Haluatko jonkun nimiluettelon?
Kyllä, puheelle pitää saada jotain katetta ja konkretiaa.
Etenkin kun ehdotuksesi nuorennusleikkauksesta, jotta saadaan vuosiksi 2029-2030 menestyvä runko, on erittäin radikaali.
Kuka korvaa kenet ja miksi.
Tähän voisi luetella yli puolet viime kesän U-21 pelaajista, listan nuoremmista ja pari veikkausliigapelaajaa, ensimmäisenä tulee mieleen Niska ja Oksanen. Kenestä sitten tulee maajoukkueen runkopelaajia? En minä tiedä, mutta ei tiedä kukaan muukaan, jos noille pelaajille ei anneta näyttöpaikkaa.
Et tiedä, mutta tiedät että kaikki ulos ja uudet tilalle, koska pitää rakentaa joukkue tähtäimenä vuoden 2030 MM-kisat...
Näyttöpaikoista ei edelleenkään ole ollut pulaa.
Huuhkajissa on useampi U21-pelaaja, viimeeksi Norjaa ja Puolaa vastaan ja kesällä mukana oli esimerkiksi Siltanen.
Varmasti osa noista eri keskusteluissa pyörineistä pelaajista ei koskaan lyö kunnolla läpi maajoukkueessa, mutta ilman näyttöpaikkoja pelaajien kyvykkyyttä on vaikeaa arvioida.
Aiemmin se arviointi vaikutti olevan helppoa, kun kaikki nykyiset olivat paskoja ja tulevaisuuden nimet niin selviä, että heistä pitäisi rakentaa Joukkue, joka on viiden vuoden päästä täydessä iskussa.
Pelaajat joiden korvaamisesta puhun olisivat jo tulevissa EM-kisoissa reilusti yli 30 vuotiaita ja esitykset maajoukkueessa eivät ole olleet pitkään aikaan kovin kummoisia. Uudistamisterve johtuu muutenkin pelaajien ja joukkueen peliesityksistä, ei iästä. Jos joukkueen peli ei toimi, niin silloin pitää vaihtaa valmennus tai pelaajia. Ensimmäistä on kokeiltu jo kerran tai tavallaan kahdestikin, jos ottaa huomioon Kanervan apurien vaihdon. Tulos on ollut verrattain kehno.
Kukaa korvaa kenet ja miksi.
Kisoja ja karsintoja tulee ja menee. Minä jaksoin odottaa ensimmäistä kisapaikkaa jostakin 80-luvun lopulta ja jaksan odottaa seuraavaakin onnistumista tarvittaessa, jos peli on sen näköistä, että sitä pystyy katsomaan. Viimeiset pari vuotta Huuhkajien pelien katsominen on ollut pääsääntöisesti itsensä kiduttamista.
Tähän sinun ratkaisusi on radikaali pelaajien vaihto ja odottaminen viisi vuotta.
Ilmeisesti olet todellinen masokisti, koska haluat vuosiksi vielä huonommin pelaavan joukkueen, joka sitten vuosina 2029-2030 lentää kuin Ikaros.
Sinä tunnut olevan vakuuttunut, että joukkueen uudistaminen johtaisi nykyistä huonompaan menestykseen ja alempaan arvontakoriin. Minä en ole. Tästä asiasta olemme eri mieltä ja siitä on hedelmätöntä keskustella enempää. Vastauksen näyttää sitten aika, jos joukkuetta lähdetään uudistamaan.
Älä sekoile.
Sinä ajat joukkueen radikaalia uudistamista, mutta et tarjoa mitään konkretiaa.
Minä olen sanonut, että joukkue uudistuu ihan normaaliin tahtiin nyt ilman, että heitetään nykyiset pelaajat pois ja otetaan "huonompia" tilalle vain siksi, että saataisiin sinun ajatustesi mukainen Joukkue, joka sitten saavuttaa jotain vuosina 2029-2030.
Muistetaanpa nyt edes vähän alusta:
On tietysti hyvä kysymys, että mitä rajulla nuorennusleikkauksella menetettäisiin? Kun tuo nykyinen runko ei riitä yhtään mihinkään, niin sama kai se on, että hävitään sitten nuoremmilla pelaajilla, jos kuitenkin samalla löydetään niitä uuden huuhkajajoukkueen runkopelaajia?
Eli sinustakin uudistaminen todennäköisesti johtaa huonompiin tuloksiin, mutta tavoite on kauempana.
En siis näe mitään eri mielisyyttä menestysodotusten suhteen.
Tulee mieleen toisen tarkasti seuraamani lajin, koripallon tilanne kymmenkunta vuotta sitten. Suomella oli tuolloin pari kansainvälisen tason pelaajaa ja kun projekti alkoi, tuli turpaan oikealta ja vasemmalta. Prosessin aikana saatiin kuitenkin seulottua esille koko se runko, joka nosti korismaajoukkueen ihan eri tasolle ja siitä jatkumona meillä on jo uusi sukupolvi kantamassa soihtua.
Esimerkkinäkin on koripallo, jossa seulottiin esiin runko häviämällä ja ottamalla turpaan.
Mutta olen todella pettynyt, jos Riven joukkueen runkopelaajista ei päästetä nyt nopeasti irti, vaikka se johtaisikin siihen, että alkuun tulee välillä rumasti turpaan.
Tähän vastaus oli, että Kanervan ajan pelaajat poistuvat ihan luonnollista tietä.
Sinun mukaasi kaikista pitäisi päästää irti nyt ja heti, mutta kun puhutaan nimistä, alat venkoilla ja väität, toistuvasta rumien turpasaunojen odottelusta huolimatta, että nyt ja heti tapahtuva uudistus ei heijastuisi tuloksiin.
Aika ristiriitaista on, lisäksi edelleen puuttuu konkretia.
Huuhkajat tulee seuraavan kerran haaveilemaan arvokisapaikasta joskus vuosien 2029-2030 paikkeilla.
Tähtäinkin on vuoden 2030 MM-kisoissa.
Kuka kenen tilalle ja miksi?