FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
11.12.2025 klo 15:09:21 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: FF2 perinteinen joulupatakeräys avattu: Joulupata 2025!
 
Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 4 [5] 6 7
 
Kirjoittaja Aihe: Veikkausliigan näkyvyys  (Luettu 9150 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ezsi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Lahti


Vastaus #100 : 27.12.2006 klo 13:46:08

Uskosi mainostamisen voimaan on kova... Plaa plaa.

Helsingissä on helppo valita muutakin kivaa kuin Veikkausliigamatsi. Kilpailu kuluttajista on kova. Tilanne on hieman eri kuin pienemmillä paikkakunnilla, jossa futismatsin lisäksi ei ole likimainkaan niin paljon muita houkutuksia. Siellä lehtimainonnan taloudellinen hyötykin on parempi. Kaiken järjen mukaan pitäisi kuitenkin Helsingissäkin ihmisiä riittää myös jalkapallo-otteluihin. Mainostamisen merkitys kilpailun takia korostuu ja toisilla on varaa maksaa tapahtumien mainonnasta enemmän kuin toisilla. Helsingissä mainostaminen on tietenkin hyvin kallista, mutta ei yhtä ottelua tarvitse koko sivun mainoksilla mainostaakaan. Pienikin ilmoitus illan ottelusta voi olla huomiotaherättävä ja joka tapauksessa aina jotkut sen huomaavat. Mielenkiintoisten ottelujen laajamittaisempi mainostaminen on toki hyvä asia, mutta yksittäisiä liigapelejä ei ole kuluttajalle olemassa, jos ne eivät näy pienemmässäkään määrin. Erityisesti pääkaupunkiseudun mainostulvassa kuluttaja tarvitsee ehdottomasti muistutusta ja niinkuin täällä on monta kertaa todettu ei tavalliset ihmiset vaivaudu kaivamaan otteluaikatauluja esille. Tilanne on toki taloudellisesti ongelmallinen, mutta ei mahdoton.

Varsinkin pienillä paikkakunnilla menestys houkuttelee katsojia. Ei kuitenkaan Helsingissä, vaikka HJK on todella menestyvä seura. Pelkkä urheilusivuilla ja televisiossa näkyminen ei välttämättä ole tarpeeksi hyvä sytyke. Ihmisten on helppo vaihtaa kanavaa, kun jalkapallokierros näkyy Urheiluruudussa tai hypätä Hesarissa HJK-juttujen yli. Tarvitaan muutakin kuin urheilullista menestystä, vaikka menestys onkin tunnetta täynnä. Helsingissä ei ole myöskään kyse siitä, että niin isossa kaupungissa joukkuetta ei voisi kokea omakseen. Miksei voisi? Kilpailevan liigan fanitkin ovat löytäneet joukkueensa.

Tunnusta väriä -kampanjan yksinkertainen viesti on, että ala kannattamaan jotain seuraa. Kehoitus on selkeä, mutta onko se toimiva? Lehtimainokset purivat huumorillaan ja paikallisuudellaan ainakin mainoskilpailujen tuomaristoja, mutta koko kampanjan perusviesti saattaa tuntua kuluttajasta helposti keinotekoiselta. Mitään ei voi alkaa kannattamaan niin vain. Ehkä tämä on vain subjektiivinen näkemykseni, sillä tuntuisi todella oudolta löytää FC Lahti nyt tuollaisen kampanjan kautta. Hyvää siinä on, että kampanja on selkeästi kohdistettu potentiaalisiin uusiin katsojiin eli jo jalkapallosta jossakin määrin kiinnostuneisiin. Heillä todennäköisesti on jo valmis mielikuva ja mielipide liigasta, jonka muuttamiseen tai vahvistamiseen mainonta pyrkii. Tunnusta väriä on toki vain brändin luomista ja sen kautta liigan seuraamiseen houkuttelemista, mutta saako se Veikkausliigan tuntumaan imagollisesti ja urheilullisesti lapsen kengissä olevalta liigalta, joka väenväkisin houkuttelee seuroille kannattajia vai selkeältä kehittyvältä brändiltä, jolla on tarjottavanaan hyvää urheiluviihdettä ja seurakulttuuria? Seurojen on tultava myös esille. Jos ne eivät näy, hukkuu osa Tunnusta väriä -kampanjan tehosta. Ilman niitä ei ole mitään liigaakaan eikä ketään ketä mainoslauseen tavoin kannattaakaan.
jaanu$

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tiiseli since 4eva


Vastaus #101 : 27.12.2006 klo 13:52:41

Minulle seuralla on väliä. Varmastikaan en seuraisi Veikkausliigaa niin intensiivisesti, mikäli omaa suosikkiseuraa sieltä ei löytyisi. Jos Lahti joskus putois ykköseen, niin en varmaankaan lähtis lähimmälle liigastadikalle mitään jengiä hunttailemaan.

