FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
13.12.2025 klo 08:02:30 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: FF2 perinteinen joulupatakeräys avattu: Joulupata 2025!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 7

Kirjoittaja Aihe: Veikkausliigan näkyvyys  (Luettu 9151 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Eke

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: AC Oulu, Tervarit, AS Roma

Vastaus #75 : 25.12.2006 klo 22:57:28

!HUOM! !OBS! ALLA LINKKEJÄ, JOTKA AVAAMALLA NÄKEE ETUSIVULTA SEURAAVAN OTTELUN PÄIVÄMÄÄRÄN JA ALKAMISAJAN (tosin joissain pitää painaa nappia jolla ohittaa intron):
www.vps.fi
Tuolta todellaki näkee seuraavan ottelun  ;D Ylos Edistystä.
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool

Vastaus #76 : 26.12.2006 klo 00:49:45

Eli tunnusta väriä -mainos saa sinua ajattelemaan "jukran pujut, futista olisi kiva mennä katsomaan! Mutta en kyllä aio näpytellä mitään haastavaa kuten www.veikkausliiga.com tai www.hjk.fi joiden etusivuilta näkisin seuraavan pelin päivämäärän ja ajan jotta voisin katsoa koska pelataan!"

Siis onko oikeasti NIIN haastavaa, innostavan mainoksen nähtyään, selata paikallislehteä, iltapäivälehteä tai avata suuri ja mysteerinen intter netti, jossa hakukoneita liigan ja seurojen sivujen löytämiseksi ei ole lainkaan, puhumattakaan siitä, että joukkueiden sivujen osoitteet on aivan huisin vaikeita keksiä

!HUOM! !OBS! ALLA LINKKEJÄ, JOTKA AVAAMALLA NÄKEE ETUSIVULTA SEURAAVAN OTTELUN PÄIVÄMÄÄRÄN JA ALKAMISAJAN (tosin joissain pitää painaa nappia jolla ohittaa intron):

www.veikkausliiga.com (SIELTÄ NÄKEE KAIKKI! ETUSIVULTA! !OBS! !HUOM!)
www.hjk.fi
www.ffjaro.fi
www.fckooteepee.fi
www.kups.fi
www.vps.fi
....
....
....

:-[ ::)

Jos olet mun postit tähän aiheeseen lukenut, niin olen sanonut, että ko. mainos ei minussa saanut muuta aikaan kun pienen hymyn häyivähdyksen ja ajatuksen, että olipa hupsu mainos. Ei ole vaikeata näpytellä tietokoneella mainitsemasi osoitteet. Mutta ensin pitäisi saada jokin mystinen voima saada minut kiinnostumaan a) veikkausliigasta b) jostain ko. liigan joukkueesta, jotta minusta tulisi vakio katsoja paikanpäällä. Mutta tämä voisi alkaa juurikin siitä, että voisin katsoa joltain kanavalta, jota katson muutenkin joka päivä jonkun ottelun, ja innostua.

Joiltain on tainnut tämän aiheen idea mennyt ohi joten minun puolesta tämän voi sulkea tai viisaammat voi jatkaa keskustelua.
Lortto

Poissa Poissa

Vastaus #77 : 26.12.2006 klo 13:08:23

Mutta ensin pitäisi saada jokin mystinen voima saada minut kiinnostumaan a) veikkausliigasta b) jostain ko. liigan joukkueesta, jotta minusta tulisi vakio katsoja paikanpäällä.

