Kengistä vielä varmaan voisi suositella, että hommaa mustat. Ei sillä varmaan mitään oikeata väliä ole, mutta itse sain aikoinaan kuulla pitkään siitä, kun ilmestyin ensimmäiseen kolmosen avustukseeni tuliterillä neonpinkeillä kengillä. Kuulemma tuomarit käyttävät mustia

Ei ollut tullut edes mieleen huomioida asiaa.
Nykyään toki itsekin liiton sarjojen tasolla kiltisti mustissa kengissä.
Tämä on varmaan jokaisen tuomarin joskus koettava

Itse ilmestyin neonvihreillä kengillä ensimmäiseen kolmikkopeliini ja muun tuomarikolmikon hyväntahtoisen naurunkohteeksi joutumisen jälkeen sitä oli mentävä häntä koipien välissä kauppaan ostamaan kaupan halvimmat mustat kengät. Minullakaan ei käynyt ikinä mielessä, että kenkien värillä olisi jotain väliä. Enpä toisaalta ennen erotuomariuraani edes ikinä tajunnut tuomarien käyttävän lähtökohtaisesti samanväristä paitaa keskenään, vaan olin ajatellut ainoan kriteerin olevan erottuvuus kenttäpelaajien paidoista. Tämäkin tuli yllätyksenä, kun ensimmäisen kolmikkopelini erotuomari kysyi omistamieni paitojeni väriä.
Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä! Tuo erotuomaripolun selventäminen oli hyvin avattu! Odotettavissa siis noita junnusarjoja + jotakin aikuisten harrasteita ja ehkä jotain miesten alimpia divareita. Kiinnostusta olisi enemmän keskelle, kun ei noi linjahommat oikein ole kendossa hirveästi miellyttäneet. Toki alussa ei varmaan hirveästi voi valikoida. Hyvä tietää, ettei noilla paidoilla ole alasarjoissa niinkään väliä, niin ei heti tarvitse useampaa hankkia. Täytyy pitää nuo pillisuositukset mielessä, sormigripin käyttö narun sijaan ei liene fudiksessa suositeltavaa. Siihen on kendon puolella tottunut, niin olisi jotakin tuttua. Eihän noita varustekustannuksia sitten tulekaan niin paljoa, kun olin ajatellut. Kengillä ei liene väliä, jolloin lähinnä kellon hankkiminen jää itselle.
Täytyy päivitellä tänne tossa noin kuukauden sisällä, kun ensimmäiset asettelut tulevat kurssin jälkeen, niin sitten voi vielä saada tutustumisotteluun jotain täsmävinkkejä.
Pillin osalta olen jo alusta asti vetänyt kahden pillin taktiikalla, jotka yhdistää keskeltä sellainen tavallinen pyöreä harmaa avaimenperä. Sormigripin tai narun käyttäminen (lädeissä yleistä) näyttää mielestäni hölmoltä, mutta tämä lienee esteettinen kysymys, johon kukaan muu kuin toinen erotuomari ei kiinnitä huomiota.