Toki matseja tulee telkkarista katteltua. Mielummin kattelen Veikkausliigaa, kuin esim Englannin valioliigaa tai jotain Serie A:ta. Meillä on kuitenkin kaiken paskan keskellä sellainen etuoikeus moniin lajin huippumaihin verrattuna, että meillä on vielä aikas tasainen pääsarja (kaikki seurat tasapuolisen köyhiä), jossa käytännössä jokainen saattaisi oikeitten tähtien alla mestaruuen pokata Ylos

Tämähän ei itse otsikkoon liity mitenkään, mutta jaksoinkin vain vähän lopusta...
Zorbas

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Veikkausliigajoukkueet, joilla olosuhteet kunnossa


Vastaus #102 : 27.12.2006 klo 13:57:49

meillä on vielä aikas tasainen pääsarja, jossa käytännössä jokainen saattaisi oikeitten tähtien alla mestaruuen pokata

 ;D Mestarisuosikki Lahti!
Elmslie Ender

Poissa Poissa


Vastaus #103 : 27.12.2006 klo 14:09:04

Kaiken järjen mukaan pitäisi kuitenkin Helsingissäkin ihmisiä riittää myös jalkapallo-otteluihin. Mainostamisen merkitys kilpailun takia korostuu ja toisilla on varaa maksaa tapahtumien mainonnasta enemmän kuin toisilla. Helsingissä mainostaminen on tietenkin hyvin kallista, mutta ei yhtä ottelua tarvitse koko sivun mainoksilla mainostaakaan. Pienikin ilmoitus illan ottelusta voi olla huomiotaherättävä ja joka tapauksessa aina jotkut sen huomaavat. Mielenkiintoisten ottelujen laajamittaisempi mainostaminen on toki hyvä asia, mutta yksittäisiä liigapelejä ei ole kuluttajalle olemassa, jos ne eivät näy pienemmässäkään määrin. Erityisesti pääkaupunkiseudun mainostulvassa kuluttaja tarvitsee ehdottomasti muistutusta ja niinkuin täällä on monta kertaa todettu ei tavalliset ihmiset vaivaudu kaivamaan otteluaikatauluja esille. Tilanne on toki taloudellisesti ongelmallinen, mutta ei mahdoton.

Samaa mieltä pienestä ilmoituksesta. Pieni ilmoitus on se, mikä kannattaa laittaa, koska suuri osa sen huomaa. Mainoksella saadaan kuitenkin vain mukaan ne, jotka muutenkin käyvät, ei uusia katsojia. Otin tuon sivun ilmoituksen esille, kun tässä ketjussa vaadittiin myös, että seurojen pitäisi laittaa lehteen sellainen. Joka tapauksessa asiasta oikeasti kiinnostuneet muistavat otteluiden ajankohdat ilman ilmoituksiakin. Tärkeää olisi saada ihmisten sitoutuminen seuroihin sille tasolle (kuten on jääkiekon puolella).

Hyvää siinä on, että kampanja on selkeästi kohdistettu potentiaalisiin uusiin katsojiin eli jo jalkapallosta jossakin määrin kiinnostuneisiin. Heillä todennäköisesti on jo valmis mielikuva ja mielipide liigasta, jonka muuttamiseen tai vahvistamiseen mainonta pyrkii. Tunnusta väriä on toki vain brändin luomista ja sen kautta liigan seuraamiseen houkuttelemista, mutta saako se Veikkausliigan tuntumaan imagollisesti ja urheilullisesti lapsen kengissä olevalta liigalta, joka väenväkisin houkuttelee seuroille kannattajia vai selkeältä kehittyvältä brändiltä, jolla on tarjottavanaan hyvää urheiluviihdettä ja seurakulttuuria? Seurojen on tultava myös esille. Jos ne eivät näy, hukkuu osa Tunnusta väriä -kampanjan tehosta. Ilman niitä ei ole mitään liigaakaan eikä ketään ketä mainoslauseen tavoin kannattaakaan.

Hyvää analyysiä. Kotimaisesta jalkapallosta kiinnostumattomat voi unohtaa mainonnassa kokonaan. Mainonta ei muuta mitään heidän kohdallaan.  Tunnusta väriä on mielestäni viestinyt jalkapallo-otteluiden satunnaiskävijöille, että sitä oman paikkakunnan seuraa voi ihan oikeasti kannattaa. Että sen puolella voi ihan avoimesti olla, siitä voi välittää muutenkin kuin menestyksen hetkellä ja siihen voi sitoutua.

Meidän täytyy ensin saada ihmiset sitoutettua seurojensa taakse ennen kuin voidaan havitella kokonaan uusia katsojia. Ne kun tulevat sitoutuneiden katsojien kautta.
satiainen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OPS


Vastaus #104 : 27.12.2006 klo 14:15:21

Seurojen kannattas panostaa noihin kausikortteihin. Sillä saatais ihmiset sitoutumaan seuraan, ja ainahan ne sen makkaran ja oluen käy ostamassa. Mutta ei mitään ilmaiskausikortteja, vaan tehä hyvä hinta/laatu suhde, jolla saatais selvä säästö verrattina siihen, että ostais monta yksittäistä lippua.
Elmslie Ender

Poissa Poissa


Vastaus #105 : 27.12.2006 klo 14:34:59

Seurojen kannattas panostaa noihin kausikortteihin. Sillä saatais ihmiset sitoutumaan seuraan, ja ainahan ne sen makkaran ja oluen käy ostamassa. Mutta ei mitään ilmaiskausikortteja, vaan tehä hyvä hinta/laatu suhde, jolla saatais selvä säästö verrattina siihen, että ostais monta yksittäistä lippua.

Samaa mieltä kausikorttien sitouttamisesta. Seurat kuitenkin käsittääkseni tarjoavat jo nyt kausikortteja aika hyvään hintaan.

Toinen asia on se, että ihmiset haluavat mukavuutta. Mietin tässä 90-lukua, jolloin minulla ja isälläni oli kääkkäkausikortti. Sillä sai aina saman istumapaikan, jonka lähellä istuivat hiljalleen tutuksi käyneet muut kausikorttilaiset. Ei joutunut aina erikseen hakemaan lippuja ennakkomyynnistä tai jonottamaan hallilla ennen peliä, jolloin tarjolla olisi ollut enää selvästi huonompia paikkoja. Hinta ei ollut sen halvempi kuin yksittäislipuilla.

Jalkapallossa sen sijaan meillä on enemmän kuin puolityhjät stadionit. Hyviä paikkoja on ottelupäivänäkin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta tarjolla, vaikka lipun ostaisi alkuvihellyksen aikaan. Harvemmin täytyy jonottaa lippua kohtuutonta aikaa. Vaikka olisi oma kausikorttipaikka (jos seuroilla edes numeroituja paikkoja on), ihmiset ympärillä vaihtuisivat aina. Yksittäisliput antavat vapauden mennä tai olla menemättä peliin aivan viime hetkeen asti.
jaanu$

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tiiseli since 4eva


Vastaus #106 : 27.12.2006 klo 19:16:27

;D Mestarisuosikki Lahti!

Kuten arvon vamuli varmaan tekstistäni huomaa, en puhunut mestarisuosikeista... :keskari:
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool


Vastaus #107 : 28.12.2006 klo 02:45:07

sitten päästään siihen, että mikä on kunkin henkilön odotus kun puhutaan "tasosta". Jos on intohimoinen lajia kohtaan, ei tasolla varsinaisesti ole väliä. Silloin on yhdentekevää, katsooko CL-finaalia vai kolmosen nousukarsintaa. Kuten erän viisas juoppo kerran sanoi, futis on kuin pizza. Huonoimmillaankin hoitaa homman kotiin. Yleensä vetoaminen "tasoon" on alkamisaikojen ja muiden ohella vain yksi tekosyy lisää olla menemättä peleihin. Eikä siinä mitään, mun kaveripiirissä on liuta porukkaa jotka väittävät olevansa ainakin vähän kiinnostuneita tulemaan peleihin, mutta ongelmia piisaa. Joko ei tiedetä koska pelataan tai jos tiedetään niin kas, onkin jo ilmaantunut esteitä seuraavalle kolmelle viikolle ("katotaan sitten uudestaan!"), ei haluta mennä koska "ei ole tunnelmaa" tai ei käy tarpeeksi väkeä, pelin taso on heikkoa jnejnejne. Ja silti mukamas kiinnostaa. Kaikki on vain tekosyytä sille, ettei oikeasti kiinnosta edes vähää alusta. Ja mikäs siinä, kaikille on omat juttunsa. Toisille se on MM95, Liverpool ja formulat, toisille jotain muuta.