Olen seurannut tätä keskustelua jo pitkään sivusta mutta näin kuriositeettina kysyisin, jos asuisit ulkomailla, esimerkiksi Hollannissa, niin etkö kävisi siellä katsomassa jalkapallo otteluita? Itse ainakin kävisin vaikka siellä pelaisi joku Utrecht tai vastaava, joka ei herätä itsessäni minkäänlaisia tunteita. Sama on Suomifutiksen kanssa. Jos itse asuisin VL paikkakunnalla kävisin tietenkin katsomassa mahdollisimman paljon livefutista olisi se sitten veikkausliigaa, ykköstä tai kakkosta tai kolmosta. En voisi ajatellakaan, että katsoisin futista pelkästään tv ruudun takaa, josta ei hahmotu edes katsomon tunnelma/itse peli kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2006 klo 13:12:07 kirjoittanut Lortto »
Dial Square FC

Poissa Poissa

Vastaus #78 : 26.12.2006 klo 14:33:25

Olen seurannut tätä keskustelua jo pitkään sivusta mutta näin kuriositeettina kysyisin, jos asuisit ulkomailla, esimerkiksi Hollannissa, niin etkö kävisi siellä katsomassa jalkapallo otteluita? Itse ainakin kävisin vaikka siellä pelaisi joku Utrecht tai vastaava, joka ei herätä itsessäni minkäänlaisia tunteita. Sama on Suomifutiksen kanssa. Jos itse asuisin VL paikkakunnalla kävisin tietenkin katsomassa mahdollisimman paljon livefutista olisi se sitten veikkausliigaa, ykköstä tai kakkosta tai kolmosta. En voisi ajatellakaan, että katsoisin futista pelkästään tv ruudun takaa, josta ei hahmotu edes katsomon tunnelma/itse peli kunnolla.

Toisaalta Hollannissa on tapana käydä katsomassa fudista hieman isommassa mittakaavassa fudista kuin täällä. Hollannissa voisit verrata käyväsi katsomassa satunnaisen koripallojengin otteita.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2006 klo 15:07:28 kirjoittanut Dial Square FC »
satiainen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OPS

Vastaus #79 : 26.12.2006 klo 14:54:13

Toi ois mahollista, jos peli olis sen tasosta että sitä jaksas kattoa ilman, että alkaa nukuttaa puolenvälin jälkeen.
AndyLove

Poissa Poissa

Vastaus #80 : 26.12.2006 klo 15:27:35

Saattaisin ihan mielenkiinnosta käydä, mutta jos joukkue ei minussa herätä sen kummallisempaa intohimoa niin tuskinpa kävisin kovinkaan usein, tuskin sen useampaan kun menneenä kesänä TamU:n otteluissa.
Hincha en cancha

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Klubi, Huuhkajat, suomifutis paikan päällä

Vastaus #81 : 26.12.2006 klo 15:38:31

Toi ois mahollista, jos peli olis sen tasosta että sitä jaksas kattoa ilman, että alkaa nukuttaa puolenvälin jälkeen.

Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhh....
Mistä vitusta näitä sikiää?!? :keskari: :keskari: :keskari:
satiainen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OPS

Vastaus #82 : 26.12.2006 klo 16:00:21

?

Ei tommosta peliä jaksa katella, missä pelaajilla on vaikeuksia ottaa haltuun yli viien metrin pitusia syöttöjä, jos ne menee ees lähelle oikiaa osotetta. Pelaajilla on ihan perusasioissa paljon tekemistä. Ne pelit mitä oon nähny, niistä tulee enemmän mieleen sunnuntai-kävely, ku peli, jossa pelataan mestaruuesta.
Alka Seltzer

Poissa Poissa

Vastaus #83 : 26.12.2006 klo 16:02:28

?

Ei tommosta peliä jaksa katella, missä pelaajilla on vaikeuksia ottaa haltuun yli viien metrin pitusia syöttöjä, jos ne menee ees lähelle oikiaa osotetta. Pelaajilla on ihan perusasioissa paljon tekemistä. Ne pelit mitä oon nähny, niistä tulee enemmän mieleen sunnuntai-kävely, ku peli, jossa pelataan mestaruuesta.

