Viime vuonna KäPassa pelannut Samuel Tammivuori siirtyy vuoden sopimuksella Superettanissa pelaavaan GIF Sundsvalliin. Siirto tuli ajankohtaiseksi kun Sundsvallin vasemmalta laidalta loukkaantui tärkeä pelaaja (Dennis Olsson), joten ilman sopimusta liikkunut Tammivuori oli vapaa siirtymään siirtoikkunan ulkopuolella. Alunperin puhe oli kesään asti kestävästä diilistä, mutta nyt sopimus sorvattiin koko kaudeksi.
Ates historik – med nya GIF-förvärvetGIF Sundsvall har värvat Samuel Tammivuori.
I Sundsvall får han Erol Ates som tränare – men det kunde han redan ha haft.
– Kanske var det därför han kontaktade mig, säger GIF:s nya finländare.
Han har provtränat med GIF Sundsvall ett tag – nu är han kontrakterad och klar.
Under tisdagen meddelade GIF att de skrivit kontrakt med Samuel Tammivuori över säsongen 2025.
– Jag har aldrig varit så här länge utan kontrakt. Vanligtvis har jag kontrakt i januari eller senast februari, så jag är lättad och glad över att jag äntligen får jobba med laget, säger finländaren.
24-åringen kommer senast från två säsonger med KäPa i den finska andraligan. Ifjol gjorde han fyra mål och nio assist på 26 matcher i Ykkösliiga.
Nu har han gått utan kontrakt sedan säsongsslutet 2024, men till slut hittat ny klubb iform av GIF.
Efter tal om både korttidskontrakt till sommaren, för att täcka upp för Dennis Olssons skada, och ett säsongslångt kontrakt blev det i slutändan det sistnämnda.
– Jag tycker att det är bättre, för om det bara hade varit över sommaren hade jag kanske inte hunnit vänja mig vid serien och lagkamraterna och allting. Det kanske tar lite tid att komma in i det, säger han.
Bryggan till GIF verkar det vara Erol Ates som inledningsvis var. Tammivuori berättar att det var Ates som tog den initiala kontakten med honom – och att de faktiskt har en gemensam historik när det kommer till provträning.
Tammivuori provtränade nämligen med Ates förra klubb, Jäps, när han var där.
– Jag har aldrig haft honom som tränare, men jag tränade ett par veckor med Jäps då. De erbjöd mig ett kontrakt, men jag valde att stanna i mitt dåvarande lag. Men jag fick ett gott intryck av Erol då och jag tror han fick det av mig med. Efter det hade jag en bra säsong, så kanske var det därför han kontaktade mig.
Tammivuori har tidigare spelat både som ytter och ytterback, på båda kanterna. Liksom som offensiv mittfältare.
– I det här laget tror jag att jag mestadels kommer att spela ytterback, höger eller vänster spelar inte så stor roll. Jag har spelat på båda kanterna, både som ytterback och ytter, säger han.
Är du höger- eller vänsterfotad?
– Högerfotad, men jag har inga problem att slå inlägg med min vänsterfot.
https://www.st.nu/2025-04-08/ates-historik-med-nya-gif-forvarvet/