Ja absurdiahan tuossa on toi viimeinen lause. Kuinka sua voisi edes joku joukkue alkaa kiinnostamaan, jos pelin taso ei alun alkaenkaan kelpaa tai riitä houkuttelemaan sua peliin?

Minuthan saisi hokuteltua myös peliin jopa sillä, että finnair-stadionin noin 10 000 paikasta ainakin 9000 olisi täytetty. Olin joskus jopa katsomassa HJK - Celtic, tunnelma oli hyvä, ihmisiä oli aivan perkeleesti ja jos olisi taattu, että seuraavassa liigapelissä olisi olllut saman verran katsojia olisin ollut siellä. Mutta ei taattu eikä ollut. Olen nyt ilmesesti huono ihminen kun en halua mennä laulaman sinikaartin kanssa hupsuja lauluja ja katsomaan peliä mikä hivelee silmää yhtä paljon kuin Neiti Tapola stringeissä.
Hasselnut

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Helsingin Ponnistus


Vastaus #108 : 28.12.2006 klo 02:50:05

Minuthan saisi hokuteltua myös peliin jopa sillä, että finnair-stadionin noin 10 000 paikasta ainakin 9000 olisi täytetty. Olin joskus jopa katsomassa HJK - Celtic, tunnelma oli hyvä, ihmisiä oli aivan perkeleesti ja jos olisi taattu, että seuraavassa liigapelissä olisi olllut saman verran katsojia olisin ollut siellä. Mutta ei taattu eikä ollut. Olen nyt ilmesesti huono ihminen kun en halua mennä laulaman sinikaartin kanssa hupsuja lauluja ja katsomaan peliä mikä hivelee silmää yhtä paljon kuin Neiti Tapola stringeissä.

Jos katsojia on 9000, sinikaarti ei laula ja pelin taso ei ole paska?
Alty

Paikalla Paikalla


Vastaus #109 : 28.12.2006 klo 08:25:46

Minuthan saisi hokuteltua myös peliin jopa sillä, että finnair-stadionin noin 10 000 paikasta ainakin 9000 olisi täytetty. Olin joskus jopa katsomassa HJK - Celtic, tunnelma oli hyvä, ihmisiä oli aivan perkeleesti ja jos olisi taattu, että seuraavassa liigapelissä olisi olllut saman verran katsojia olisin ollut siellä. Mutta ei taattu eikä ollut. Olen nyt ilmesesti huono ihminen kun en halua mennä laulaman sinikaartin kanssa hupsuja lauluja ja katsomaan peliä mikä hivelee silmää yhtä paljon kuin Neiti Tapola stringeissä.

Eli sinä et voi olla mukana edesauttamassa, että se yleisömäärä nousisi sinne 9000:een?
JJO

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS


Vastaus #110 : 28.12.2006 klo 09:05:40

Minuthan saisi hokuteltua myös peliin jopa sillä, että finnair-stadionin noin 10 000 paikasta ainakin 9000 olisi täytetty. Olin joskus jopa katsomassa HJK - Celtic, tunnelma oli hyvä, ihmisiä oli aivan perkeleesti ja jos olisi taattu, että seuraavassa liigapelissä olisi olllut saman verran katsojia olisin ollut siellä. Mutta ei taattu eikä ollut. Olen nyt ilmesesti huono ihminen kun en halua mennä laulaman sinikaartin kanssa hupsuja lauluja ja katsomaan peliä mikä hivelee silmää yhtä paljon kuin Neiti Tapola stringeissä.

et ole huono ihminen, olet vain samaa massaa kuin valtaosa muistakin suomalaisista eikä siinä ole sinänsä mitään väärää. Sinua houkuttelee Tapahtuma, ei itse peli tai laji. Et voi olla mukana tekemässä rakennustyötä kohti sitä 9000 katsojan rajapyykkiä, laulamassa fanien kanssa ja rakentamassa "lutuuria", vaan odotat kunnes homma on tehty, kysyntä nousee ja sitten voit tulla hyvin mielin peliin. Kuten sanoin, kaveripiirissäni on aivan samoin syin peleistä pois jääviä. Liigalle naureskellaan työpaikan kahvitauolla, faniporukat ovat "hassuja ja noloja" koska ne eivät ole tarpeeksi isoja eivätkä laulut kaiu ympäri stadionia eikä ihmisiä käy. Tosin samat laulut kelpaavat sitten, kun 100 ihmistä enemmän laulaa niitä ja katsomossa on pari tuhatta ihmistä enemmän. Mutta suinkaan ei voi olla mukana rakentamassa nousua ja houkuttelemassa kavereita paikalle, sehän olisi noloa seistä siellä lähes yksin tyhjällä stadionilla, mitä työkaveritkin sanoisivat jos kuulisivat? Isäkin varmasti toruisi.
Alty

Paikalla Paikalla


Vastaus #111 : 28.12.2006 klo 09:27:32

et ole huono ihminen, olet vain samaa massaa kuin valtaosa muistakin suomalaisista eikä siinä ole sinänsä mitään väärää. Sinua houkuttelee Tapahtuma, ei itse peli tai laji. Et voi olla mukana tekemässä rakennustyötä kohti sitä 9000 katsojan rajapyykkiä, laulamassa fanien kanssa ja rakentamassa "lutuuria", vaan odotat kunnes homma on tehty, kysyntä nousee ja sitten voit tulla hyvin mielin peliin. Kuten sanoin, kaveripiirissäni on aivan samoin syin peleistä pois jääviä. Liigalle naureskellaan työpaikan kahvitauolla, faniporukat ovat "hassuja ja noloja" koska ne eivät ole tarpeeksi isoja eivätkä laulut kaiu ympäri stadionia eikä ihmisiä käy. Tosin samat laulut kelpaavat sitten, kun 100 ihmistä enemmän laulaa niitä ja katsomossa on pari tuhatta ihmistä enemmän. Mutta suinkaan ei voi olla mukana rakentamassa nousua ja houkuttelemassa kavereita paikalle, sehän olisi noloa seistä siellä lähes yksin tyhjällä stadionilla, mitä työkaveritkin sanoisivat jos kuulisivat? Isäkin varmasti toruisi.

Sama.  Ylos
Jälkipelin Mestari

Poissa Poissa


Vastaus #112 : 28.12.2006 klo 09:32:57

et ole huono ihminen, olet vain samaa massaa kuin valtaosa muistakin suomalaisista eikä siinä ole sinänsä mitään väärää. Sinua houkuttelee Tapahtuma, ei itse peli tai laji. Et voi olla mukana tekemässä rakennustyötä kohti sitä 9000 katsojan rajapyykkiä, laulamassa fanien kanssa ja rakentamassa "lutuuria", vaan odotat kunnes homma on tehty, kysyntä nousee ja sitten voit tulla hyvin mielin peliin. Kuten sanoin, kaveripiirissäni on aivan samoin syin peleistä pois jääviä. Liigalle naureskellaan työpaikan kahvitauolla, faniporukat ovat "hassuja ja noloja" koska ne eivät ole tarpeeksi isoja eivätkä laulut kaiu ympäri stadionia eikä ihmisiä käy. Tosin samat laulut kelpaavat sitten, kun 100 ihmistä enemmän laulaa niitä ja katsomossa on pari tuhatta ihmistä enemmän. Mutta suinkaan ei voi olla mukana rakentamassa nousua ja houkuttelemassa kavereita paikalle, sehän olisi noloa seistä siellä lähes yksin tyhjällä stadionilla, mitä työkaveritkin sanoisivat jos kuulisivat? Isäkin varmasti toruisi.

Nappiin sanottu  Ylos
VanhaaRautaa

Poissa Poissa


Vastaus #113 : 28.12.2006 klo 10:26:37

Sama
sepisaikepi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Chelsea


Vastaus #114 : 28.12.2006 klo 10:51:26

Erittäin sama!! Ajatusten lukija Ylos
Bristol Rovers

Poissa Poissa


Vastaus #115 : 28.12.2006 klo 11:01:18

 Ylos
satiainen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OPS


Vastaus #116 : 28.12.2006 klo 12:56:19

Mitä tulee tuohon, että "en tiiä millon pelejä on" juttuun, nii teksti-tv:n sivulta 250 näkee seuraavat pelit ainaki kahen viikon ajalle. Menee ehkä minuutti, ehtii  vaikka Salkkareitten mainoskatkolla vilkasta.