;D  :keskari:
Bristol Rovers

Poissa Poissa

Vastaus #84 : 26.12.2006 klo 16:23:18

Tältä se saattaa tuntua, jos ei ole seuraa mitä kannattaa.
Hincha en cancha

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Klubi, Huuhkajat, suomifutis paikan päällä

Vastaus #85 : 26.12.2006 klo 16:26:25

Se tuntuu siltä, koska peliä kohtaan on olemassa ennakkoluuloja, jotka ovat paljon vahvemmat kuin itse peliin seuraamiseen tarvittava kyky nähdä hienot asiat. Samasta syystä ei ole omaa seuraakaan, jota kannattaa.
Ezsi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Lahti

Vastaus #86 : 26.12.2006 klo 16:38:41

En puutu nyt imagollisiin ja kulttuurisiin asioihin tai itse tuotteeseen eli jalkapallo-otteluihin (johon keskustelu on harhautunut), vaan otsikon tavoin Veikkausliigan näkyvyyteen.

Veikkausliigaa seuraavat löytävät helposti tiedot otteluista, mutta ongelma on siinä, että epäaktiivisemmille otteluissakävijöille tieto on tuotava luokse. Kuluttajat ovat nykyisin niin vaativia ja tieto- ja mainossateessa hemmoteltuja, että eivät he vaivaudu ottamaan otteluista selvää. Kuluttajia pitää muistuttaa, muistuttaa ja muistuttaa. Se on fakta. En lue Hesaria enkä asu Helsingissä, joten en tiedä kuinka paljon HJK on siellä mainostanut. Mainonnan on kuitenkin pakko ollut mennä pieleen, kun niin isossa asuinkeskuksessa otteluiden katsojamäärät ovat niin pieniä kuin ovat. Niin kuin monet ovat tuoneet esille lehdet ovat erittäin hyviä otteluiden mainostajia ja nimenomaan varoja tulisi kohdentaa seurojen mainostamiseen. Veikkausliigan imago kohenee parhaiten joukkueiden ja otteluiden kautta. En pidä Veikkausliigan Tunnusta väriä -kampanjaa hirvittävän onnistuneena, vaikkakin yritys on ollut hyvä ja todennäköisesti se on jättänyt ihmisten mieliin jonkinlaisen muistijäljen. Veikkausliiga on toki olennainen osa tuotetta ja sen merkitys on ennen kaikkea mielikuvallinen, mutta Veikkausliiga ei voi olla vielä mitään ilman joukkueita ja futiskautta. Siksi mielestäni seurojen merkitys korostuu.

Urheilukanavan ongelma on edelleen sen kotikutoisuus. Vieläkään kanava ei ole mikään todellinen urheilukanava ihmisten mielissä. Vaikka se tavoittaakin 3 miljoonaa ihmistä, lajien saama näkyvyys kanavalla ei ole missään nimessä sama asia kuin pääkanavien tuoma lisä. TV-mainontaa en pidä parhaimpana mainontavälineenä lajille ja liigalle, enkä vain sen kalliuden takia. Samat rahat on järkevämpää kohdentaa edullisempiin mainosvälineisiin. Toivon mukaan Iltalehden uusi sopimus toisi mukanaan uutta näkyvyyttä liigalle sanoma- ja aikakauslehtien luvatussa maassa.

Lainaus
Ulkomainonta: Kuulemma tavoittaa n.80 miljoonaa suomalaista ::) . Mielestäni ottelumainonta ei sovi ulkomainontaan vaan kadulle kannattaisi esimerkiksi laittaa koko kauden ajaksi esimerkiksi jättimäinen Wissin Jallu. (vrt. Zidanen jättikuvat Pariisissa... Tosin siinä ei tavallaan mainostettu seuraa... No jokatapauksessa... Ymmärrätte idean.)

