Tuollainen ”menetti jopa 40 miljoonaa” tarkoittanee sitä, että olis menettäny tuon verran, jos joutuisi just nyt myymään kaiken, eli todellinen vaikutus tuskin lähellekään tuota.
Itse taas tulkitsin että 40 miljoona olisi mennyt, jos pakkomyyntiin menneen kiinteistömassan arvo olisi ollut sitä mitä on arvioitu silloin kun niitä on käytetty lainojen vakuutena. Käypä arvo oli tuota pienempi, joten vakuusarvot eivät riittäneet ja siitä johtuen nuo menivät myyntiin.
"– Eihän tässä loppujen lopuksi ole ollut kyse kuin siitä, että yksi pankki kävi näille bisneksille liian pieneksi pankiksi.", kertoo Sarajärvi jutussa.
Oltaisiin viety piskeksiä muuallekin, mutta kukaan muu ei suostunut pisnekseen meidän kanssa....
– Pankissa ryhdyttiin ilmeisesti viranomaisten tulkinnasta johtuen yhdistelemään kaikkia mahdollisia yhtiöitä, joissa olin osakkaana, yhdeksi samaksi kokonaisuudeksi. Se maksoi meille helvetisti rahaa."
Finanssivalvonta ryhtyi vittumaisesti purkamaan auki ristiinomistuksia ja kiusallisesti huomasi kyseessä olevan yksi yrityskokonaisuus jossa yritykset omistavat ristiin toisiaan, lainaavat toisilleen rahaa ja taseet ovat pullollaan ristiinmeneviä osto- ja myyntisaatavia. ....
"– Pitää myös muistaa, ettei yksikään pankki ole 35 vuoden aikana tehnyt meidän kanssamme tappiota.
Lainojen lyhennysongelmia Sarajärven yhtiöillä alkoi ilmetä viime kesänä."
Ei ennätetty putsaamaan omaisuutta riittävän nopeasti pois, se meni myyntiin velkojen vuoksi ja jouduin itse maksumieheksi pankin sijasta. Täytyy hattua nostaa, jos bisnekset on aivan kuralla, mutta koittaa silti ylläpitää futisseuran toimintaedellytyksiä. Monella lähtisi ensimmäisenä piuhat irti futisseuran puolelta.
Tästä rispektit. Toivottavasti seuran puolella on suunnitelmat pitkällä raimonjälkeisestä ajasta. Pakostakin toiminnan kustannuksia joudutaan ajamaan alaspäin lähiaikoina. Veikkaan seuran hirttävän tulevaisuutensa mustavalkoisesti VL-sarjapaikkaan, koska Sarajärven pelaamassa all-in -pelissä ei oikein ole mitään muutakaan vaihtoehtoa.