Tänään Kalevassa oli sivun mittanen ennakko Kärppien pelistä, että jokanen joka urheilua seuraa, tietää että se peli on tänään. Futikseenki pitäis saaha sama, nii ei tartte arvailla.
muurisen paniikkinappula

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin


Vastaus #117 : 28.12.2006 klo 13:21:27

et ole huono ihminen, olet vain samaa massaa kuin valtaosa muistakin suomalaisista eikä siinä ole sinänsä mitään väärää. Sinua houkuttelee Tapahtuma, ei itse peli tai laji. Et voi olla mukana tekemässä rakennustyötä kohti sitä 9000 katsojan rajapyykkiä, laulamassa fanien kanssa ja rakentamassa "lutuuria", vaan odotat kunnes homma on tehty, kysyntä nousee ja sitten voit tulla hyvin mielin peliin. Kuten sanoin, kaveripiirissäni on aivan samoin syin peleistä pois jääviä. Liigalle naureskellaan työpaikan kahvitauolla, faniporukat ovat "hassuja ja noloja" koska ne eivät ole tarpeeksi isoja eivätkä laulut kaiu ympäri stadionia eikä ihmisiä käy. Tosin samat laulut kelpaavat sitten, kun 100 ihmistä enemmän laulaa niitä ja katsomossa on pari tuhatta ihmistä enemmän. Mutta suinkaan ei voi olla mukana rakentamassa nousua ja houkuttelemassa kavereita paikalle, sehän olisi noloa seistä siellä lähes yksin tyhjällä stadionilla, mitä työkaveritkin sanoisivat jos kuulisivat? Isäkin varmasti toruisi.

Hyvin sanottu, mutta sitä varten ff2 (ja ff1) on olemassa, että pioneerit jaksavat tehdä tätä pohjatyötä. Jos sitten kypsemmällä iällä ei tarvitsisi olla "pelleimmät" stadionilla, vaan uusi sukupolvi hoitaisi nämä ultratouhut itse istuessa katkarapukatsomossa ja naukkailemassa lonkeroa.
JJO

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS


Vastaus #118 : 28.12.2006 klo 14:11:54

Aika Forumilla tekee tehtävänsä. Kunhan nämä andylovet jaksavat aikansa roikkua mukana niin huomaavat käyvänsä peleissä alvariinsa.
Viikinki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Viikingit


Vastaus #119 : 28.12.2006 klo 14:36:54

Suomalaisessa urheilussa ei ole kovin merkittäviä rakkaussuhteita seurojen ja paikallisten välillä, ei edes jääkiekossa. Sitä voi kääntyä melkein mihin tahansa ilmansuuntaan Suomesta katsottuna, niin johan alkaa näkemään sellaisiakin ihmeitä omin silmin. Tähän ei tule välttämättä ratkaisua perustamalla kerta toisensa perään "AC sitäjatätä" muoviseuroja, joita kiinalaiset ostavat omiksi leluiksi taskurahoillaan.
Möpsi

Poissa Poissa


Vastaus #120 : 28.12.2006 klo 14:47:28

Viimeisimmässä Urheilulehdessä (nro 51-52 / 22.12.-06, toimittaja Jari Kupila) oli Veikkausjohtaja Risto Niemisen näkemyksiä urheilusta ja mm. Veikkausliigan markkinoinnista, jotka taitavat sopia hyvin tähänkin keskusteluun.

Nieminen toistaa taas teesinsä: ”Jos olisimme urheiluhulluja, katsomot pullistelisivat väkeä. Mutta olemme vain menestyshulluja, joten emme vaivaudu paikalle kuin harvoina ja valittuina hetkinä.”

”Mitä on menestys? Mikä on menestyvä seura? Onko se seura, joka voittaa mestaruuden tänä vuonna tai ensi vuonna menestyjä? Vai onko menestyjä se, joka ei taistele mitaleista, mutta joka on tasaisena virtana hyviä pelaajia huipputasolle tuottavan seuran maineessa ja joka on paikallisesti tärkeä nuorisokasvattaja, paikallisen identiteetin ja omaleimaisuuden luoja?”

Nieminen varoittaa syyllistämästä yleisöä. ”Kyllä katsomoiden tyhjyys kertoo urheilun kyvyttömyydestä tehdä itsestään katsojille merkittävää. Meillä urheilu osaa harvoin tarjota mitään muuta kuin menestystaistelua.”

”Kun Veikkausliigan pitäisi tuplata katsojalukunsa, ei se markkinointitempuilla onnistu. Kysymys on syvällisemmästä uudistamisen tarpeesta. Markkinointi ei ratkaise mitään oleellista.”

Nieminen kysyy: ”Miten futis keskustelee seuraa ympäröivän paikkakunnan kanssa? Miten se toimii paikallismedian kanssa? Miten lähestytään kouluja ja työpaikkoja? Miten tuotetaan toimintaa, joka on alueen ihmisille tärkeää ja merkityksellistä?”

Nieminen perään kuuluttaa urheilujohtajuutta. ”Seurajohdon tehtävä pitäisi olla rakentaa seuran edellytyksiä, taloutta ja tulevaisuutta. Painotukset ovat nyt päälaellaan. 90 prosenttia johdon energiasta menee sponsoreiden hankintaan ja hyysäämiseen. Loppu 10 prosenttia menee pelaajien ja valmentajien palkkausten ja erottamisen miettimiseen. Mitä tällä on tekemistä sen tärkeimmän toimintaa kehittävän tekijän, eli yleisön hankkimisen, kanssa? Ei oikein oivalleta, että sponsoreita ei tarvitse erikseen hankkia. Ne tulevat itsekseen, kun hankitaan ensin yleisöä.”

Nieminen kääntäisi ajattelun uusiksi: ”Toiminnan tärkeimmän kohteen on oltava yleisössä. Se on seurajohdon päävastuu. Pitää oppia tuntemaan oma ympäristö, tietää mitä se urheilulta haluaa ja mitä muita tarpeita sillä on. Näin päästäisiin rakentamaan seuralle ja lajille niitä uusia merkityksiä, joiden kautta se muuttuisi kiinnostavaksi. Tähän pitäisi satsata, ei konjakkitarjoiluun VIP-teltassa. Sponsoreilla on aivan ylikorostunut rooli seurojen ohjelmassa.”
romario#1

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #121 : 28.12.2006 klo 15:29:30

teksti


Hyvää puhetta. Ylos
Alty

Paikalla Paikalla


Vastaus #122 : 28.12.2006 klo 15:42:07

Hyvää puhetta. Ylos

Sama.  Ylos
Maakuntasatraappi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: UEFA+FIFA+SWI=3MAFIA


Vastaus #123 : 28.12.2006 klo 16:26:48

”Kun Veikkausliigan pitäisi tuplata katsojalukunsa, ei se markkinointitempuilla onnistu. Kysymys on syvällisemmästä uudistamisen tarpeesta. Markkinointi ei ratkaise mitään oleellista.”

Miksi sitten Veikkauksen Jalkapalloliiga ry:lle antamasta vuosittaisesta 1,5 miljoonasta eurosta valtaosa käytetään keskustoimistojohtoiseen markkinointiin  ???
Möpsi

Poissa Poissa


Vastaus #124 : 28.12.2006 klo 17:33:38

Nieminenhän ei ole markkinointia vastaan. Vaikkei esim. viime kauden satsaus maksettuihin pelleihin ottelutapahtuman yhteydessä kovin vakuuttavaa kuvaa itselleni kertonut. Imagoa taidettiin rakentaa myös suurelle yleisölle muilla tapahtumilla mm. julkisilla kauppapaikoilla.

Mielestäni suurin seurojen hukkaama kohderyhmä on ollut entiset juniorit. Klubi on nykyään tainnut huomata tämän, ja eikö ole viime aikoina ollut myös puhetta mm. Liiga- ja junioripelien päällekkäisyyksien poistamisesta. Onko kaiken lisäksi Suomessa poikkeuksellisen seurakeskittynyt kasvatusjärjestelmä, eli sitoutuminen tiettyyn seuraan pitäisi olla hyvinkin itsestään selvää.

Varsinaiseen aiheeseen liittyen: Jos kuluttajien lisäksi myös median toimittajista murto-osalla Suomi-futis on ykköslaji, lopputulos on nykyinen. Samaa menestyshullua sakkia molemmat, ja toimittajat lisäksi laiskoja.

 
Sivuja: 1 ... 4 [5] 6 7
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa