita vaihtoehtoja toimia, minä en opastanut, kun osaaminenkaan ei olisi riittänyt, vaan pelaajien piti itse miettiä asiaa). Jos vaihtopelaajia oli hieman liikaa niin sitten oma duuni oli myös muistuttaa valmentajaa ottamaan pelaajia kentälle tietyssä ajankohdassa tyyliin puoliaikaa jäljellä 10 min.

Peliryhmien määrä on ainakin joskus hankalaa määrittää vielä siinä vaiheessa kun pitää ilmoittautuminen hoitaa saati silloin kun pitää valmennusresurssit päättää. Yhtenä vuonna kun kilparyhmä aloitti seuraavan kauden 11v11 ja muut edelleen 8v8 niin kauden edellisen kauden lopussa oli pelaajia juuri joku 40 eli kolme peliryhmää ajateltiin olevan riittävästi mutta maalis- huhtikuussa tulikin joku ihme boomi ja yht'äkkiä pelaajia olikin reilut 50 ja ei oikein hyvää konstia palvella pelaajia riittävän hyvin ja varsinkaan niitä jotka tulivat mukaan vähäisellä pelikokemuksella.
turkistarhaaja

Poissa Poissa

Vastaus #717 : 05.05.2025 klo 09:18:02

Ainakin omassa joukkueessa välillä sinne peleihin vaan joutuu ottamaan sen 9-10 pelaajaa. Tämähän johtuu siitä, että kaikki pelurit (tai oikeastaan vanhemmat) eivät ole ole niin sitoutuneita, joten niitä joukkueita pitää ilmoitella siten, että sarjat pystytään varmasti pelaamaan. Sitten tulee tilanteita, että kaikki pelaajat paukahtavatkin samana päivänä paikalle ja pelaajia on hitusen liikaa. Mutta en myöskään halua toimia siten, että sitten näitä aktiivisia pelureita aletaan tiputtelemaan peleistä, kun ei-aktiiviset sattuvat tulemaan peleihin.
Etukäteen ilmoittautuminen peleihin ja peliryhmien teko sen mukaan aina tietylle ajalle (esim. viikko)?  Taas tuli todistettua viikonlopun aikana että osalla oli 5v5 peleissä joku 5-7 vaihtopelaajaa ja 3 koutsia joista 2 "piti vaihtopelaajia kiireisenä". Olisihan tuolla koutsien määrällä voinut laittaa toisenkin joukkueen pystyyn.

Toinen hyvä oli tason 2 pelaajien(ja toki niiden parhaiden) käyttäminen tasolla 3 että saatiin 4 vaihtopelaajaa. Perusteena ettei tason 3 pelaajat kuulemma jaksa muuten. Varmasti auttaa asian kanssa.
ginikettu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK (BJK)

Vastaus #718 : 05.05.2025 klo 10:46:19

Itse kun tuli oltua huoltajana peleissä, niin jako vastuuvalmentajan kanssa oli selvä eli minä pyöritin jotain lämppää tai vastaavaa vaihtopelaajille ja myös käytiin läpi pelitapahtumia oppimismielessä (minä kysyin pelaajilta miksi heidän mielestä joku kentällä pelasi jollain tavalla ja toisaalta olisiko ollut muita vaihtoehtoja toimia, minä en opastanut, kun osaaminenkaan ei olisi riittänyt, vaan pelaajien piti itse miettiä asiaa). Jos vaihtopelaajia oli hieman liikaa niin sitten oma duuni oli myös muistuttaa valmentajaa ottamaan pelaajia kentälle tietyssä ajankohdassa tyyliin puoliaikaa jäljellä 10 min.
Aika sama. Tosin peluuttajana tullut enemmän oltua ja siinä saa ihan riittävästi seurata pelitapahtumia ja aktivoida pallottomia. :) Mutta jos on 1-2 vaihtopelaajaa niin niitä voi yksinkin siinä sivussa neuvoa eli juuri kysellä esim olisiko voinut kiertää toiselta puolelta ja miksi jne. Eli enemmän tai vähemmän ohjaa vastausta, mutta niin että itse keksii syyn vastaukseen. Siinä riippuu paljon lapsesta miten kannattaa kysellä. Mutta jos vaihdossa on 3+ pelaajaa niin huoltaja on melkein pakollinen.
Mattinen

Poissa Poissa

Vastaus #719 : 08.05.2025 klo 07:20:39

Vaihtopelaajien määrästä onkin ollut hyvää keskustelua, mutta minkälaisilla vaihtorytmillä noita lastenpelejä noita lasten pelejä tulisi peluuttaa (jos nyt puhutaan 5v5 maailmasta ja kaikki pelaa tasaisesti-iästä)? Ite oon vetänyt aika lyhyellä vaihtovälillä, mutta tästä heräsi meidän joukkueen sisällä hyvää keskustelua, kun yksi peluuttaja vaihto vasta puolessa välissä puoliaikaa. Pysty kyllä perusteluu asian ihan hyvin. Onko tähän olemassa jotain "best practices"?
Nigel Kugelschfeir

Poissa Poissa

Vastaus #720 : 08.05.2025 klo 07:42:10

Aika harva siellä penkillä tykkää istua niin ihan perusteltua on pitää vaihtorytmi nopeana. Mutta sekin riippuu myös pelaajien määrästä, jos on on enempi niin voi olla helpompi vaihtaa kentällinen ja antaa olla pidempää kentällä.
Kossi Agassa

Poissa Poissa

Vastaus #721 : 08.05.2025 klo 08:08:08

Etukäteen ilmoittautuminen peleihin ja peliryhmien teko sen mukaan aina tietylle ajalle (esim. viikko)?  Taas tuli todistettua viikonlopun aikana että osalla oli 5v5 peleissä joku 5-7 vaihtopelaajaa ja 3 koutsia joista 2 "piti vaihtopelaajia kiireisenä". Olisihan tuolla koutsien määrällä voinut laittaa toisenkin joukkueen pystyyn.
Yksittäiset turnaukset on toki helppo organisoida siten, että ilmottaudutaan etukäteen ja sen mukaan pistetään joukkueet.

Mutta esim. Palloliiton aluesarjaan joukkuemäärä pitää tietää huhtikuussa koko kesäksi. Ja kun pelaajien osallistuminen vaihtelee, niin esim. n. 20 pelaajan ringillä et voi kolmea joukkuetta ilmoittaa, kun yhdessä turnauksessa pelaaja voi pelata vain yhdessä joukkueessa. Välillä niitä pelaajia sitten lähtee turnaukseen 19 ja välillä 10.
turkistarhaaja

Poissa Poissa

Vastaus #722 : 08.05.2025 klo 08:13:12

Mutta esim. Palloliiton aluesarjaan joukkuemäärä pitää tietää huhtikuussa koko kesäksi. Ja kun pelaajien osallistuminen vaihtelee, niin esim. n. 20 pelaajan ringillä et voi kolmea joukkuetta ilmoittaa, kun yhdessä turnauksessa pelaaja voi pelata vain yhdessä joukkueessa. Välillä niitä pelaajia sitten lähtee turnaukseen 19 ja välillä 10.
No kyllä tuossakin voi periaatteessa kolme ilmoittaa jos ne eivät ole kaikki samassa tasossa, kun ainakin täällä noilla on yleensä eri pelipäivät. Tarvittaessa sitten nuoremmista vahvistusta.
TexMex

Poissa Poissa

Vastaus #723 : 08.05.2025 klo 09:46:42

Vaihtopelaajien määrästä onkin ollut hyvää keskustelua, mutta minkälaisilla vaihtorytmillä noita lastenpelejä noita lasten pelejä tulisi peluuttaa (jos nyt puhutaan 5v5 maailmasta ja kaikki pelaa tasaisesti-iästä)? Ite oon vetänyt aika lyhyellä vaihtovälillä, mutta tästä heräsi meidän joukkueen sisällä hyvää keskustelua, kun yksi peluuttaja vaihto vasta puolessa välissä puoliaikaa. Pysty kyllä perusteluu asian ihan hyvin. Onko tähän olemassa jotain "best practices"?

Henkilökohtaisesti tykkään pitää vaihtorytmin nopeana noin 3 minuutissa, mutta se riippuu tietysti vaaditusta peli-intensiteetistä. Oma jänne katsoa alibipuolustamista ja kantapäillä seisomista on lyhyt ja palaute käydään pelaajan kanssa vaihdossa aina heti. Aika vähän enää. Kyllä pojat ovat siihen treeneissä ja peleissä neljässä vuodessa tottuneet. Toki kentällä on helppo seistä vaikka koko peli, mutta jos takaprässit annetaan kunnolla ei ole mitenkään poikkeuksellista, että yksittäinen pelaaja juoksee vaihtoon oma-aloitteisesti. Alle 9 pelaajan peleissä (alle 2 kenttää) kaikki eivät tosin pelaa tasaisesti, vaan tilanteen mukaan se kuka pystyy parhaiten vastaamaan intensiteettiin pelaa enemmän. Takuu on n. puoli peliä per peli. Ymmärrän toki vastakkaisen näkökulman, ja se on täysin ok.

Viimeisessä turnauksessa joukkuuesta tippui pelipäivän aamuna sairauden vuoksi 2 pois ja pääsimme pelaamaan 7 pelaajalla. Aika helppo myöntää, että se on optimimäärä ja myös peluutukselle huomattavasti nautinnollisempaa, koska kaikki saavat pelata tarpeeksi ja vaihdot voi mitoittaa suoraan jaksamisen mukaan. Tästä innostuneena laitoin jälleen seuralle viestiä, jos olisi mahdollista vielä kartoittaa vapaaehtoisia ja saada syyskaudeksi yksi peliryhmä lisää (vaikka aikaisemmin indikoin, että en jaksa asiasta enää vääntää). Vastustajilla oli kaikilla yli 2 vaihtopelaajaa, mutta eipä tuo aktiivisuudessa näkynyt.
erno

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu

Vastaus #724 : 08.05.2025 klo 10:15:43

Tossa kannattaa muistaa se, että sillä peluuttamisella on vaikutusta kehitykseen. Eli jos vuodesta toiseen lapsia kasvatetaan tollaseen lätkä/sählymäiseen rytmiin, jossa vedetään 3min täysillä ja tullaan vaihtoon, niin se ei ole varsinaisesti jalkapallomainen tapa pelaajakehitykseen. Jo hyvin nuoresta pitäisi olla tarjolla myös niitä oppimismahdollisuuksia joissa sun pitää jaksaa esim 2*15min ilman vaihtopenkkikomennuksia. Kun tuota tekee niin saattaa yllättyä siitä miten se ihan konkreettinen jaksaminen myöskin lisääntyy, sen lisäksi että pelaajat oppivat säännöstelemään itseään. Pari vuotta myöhemmin kuitenkin sitten jo ihan säännöt rajaa sen että iso osa pelaajista pelaa 2*30min ja vastaavia pelejä alusta loppuun.

7 on hyvä maksimimäärä pelaajia yksittäisiin 5v5 peleihin, mutta pienemmälläkin voi mennä.

Sivuja: 1 ... 28 [29] 30 ... 49

Siirry: