FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
15.12.2025 klo 16:32:00 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: FF2 perinteinen joulupatakeräys avattu: Joulupata 2025!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 21 [22]

Kirjoittaja Aihe: Jani Honkavaara - DIF  (Luettu 219205 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
daja

Poissa Poissa

Vastaus #525 : 09.10.2025 klo 14:52:19

Siellä on joo kolme aikamoista myyntiartikkelia. Olis ihan mielenkiintoista tietää mihin DIF yleisesti investoi näitä rahoja, kun Euroopassa tuli menestystä ja Bergvallin myynti toi aikamoisen määrän kruunuja kassaan.
Kroatian Pele

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK

Vastaus #526 : 09.10.2025 klo 15:40:18

Äskettäin uutisoivat yhteistyöstä Fokus - Club Managementin kanssa. Tällä tehostettaneen scouttausta ja nopeutetaan päätöksentekoa, joten kun rahaa on niin satsauksia tulee. Muistaakseni kertoivat satsaavansa Japanin markkinoille, kun ovat niin tyytyväisiä Kosugen kehittymiseen.
Härison

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kuopion Palloseura

Vastaus #527 : 09.10.2025 klo 18:09:21

Super-Honsulle Ylos
Triangelikostaja

Poissa Poissa

Vastaus #528 : 09.10.2025 klo 19:01:15

Pariin vuoteen laskettuna tosiaan se joku 20 - 30 miljoonaa euroissa siirtosummista hyvinkin.
Ehis

Poissa Poissa

Vastaus #529 : 09.10.2025 klo 23:40:51

Muistaakseni kertoivat satsaavansa Japanin markkinoille, kun ovat niin tyytyväisiä Kosugen kehittymiseen.

Klubin jalanjäljissä. :)
Eom92

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: The Lions ja The Three Lions

Vastaus #530 : 28.10.2025 klo 00:57:00

Priskestä hylättiin 6 miljoonan euron tarjous kesällä. DIF:n tähtäin on myydä tanskalainen vähintään 10 miljoonalla eurolla tammikuussa.

Nyt Bosse enteilee, että seuran ennätys rikki tammikuussa, yli 16 milliä.
Wissi

Poissa Poissa

Vastaus #531 : 24.11.2025 klo 08:11:14

Uutinen
Djurgårdenin päävalmentaja Jani Honkavaara on huomannut, että Ruotsissa pelaajat ajattelevat enemmän omaa uraansa kuin joukkueen menestystä.
https://www.ilkkapohjalainen.fi/huippuvalmentaja-jani-honkavaaran-mukaan-ruotsin-j/12413066

Lainaus
...
Itsekkyys ei Honkavaaran mukaan näy ottelutapahtumissa, vaan vaikuttaa enemmän arkeen. Pelaajat saattavat olla hyvin kärsimättömiä ja tyytymättömiä omaan peliaikaansa ja koittavat vaikuttaa sitä kautta valmentajaan.

– Suomalainen asenne on, että no mitä sitten, pistä pää kyyryyn ja ala painamaan hommia, Honkavaara tuumaa.

Ruotsissa itsekästä ajattelua voi lisätä se, että monella pelaajalla etenemismahdollisuudet suurempiin seuroihin ovat hyvinkin realistiset.

Honkavaaran mukaan Suomi tekee ajattelussa poikkeuksen, sillä myös muualla ajatellaan enemmän omaa peliä. Hän pitää suomalaisten nöyryyttä ja joukkuepelaamisen arvostamista vahvuutena.
cvb

Poissa Poissa

Vastaus #532 : 24.11.2025 klo 16:36:53

Kovaa tiliä Djurgården tekee ja nousee kyllä näillä kolmella siirrolla Malmön tasolle taloudellisissa muskeleissa. Pitäisi Honsulla olla ihan hyvä siirtokassa ensi kautta varten.

Honsun näkökulmasta, osaako Ruotsin sarjoja aktiivisesti seuraavat sanoa mitä huhuissa on sisäänpäin? Onko Ruotsin sisältä saatavilla pelaajia jotka riittävät mestaruustaisteluun, tai ulkomailta HG-statuksella palaavia tai vauhtia hakevia?

Pelkkä lihava siirto/palkkakassa ei riitä, jos hankinnat floppaavat tai maksetaan vsin ylihintaa kun myyjät/agentot tietävät resurssit.

HG-ongelmia oli jo viime kaudella ja onhan joukkueessa muutenkin sekä määrän että laadun puutteita?
shots

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: #ruotsifutis #GIFSundsvall

Vastaus #533 : 24.11.2025 klo 16:46:03

Toppariksi on huhuttu Leon Hienia Degerforsista ja Mikael Marquesin pitäisi olla kunnossa, on vähän kuin uusi hankinta. On myös uhannut nousevansa maajoukkueeseen. Jos tuo Hienin hankinta onnistuu, en ihmettelisi jos päästävät Tenhon pois. Haaralahan on avoimesti kaupan, mutta ei mitään isompaa huhua ole osunut silmiin.
shots

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: #ruotsifutis #GIFSundsvall

Vastaus #534 : 11.12.2025 klo 22:04:12

Honsun pitkä haastattelu maksumuurin takaa

Uutinen

Jani Honkavaara: ”Saker har förändrats, och att förändra saker är aldrig lätt”
Publicerad 11 dec 2025 kl 20.01
PremiumJani Honkavaara har förmodligen gjort sin sista arbetsdag som lärare, och kan avundas de kolleger i sin nya bransch som kan behandla yrket som just ett yrke.

I en längre intervju berättar Djurgårdens tränare också om:

✓ Familjen i Finland: ”Min fru påminner mig ganska ofta om det...”

✓ Samarbetet med Bosse: ”Det är det viktigaste”

✓ Enda sättet med språket – planen

✓ Siltanen-historien: ”Kanske är halvt sant”

Jani Honkavaara: ”Saker har förändrats, och att förändra saker är aldrig lätt”

Artikeln i korthet
 Jani Honkavaara har gjort sin första säsong som Djurgårdens tränare, med både framgångar och utmaningar.

Familjen bor kvar i Finland, och han överväger en privatlärare för att ta det sista steget med sin svenska.

Förändring blev det i klubben när Honkavaara anslöt, och fler förändringar kan det bli framöver.

Det börjar bli några år sedan nu, men det fanns en tid när Jani Honkavaara pluggade till lärare tillsammans med sin blivande fru. Han undervisade senare i modersmål och litteratur, hon i geografi och biologi.

– Vi sade alltid: Ja, sedan kommer vi alltid att ha loven tillsammans.

Han skrattar.

– Min fru påminner mig ganska ofta om det...

Djurgårdens tränare har nu avverkat den första säsongen i sin nya klubb. Planen var att familjen skulle komma efter från Finland, förhoppningsvis till sommaren.

Så blev inte fallet.

Men det här är inte första gången som fotbollen skapat geografiska avstånd mellan honom, fru och barn. De bodde inte heller tillsammans i Kuopio, till exempel.

Efter fjolårets ligaseger fick Kups kvala till Champions League. Det blev till slut spel i Conference League.
Foto: NIKLAS PEHKONEN / IMAGO / TT NYHETSBYRÅN

Där var där, med stadens lag Kups, som Honkavaara vann den finska dubbeln i fjol. Det är ingen liten sak, med tanke på att giganterna HJK från Helsingfors nästan alltid vinner – tolv av de senaste 15 ligatitlarna innan dess, för att vara exakt.

– I det här yrket har du verkligen tur om du kan jobba i staden du bor i. Eller ens i närheten, säger Honkavaara.

Men det har faktiskt hänt, till exempel när han under ett par år tränade IFK Helsingfors, och familjen bodde i huvudstadsområdet. Sedan fick Honkavaara sparken – och chansen att göra sin första sejour (det här var 2017) i Kups, ungefär 40 mil bort, dök snart upp.

– Det är tufft på många sätt. Men man vänjer sig, och uppskattar så klart verkligen tiden man får tillsammans. Det är inte idealt, men det är lite enklare nu när barnen inte är så unga längre.

Samtidigt kvarstår planerna på att få familjen till Sverige.

– Men min fru gillar sitt jobb, och att vara någon slags trophy wife här är kanske för tråkigt för henne.

Honkavaara skrattar igen.

”Det kanske är halvt sant”
Rätt tidigt stod det klart att Djurgården skulle leta ny tränare inför 2025. Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf hade fått sparken under hösten 2024, och ersättaren Roberth Björknesjö var en uttalad interimlösning.

Historieskrivningen är denna: Djurgården skulle studera Matias Siltanen. Den unge mittfältaren imponerade i Kups – och Kups spelade faktiskt en rätt trevlig fotboll. Vem var ansvarig för den?

Annons

Jani Honkavaara.

– Det kanske är halvt sant, säger han själv med ett leende.

– Men vi spelade riktigt bra fotboll. I år har Kups en större budget. Vi hade ett billigt lag, men vi hade exakt rätt spelare.

Matias Siltanen i Kups...
Foto: MATTI RAIVIO / IMAGO / IBL
Öppna bild i helskärm

...blev Matias Siltanen i Djurgården.
Foto: KENTA JÖNSSON / BILDBYRÅN
Öppna bild i helskärm

Historien fortsatte på detta sätt: Djurgården presenterade Honkavaara som ny tränare några dagar före jul i fjol, och i slutet av januari anslöt sedan Siltanen.

Säsongen drog i gång, det blev uttåg ur cupen, men stora framgångar i Conference League (som kulminerade mot Chelsea på Stamford Bridge), samtidigt som skadeläget snart var närmast akut och laget slirade rejält under den allsvenska våren.

Det blev sedan en uppryckning, med bland annat elva raka seriematcher utan förlust, men på grund av några plumpar på upploppet blev det till slut ingen allsvensk topp tre-placering.

”Okej, de måste göra många saker rätt”
Jani Honkavaara beskriver det som att han inte är en person som vill komma till en ny miljö och göra omfattande förändringar på en gång, utan att veta vad som faktiskt fungerat.

– Djurgården har varit en framgångsrik klubb under många år, så jag har tyckt om att tänka: Okej. De måste göra många saker rätt. Så jag har lärt mig, och anpassat mitt sätt att jobba, samtidigt som jag gillar att folk också varit väldigt öppna för nya idéer.

På temat förändring går det samtidigt att konstatera att Djurgården faktiskt är en klubb i ständig sådan – åtminstone på spelarsidan. Efter säsongens slut kikade Jani Honkavaara tillsammans med sin stab på hur många spelare som kommit till klubben under de senaste 18 månaderna.

– Lite beroende på hur du räknar tror jag att det är 14 stycken.

Fler förändringar lär det också bli i vinter.

Men.

Om spelaromsättningen varit rätt hög har Djurgården stuckit ut på ett annat sätt. På ledarsidan, och inte minst på de höga posterna, har det funnits kontinuitet.

Henrik Berggren som vd, Bosse Andersson som sportchef. Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf som tränarduo.

Jani Honkavaara och Christer Mattiasson.
Foto: EMMA WALLSKOG / BILDBYRÅN
Öppna bild i helskärm
– När jag och ”Kitten” (Christer Mattiasson, assisterande tränare) kom hit så kom vi lite utifrån, säger Jani Honkavaara.

– Saker har förändrats, och att förändra saker är aldrig lätt. Jag tror att det kanske blir förändringar när Hampus (Frisén, vd:n som ersätter Henrik Berggren) kommer in också. Det måste inte vara stora förändringar, eller innebära att vi behöver förändra saker. Men när en ny person kommer in är det ett par nya ögon. På så sätt är det spännande tider.

Annons

”Jag har kanske en lite annorlunda approach”
Snart ett år har alltså passerat sedan Bosse Andersson kunde presentera Jani Honkavaara som Djurgårdens nya tränare.

Honkavaara beskriver samarbetet mellan dem så här:

– Bosse är en väldigt livlig person. Du ser hans erfarenhet, att han har ett bra öga, och bandet han har med spelarna. Det är fint att jobba med honom. Jag har lärt mig att jobba med honom, och han har lärt sig att jobba med mig.

Jani Honkavaara presenteras som ny tränare, den 20 december i fjol. I bakgrunden: Bosse Andersson.
Foto: MAGNUS LEJHALL / TT NYHETSBYRÅN
Öppna bild i helskärm

Foto: Magnus Lejhall / TT NYHETSBYRÅN
Öppna bild i helskärm

Utifrån kan man kanske få känslan av att ni är rätt olika som personer.

– Ja, ja, och det är klart… Bosse har sitt sätt att jobba, och jag har kanske en lite annan approach. Men vi har anpassat oss till varandra, och det är det viktigaste. Jag försöker inte förändra honom, och han försöker inte att förändra mig. Vi respekterar vilka vi är – och styrkorna vi har.

”Båda är yrken som bygger på övertygelse”
Jani Honkavaara har fortfarande mycket att uppnå i Djurgården. Det blev inga titlar under debutåret.

Återstår gör också att behärska det svenska språket fullt ut. Han pluggade själv svenska i flera år när det begav sig.

– Men jag har behövt använda svenska så sällan. Ibland i Helsingfors... Men jag använde det mer eller mindre inte på 20 år.

Det enda sättet att ta det där sista klivet – han medger att problemet nog är att han själv gärna vill att det ska vara helt flytande – är förmodligen att anlita en privatlärare, säger Honkavaara. Han funderar på det till nästa år.

Jani Honkavaara dirigerar på Djurgårdens träningsanläggning Kaknäs.
Foto: KENTA JÖNSSON
Öppna bild i helskärm

Foto: EMMA WALLSKOG / BILDBYRÅN
Öppna bild i helskärm

Men kommer han själv att arbeta som lärare igen? Mest troligt är nog svaret nej.

– Även om jag gillar yrket väldigt mycket.

– Att vara lärare är på ett sätt samma sak som att vara tränare, för att båda är yrken som bygger på övertygelse. Det kommer från hjärtat. Det är tunga jobb, på så sätt att du gillar det så mycket att du är beredd att offra mycket.

Jani Honkavaara fortsätter:

– Ibland kan jag nästan önska att jag inte gillade fotboll så mycket, så hade det varit mycket lättare. Att jag skulle behandla det här mer som ett jobb än en passion. Jag kan nästan avundas de tränare som kan ta sig an det här som ett jobb. Jag kan inte det.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/jani-honkavaara-saker-har-forandrats-och-att-forandra-saker-ar-aldrig-latt/

Sivuja: 1 ... 21 [22]

Siirry: