Tässä vielä pari juttua liittyen tuohon Bossen lähtöön.
Bosse Andersson lämnar Djurgården – spelet bakomBosse Andersson lämnar rollen som Djurgårdens sportchef.
Expressen har kartlagt händelserna som lett fram till beslutet – och klubbens plan framåt.
Erbjöd sig att avgå: ”Hårt tryck på mig”
Tränarnas interna kritik
Spänningarna med nya vd:n
Albin Ekdal-förvirringen under träningslägret
Så ska Djurgården ersätta sportchefen
Bosse Andersson ledde Djurgården till tre SM-guld (2002, 2003, 2005) under sin första sejour som klubbdirektör i Djurgården (1999-2008). Under sin andra sejour som sportchef (2013-2026) har han tagit Djurgården från konkurshot till ett nytt SM-guld, cuptitel och Europaspel.
Han är föreningens mest framgångsrika ledare i modern tid.
Men under onsdagen, vid 15:30, meddelade Bosse Andersson att han lämnar jobbet som sportchef i Djurgården.
– Det är krävande att göra det här jobbet. Det börjar bli gråa hår och påsar under ögonen. Det är dags för en ny generation att ta över. Vi lämnar över oss en fin klubb, med väldigt god ekonomi och möjligheter, sa Andersson.
”Avgå”-banderoller hängdes upp
En rad händelser det senaste året ligger bakom att sportchefen lämnar sin roll.
I våras lämnade ordförande Lars-Erik Sjöberg föreningen efter en granskning av Expressen och ersattes av Erik Gozzi, som valdes in i styrelsen på mandat att driva ett förnyelsearbete.
Under samma period gick Djurgården tämligen trögt i allsvenskan och ”Avgå”-banderoller hängdes bland annat upp på träningsanläggningen Kaknäs riktade mot sportchefen.
Bosse Andersson avslöjade under onsdagen att han ställde sin plats till förfogande redan då.
Gozzi bad sportchefen att stanna åtminstone två transferfönster till.
– Det var ett väldigt hårt tryck på mig. Det satt ”Avgå”-banderoller på ett hus som man har slitit väldigt hårt för. Det satt lite överallt. Det är klart att det var en väldig kritik mot tabelläget, och ytterst är det jag som är ansvarig, säger Andersson.
Honkavaaras missnöje över rekryteringen
Under sommaren lämnade även vd och klubbchef Henrik Berggren, en av Anderssons närmaste kolleger. Flera källor beskriver att samarbetet, under hösten, inte har fungerat fullt ut mellan Bosse Andersson och övriga ledare i Djurgården.
Andersson har valt att hålla kommunikation med och flera beslut till vissa medarbetare, som till exempel scouten Pelle Olsson. Flera av varandra oberoende källor beskriver att kommunikationen mellan sportchefen och tränarduon Jani Honkavaara och Christer Mattiasson har varit bristfällig.
Honkavaara har, internt, uttryckt missnöje över att Djurgårdens rekryteringsprocesser inte har bedrivits på ett tillräckligt professionellt sätt, något som även Aftonbladet rapporterar om.
Honkavaara har även uttalat en önskan om att utöka tränarstaben med en analytiker.
– Jag har frågat efter en analytiker, men inte en tränare för fasta situationer. Det är en analytiker jag helst vill ha eftersom att nu gör vi analysen själva, sa han i juni och tillade att sportchefen inte blev glad över hans uttalande. Källor beskriver också att relationen mellan Bosse Andersson och klubbens nya vd Hampus Frisén har blivit alltmer ansträngd under vintern, något som även Aftonbladet och Fotbollskanalen rapporterat om.
Under december, när Frisén tillträdde sin nya roll som vd, slutade ett av mötena mellan Andersson och Frisén om Djurgårdens framtida organisation i oenighet.
Ytterligare ansträngningar har gjorts därefter för att hitta en väg framåt, utan framgång, och kommunikationen dem emellan har beskrivits som stundtals ”obefintlig”. Andersson har i flera konversationer uttryckt sig kritiskt mot det han kallat ”KPI-maffian”.
Flera inom föreningen tog det som ytterligare ett tecken på att de två ledande personerna – vd och sportchef – inte har haft en tillräckligt fungerande relation för att driva klubben framåt när försäsongslägret på Gran Canaria ägde rum.
Hampus Frisén närvarade då, men Bosse Andersson valde att stanna hemma i Sverige under hela lägret.
I januari rekryterades Albin Ekdal som ”sportassistent”. Källor till Expressen gör gällande att rekryteringen av Ekdal var på Bosse Anderssons initiativ och när Ekdal, i stället för Andersson, anslöt till lägret på Gran Canaria kom det som en överraskning för flera medarbetare i föreningen.
Under tidig vår har ansträngningarna för att hitta en gemensam framtid ej gått att ena. När Bosse Andersson har velat fortsätta ha ett stort mandat i sin roll som sportchef så har Djurgårdens nya ledning velat se ett team i den sportsliga ledningen som är mindre personberoende.
Förändringsarbetet har rört flera större frågor till mindre frågor som digitalisering av kvitton, där parterna inte har kunnat mötas.
Under onsdagens pressträff ville ordförande Erik Gozzi dock inte kännas vid att samarbetssvårigheter har förekommit i föreningen.
– Vi har haft en dialog som har varit väldigt positiv. Jag kan dementera uppgifter om konflikter i klubben, säger han.
Bosse Andersson gav samtidigt sin syn på samarbetet med Frisén.
– Det är olika generationer. Det är olika tid. Vi är olika som människor och det är väl härligt att det finns olikheter. Men det är mitt beslut som jag tagit för det förändringsarbete som ska göras, säger han.
– Sedan har jag och Hampus har haft möten och jag tror, lika väl som när jag och Henrik (Berggren) började, att man ska ha ett bra gäng. Jag tror vi båda känner att jag kanske inte är rätt för framtida Djurgården.
Planerar inte att ersätta Bosse rakt av
De senaste veckorna har skarpa förhandlingar skett mellan Erik Gozzi och Bosse Andersson kring sportchefens avslut, något som Expressen kunnat avslöja.
Andersson själv framhävde att förhandlingarna ”har gått väldigt schyst till”.
Enligt Expressens uppgifter planerar Djurgården nu inte för att ersätta Andersson rakt av, utan att dela upp sportchefsrollen i flera ansvarsområden. Bland annat uppges man leta efter en ny rekryteringschef och en ny chef över fotbollsverksamheten på Kaknäs.
Expressen har också rapporterat att Djurgården har varit i kontakt med Sarpsborgs sportchef Hampus Andersson.
Enligt uppgifterna fanns inga konkreta förhandlingar, utan att representanter från Djurgården tagit en inledande kontakt för att sondera läget och undersöka hans tillgänglighet. Hampus Anderssons namn har funnits med i diskussionerna, men i nuläget betraktas det inte som ett hett spår.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/bosse-andersson-lamnar-djurgarden-spelet-bakom-/ Jani Honkavaara om Bosse Anderssons avgång: ”Tom känsla”Bosse Andersson rekryterade Jani Honkavaara till Djurgården.
Ett drygt år senare lämnar sportchefen sin roll.
– Det är en tom känsla när Bosse lämnar, säger Honkavaara som också bemöter uppgifterna om missnöje med klubbens rekryteringsprocesser.
Förra veckan kunde Expressen berätta att Bosse Andersson var på väg att lämna jobbet som sportchef i Djurgården.
På onsdagseftermiddagen blev det officiellt. Andersson lämnar sitt uppdrag efter 13 år, en cuptitel, ett SM-guld och en semifinal i Conference League.
För tränaren Jani Honkavaara kom avskedet inte som någon överraskning.
– Han ger mycket energi till alla med sin personlighet och närvaro. När vi inte har den energin måste klubben steppa upp.
– Nu börjar en tid utan honom. Inget vet var vi ska, utom förhoppningsvis Hampus (Frisén, vd) och Erik (Gozzi, ordförande). Generellt är det inte lätt att göra det utan Bosse.
Honkavaara uttrycker vidare tacksamhet till Bosse Andersson för stödet han fick under sin första vår i klubben. Djurgården gjorde succé i Europa, men truppen var hårt skadedrabbad och slirade rejält i allsvenskan.
– Jag vet inte hur jag kunnat göra mitt jobb utan honom.
”Vi ska inte hålla med varandra”
Under torsdagen har emellertid både Expressen och Aftonbladet rapporterat om spänningar mellan Honkavaara och Bosse Andersson.
Honkavaara ska internt ha uttryckt missnöje över att Djurgårdens rekryteringsprocesser inte har bedrivits på ett tillräckligt professionellt sätt, enligt Expressens uppgifter.
– Jag vet inte varför det skrivs. Vi har varit framgångsrika i rekryteringen, det är det svåraste i fotbollen. Vi har sålt spelare, vi har tagit in spelare. Jag kommer inte börja prata om det. Man kan alltid utvecklas, men jag tycker vi har varit rätt bra på det, säger Djurgårdens tränare.
Honkavaara beskriver sin relation till den avgående sportchefen som ”normal”, men medger att de inte alltid hållit med varandra om allt.
– Det är normalt när man vill utvecklas. Jag ska kräva saker från klubben, och Bosse och vi behöver inte hålla med varandra om allt. Men till slut, efter varje möte, håller vi med varandra. Jag har inget att ångra, eller något ont att säga om honom.
Letar efter en ny rekryteringschef
Vem som ersätter Bosse Andersson är i nuläget oklart. Expressens uppgifter gör gällande att Djurgården nu inte planerar för att ersätta Andersson rakt av, utan att snarare dela upp sportchefsrollen i flera ansvarsområden.
Bland annat uppges man leta efter en ny rekryteringschef och en ny chef över fotbollsverksamheten på Kaknäs.
Honkavaara säger också att Andersson kommer stötta i eventuell rekrytering under de sista dagarna av det övergångsfönster som ännu är öppet.
Men så småningom väntar en ny vardag på träningsanläggningen.
– Det är en tom känsla när Bosse lämnar. Det är så svårt att se den här klubben utan honom. Det är skönt att ha honom här, och det kommer en tid när vi inte kommer att se honom så ofta. Han är alltid välkommen hit, säger Honkavaara.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/jani-honkavaara-om-bosse-anderssons-avgang-tom-kansla-/