Isot suurtaulut esim. isojen sisääntuloväylin luona kyllä huomataan. Joillakin paikkakunnilla ei voi olla huomaamatta kendo- tai korisottelujen mainoksia tien varrella ja niissä nimenomaan huomio kiinnittyy vastustajaan ja päivämäärään. Eri asia ovat muunlaiset pilarit ja mainostaulut kaupunkien kaduilla, jotka eivät sovi täydellisesti juuri otteluiden mainostamiseen, mutta seuran mainostamiseen kylläkin. Lahdessa en ole FCL:n ottelumainoksiin törmännyt. Ottelupäivinä FC Lahden liput kaupungilla muistuttavat kyllä otteluista. Seura saisi kyllä näkyä kaupungilla muutenkin kuin vain ottelupäivien liputuksina. Ottelumainos löytyy helposti Etlarista ja useimmiten lehdessä on vaivauduttu otteluakin ennakoimaan. Täällä ei siis informaatio-ongelmaa pitäisi olla, mutta toivoisin FC Lahdenkin näkyvän suurtauluilla. Ihmisiä ei voi olla liikaa otteluista muistuttamatta siellä missä kohderyhmä on, mikä on tärkempää kuin joku muutaman sekunnin Veikkausliiga-TV-spotti.
Alty

Poissa Poissa

Vastaus #87 : 26.12.2006 klo 17:27:37

En puutu nyt imagollisiin ja kulttuurisiin asioihin tai itse tuotteeseen eli jalkapallo-otteluihin (johon keskustelu on harhautunut), vaan otsikon tavoin Veikkausliigan näkyvyyteen.

Veikkausliigaa seuraavat löytävät helposti tiedot otteluista, mutta ongelma on siinä, että epäaktiivisemmille otteluissakävijöille tieto on tuotava luokse. Kuluttajat ovat nykyisin niin vaativia ja tieto- ja mainossateessa hemmoteltuja, että eivät he vaivaudu ottamaan otteluista selvää. Kuluttajia pitää muistuttaa, muistuttaa ja muistuttaa. Se on fakta. En lue Hesaria enkä asu Helsingissä, joten en tiedä kuinka paljon HJK on siellä mainostanut. Mainonnan on kuitenkin pakko ollut mennä pieleen, kun niin isossa asuinkeskuksessa otteluiden katsojamäärät ovat niin pieniä kuin ovat. Niin kuin monet ovat tuoneet esille lehdet ovat erittäin hyviä otteluiden mainostajia ja nimenomaan varoja tulisi kohdentaa seurojen mainostamiseen. Veikkausliigan imago kohenee parhaiten joukkueiden ja otteluiden kautta. En pidä Veikkausliigan Tunnusta väriä -kampanjaa hirvittävän onnistuneena, vaikkakin yritys on ollut hyvä ja todennäköisesti se on jättänyt ihmisten mieliin jonkinlaisen muistijäljen. Veikkausliiga on toki olennainen osa tuotetta ja sen merkitys on ennen kaikkea mielikuvallinen, mutta Veikkausliiga ei voi olla vielä mitään ilman joukkueita ja futiskautta. Siksi mielestäni seurojen merkitys korostuu.

Urheilukanavan ongelma on edelleen sen kotikutoisuus. Vieläkään kanava ei ole mikään todellinen urheilukanava ihmisten mielissä. Vaikka se tavoittaakin 3 miljoonaa ihmistä, lajien saama näkyvyys kanavalla ei ole missään nimessä sama asia kuin pääkanavien tuoma lisä. TV-mainontaa en pidä parhaimpana mainontavälineenä lajille ja liigalle, enkä vain sen kalliuden takia. Samat rahat on järkevämpää kohdentaa edullisempiin mainosvälineisiin. Toivon mukaan Iltalehden uusi sopimus toisi mukanaan uutta näkyvyyttä liigalle sanoma- ja aikakauslehtien luvatussa maassa.

Isot suurtaulut esim. isojen sisääntuloväylin luona kyllä huomataan. Joillakin paikkakunnilla ei voi olla huomaamatta kendo- tai korisottelujen mainoksia tien varrella ja niissä nimenomaan huomio kiinnittyy vastustajaan ja päivämäärään. Eri asia ovat muunlaiset pilarit ja mainostaulut kaupunkien kaduilla, jotka eivät sovi täydellisesti juuri otteluiden mainostamiseen, mutta seuran mainostamiseen kylläkin. Lahdessa en ole FCL:n ottelumainoksiin törmännyt. Ottelupäivinä FC Lahden liput kaupungilla muistuttavat kyllä otteluista. Seura saisi kyllä näkyä kaupungilla muutenkin kuin vain ottelupäivien liputuksina. Ottelumainos löytyy helposti Etlarista ja useimmiten lehdessä on vaivauduttu otteluakin ennakoimaan. Täällä ei siis informaatio-ongelmaa pitäisi olla, mutta toivoisin FC Lahdenkin näkyvän suurtauluilla. Ihmisiä ei voi olla liikaa otteluista muistuttamatta siellä missä kohderyhmä on, mikä on tärkempää kuin joku muutaman sekunnin Veikkausliiga-TV-spotti.

Muistaakseni HJK:n yleisömäärät ovat tuplaantunet viimeisten neljän vuoden aikana. Varmasti osa voidaan selittää ilmaislipuilla/halvoilla lipuilla, mutta ihan "todellistakin" kasvua on varmasti tapahtunut. En tarkoita sillä, että tuo 5000 olis hyvä keskiarvo Helsingin kokoisessa kaupungissa, mutta jotain on sentään ehkä tehty oikeinkin. Jotain on sillä saralla varmaan tapahtunut.
mixeri

Poissa Poissa

Vastaus #88 : 27.12.2006 klo 01:40:40

On tämä vaan outoa tämä suomalainen suhtautuminen jalkapalloon, tai yleensä urheilun seuraamiseen.    Piirikunnallinen satasen lähtö on aina kiinnostava niille jotka ovat paikan päällä, koska ei sillä nyt siinä hetkessä ole merkitystä mikä se loppuaika on, vaan kuka voittaa.  Jännää se on joka tapauksessa.
Ihan samalla tavalla 95 tyttöjen futismatsi voi olla jännittävää, varsinkin jos on "fani" eli oma tyttö, tai edes puolisukulainen tai kaverin kaverin tyttö pelaa siellä.  Ei siinä kysellä haltuunottojen pituutta, vaan jännätään tilanteita  ja voittajaa.
Mikä ihme siinä on että jalkapalloakaan ei voi suomalainen muka katsoa niin että nauttii tapahtumasta, eläytyy peliin ja kannattaa joukkuetta?  Pelaajat ovat sata kertaa kyllä parempia kuin katsojat, ihan älytöntä urputtaa että peli on paskaa ja ei viitsi mennä.

Itse olet!
kinkladze

Poissa Poissa

Vastaus #89 : 27.12.2006 klo 01:44:36

Ylos
Spude

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakuunat

Vastaus #90 : 27.12.2006 klo 01:49:19

On tämä vaan outoa tämä suomalainen suhtautuminen jalkapalloon, tai yleensä urheilun seuraamiseen.    Piirikunnallinen satasen lähtö on aina kiinnostava niille jotka ovat paikan päällä, koska ei sillä nyt siinä hetkessä ole merkitystä mikä se loppuaika on, vaan kuka voittaa.  Jännää se on joka tapauksessa.
Ihan samalla tavalla 95 tyttöjen futismatsi voi olla jännittävää, varsinkin jos on "fani" eli oma tyttö, tai edes puolisukulainen tai kaverin kaverin tyttö pelaa siellä.  Ei siinä kysellä haltuunottojen pituutta, vaan jännätään tilanteita  ja voittajaa.
Mikä ihme siinä on että jalkapalloakaan ei voi suomalainen muka katsoa niin että nauttii tapahtumasta, eläytyy peliin ja kannattaa joukkuetta?  Pelaajat ovat sata kertaa kyllä parempia kuin katsojat, ihan älytöntä urputtaa että peli on paskaa ja ei viitsi mennä.

Itse olet!

Täyttä asiaa, helvetin hyvin kiteytetty. Ylos
AndyLove

Poissa Poissa

Vastaus #91 : 27.12.2006 klo 04:55:28

Itse olet!

Ihmisiä on erillaisia. Jotkut haluaa kuulua johonkin, jotkut haluavat mennä jalkapallo-otteluun ihastelemaan taitavia pelaajia, jotkut vaan menevät tsekkaamaan Christiano Ronaldon persettä. Onko mielestäsi väärin vaatia tasoa? Varsinkin kun et, ainakaan vielä, kannata mitään joukkuetta..
JJO

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS

Vastaus #92 : 27.12.2006 klo 08:17:41

Ihmisiä on erillaisia. Jotkut haluaa kuulua johonkin, jotkut haluavat mennä jalkapallo-otteluun ihastelemaan taitavia pelaajia, jotkut vaan menevät tsekkaamaan Christiano Ronaldon persettä. Onko mielestäsi väärin vaatia tasoa? Varsinkin kun et, ainakaan vielä, kannata mitään joukkuetta..

sitten päästään siihen, että mikä on kunkin henkilön odotus kun puhutaan "tasosta". Jos on intohimoinen lajia kohtaan, ei tasolla varsinaisesti ole väliä. Silloin on yhdentekevää, katsooko CL-finaalia vai kolmosen nousukarsintaa. Kuten erän viisas juoppo kerran sanoi, futis on kuin pizza. Huonoimmillaankin hoitaa homman kotiin. Yleensä vetoaminen "tasoon" on alkamisaikojen ja muiden ohella vain yksi tekosyy lisää olla menemättä peleihin. Eikä siinä mitään, mun kaveripiirissä on liuta porukkaa jotka väittävät olevansa ainakin vähän kiinnostuneita tulemaan peleihin, mutta ongelmia piisaa. Joko ei tiedetä koska pelataan tai jos tiedetään niin kas, onkin jo ilmaantunut esteitä seuraavalle kolmelle viikolle ("katotaan sitten uudestaan!"), ei haluta mennä koska "ei ole tunnelmaa" tai ei käy tarpeeksi väkeä, pelin taso on heikkoa jnejnejne. Ja silti mukamas kiinnostaa. Kaikki on vain tekosyytä sille, ettei oikeasti kiinnosta edes vähää alusta. Ja mikäs siinä, kaikille on omat juttunsa. Toisille se on MM95, Liverpool ja formulat, toisille jotain muuta.

Ja absurdiahan tuossa on toi viimeinen lause. Kuinka sua voisi edes joku joukkue alkaa kiinnostamaan, jos pelin taso ei alun alkaenkaan kelpaa tai riitä houkuttelemaan sua peliin?
Alty

Poissa Poissa

Vastaus #93 : 27.12.2006 klo 09:11:58

Itse olet!

Mixerille iso  Tuoppi. Itseäni on muuten aina huvittanut se, että aina kun joku nobody on puhkaissut 80 metrin rajan keihäässä, niin se on mainitsemisen arvoista, vaikka onkin varmaan lähemmäs 20 metriä maailman ennätyksestä.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2006 klo 09:17:55 kirjoittanut Alty »
Spili

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomi, Tervarit, AC Oulu

Vastaus #94 : 27.12.2006 klo 09:17:02

Ei saa haukkua satiaista. Sen isi kirjoittaa ilmaisjakelulehteen ja se ite on nähnyt monta Kärppien peliä. Sieltä se näkemys ja kokemus kumpuaa.

Bristol Rovers

Poissa Poissa

Vastaus #95 : 27.12.2006 klo 10:43:25

mixeri Ylos
jaanu$

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tiiseli since 4eva

Vastaus #96 : 27.12.2006 klo 12:13:14

Lainaus käyttäjältä: AndyLove

sitten päästään siihen, että mikä on kunkin henkilön odotus kun puhutaan "tasosta".

Sama. Esimerkiksi minun mielestäni Christiano Ronaldon perse on aivan liian luiseva ollakseen tasokas. Tasokas perse on mielestäni paljon muhkeampi. Toiset taas tykkäävät juuri tollasista pruikkuperseistä.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2006 klo 12:18:12 kirjoittanut jaanu$ »
JJO

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS

Vastaus #97 : 27.12.2006 klo 12:14:58

more cushion for the pushin' Ylos
Elmslie Ender

Poissa Poissa

Vastaus #98 : 27.12.2006 klo 12:34:40

Uskosi mainostamisen voimaan on kova. Miten niin mainonnan on pakko olla mennyt pieleen? Ehkä se onkin tuonut nykyisen lisäyksen katsojiin ja tilanne ilman sitä olisi paljon heikompi. Vaikka pelejä mainostettaisiin jatkuvasti sivunkokoisilla ilmoituksilla ja tv-mainoksilla, eivät katsomot täyttyisi. Yleisömäärät todennäköisesti nousisivat mutta vain rajallisesti.

Helsingin Sanomissa koko sivun ilmoitus maksaisi arkena 28 000 euroa. Paljonko se toisi lisää katsojia normipeliin. 500 optimistisesti ajateltuna? Vai uskotteko, että porukka lähtee joukolla peliin nähtyään ison ilmoituksen? Näillä AndyLoveilla on kuitenkin parempaa tekemistä. Televisiosta saattaa tulla vaikka kuorolaulun ihmeellisestä maailmasta kertova laatudokumentti. Lisäkatsojien tuoma raha kattaisi maksimissaan 20 % ilmoituksen hinnasta. Entä jos ei olisi mitään ilmoitusta? Paljonko yleisömäärä vähenisi? 500 jälleen? Suurin osa ihmisistä tietää muutenkin, koska peli olisi. Näiden tuoma raha menisi suunnilleen kohtalaisen kokoisen ilmoitukseen.

Otteluiden laaja mainostaminen ei ole kovin järkevää, koska yleensä siitä syntyvä lisäkysyntä ja -tulot eivät kata edes mainostamisen kustannuksia. Jalkapallo-ottelu ei ole tuote, jonka kysyntää pystyttäisiin merkittävästi lisäämään mainostamisella (toisin kuin yleisten kulutustavaroiden suhteen). Ei ole mitään järkeä muistuttaa, muistuttaa ja muistuttaa mainonnalla ja yrittää tavoittaa kaikki epäaktiiviset otteluissakävijät. Näin normaalisti. Sen sijaan erityisissä tilanteissa, pari kertaa kauden aikana, tilanne voi olla toinen. Kauden aloitus, paikalliskamppailu tai kärkikamppailu voi olla sellainen, joka saa etäisesti kiinnostuneiden joukot suuntaamaan peliin, jos heille vain rummutetaan pelin merkityksestä.

Jos kiinnostusta halutaan herättää mainonnalla, Tunnusta väriä -kampanja oli siinä oiva. Se viesti, että kotimaiset jalkapalloseurat voivat oikeasti herättää tunteita, niitä voi kannattaa ja vastustajaa inhota. Sitähän suomalaisesta jalkapallosta puuttuu: seurakulttuuria ja ihmisten sitoutumista seuraan.
Jälkipelin Mestari

Poissa Poissa

Vastaus #99 : 27.12.2006 klo 12:55:41

Ei sillä pelin tasolla verrattuna ulkomaiden huippusarjoihin  ole oikeastaan mitään väliä. Katsovathan suomalaiset kendoakin vaikkei sitä käytännössä edes pelata ulkomailla. Ja niissäkin yhdenkäden sormilla laskettavissa missä käytännössä pelataan, taso on parempaa kuin suomessa. Kyse ei siis ole Veikkausliigan tasosta vaan siitä mitä lajia on totuttu seuraamaan eli lajikulttuurista.

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 7

Siirry: