FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
07.05.2025 klo 17:07:54 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: info@futisforum2.org

Sivuja: 1 ... 334 [335]

Kirjoittaja Aihe: Suomalainen juniorivalmennus tarvitsee ryhtiliikettä  (Luettu 1060868 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
KVilho

Poissa Poissa

Vastaus #8350 : 10.04.2025 klo 15:21:01

Itse olen jonkun verran käynyt läpi videomateriaaleja ja onhan se aikaa vievää hommaa. Toki esim. VEO:ssa on klipin tekeminen on vaivatonta, mutta itse pelin katsominen ja analysointi vie aikaa. Tietenkin yleensä olen jo nähnyt pelit livenä, joten joku ajatus mahdollisista ongelmakohdista on jo mielessä.

Laukaisukartat ja muut myös löytyvät VEO:sta, mutta esim. pallollisen pelaajan tuki ja eri syöttölinjat (tai niiden puute) olisi hienoa saada tekoälyn korostamana valmiiksi pureskeltuna.

Uskon että nuo olisi melko helppokin saada ja ehkäpä ne jossain tarjolla jo ovatkin. Tekoälyn avulla tilanteet saadaan muutettua myös 2-ulottoiseen muotoon (kuten VEOssa näytetään pelaajien sijoittautumisesta tilannekuvaa kentällä) ja sitä kautta niitä on helpompi analysoida ja näyttää pelaajille.

Itse odotan että tekoälyn avulla voidaan peleistä nähdä ne pelaajat jotka ennakoivat peliä parhaiten ja tekevät mm. yllättäviä ratkaisuja. Jotain ajatuksia siitäkin jo olisi, mutta uskon asian ympärillä pyörivien ammattilaisten ratkaisevan senkin asian jossain vaiheessa. Esimerkiksi 2-ulotteisessa mallissa voidaan seurata kaikkien kentällä olevien pelaajien liikkeitä ja tästä päätellä heidän ennakointikykyjään. Yllätävä ratkaisu taas voidaan havaita tilanteesta jossa vastustajan pelaajat ennakoivat ratkaisua väärin. Toki tällainen tarkoittaa valtavaa määrää aineistoa jolla tekoäly opetetaan nämä asiat näkemään.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.
erno

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu

Vastaus #8351 : 11.04.2025 klo 14:39:37

Talvitieltä verrattaen kova haastattelu Byyrissä:
https://www.youtube.com/watch?v=KjAZU9fxg4k

Paljon kiinnostavia teemoja täälläkin käsiteltyihin liittyen monilajisuuteen ym. Talvitien omat treenimenetelmät kuulostaa näissä aika epäortodoksisilta, mutta sen perusteella mitä tosta sai irti niin vetänyt omalla ajalla ihan simona taitotestihommia ym ja sit yleisurheilussa ihan tosissaan nopeus- ja hyppylajeja. Toki kun kattelin tilastopajasta niin on vetänyt kisoissa kuulantyöntöä ja sellasta.
ginikettu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK (BJK)

Vastaus #8352 : 11.04.2025 klo 14:57:52

Nuo yleisturhailun juoksu ja hyppylajit voisi olla kaikille pelureille hyviä. Näissä ainakin on näyttänyt että nuorilla niiden valmennus on ihan eri tasolla yleisurheilupuolella. Ne kyllä on varmaan pikkufutareille tylsimpiä mahdollisia treenejä.
Takatasku

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: LFC

Vastaus #8353 : 12.04.2025 klo 16:55:49

Nuo yleisturhailun juoksu ja hyppylajit voisi olla kaikille pelureille hyviä. Näissä ainakin on näyttänyt että nuorilla niiden valmennus on ihan eri tasolla yleisurheilupuolella. Ne kyllä on varmaan pikkufutareille tylsimpiä mahdollisia treenejä.
Sehän on ihan siitä kiinni millaisia reenejä niillä teettää. Viisi vuotta tuli yu-treenejä vedettyä (9-15-vuotiaita) enkä kyllä muista, että kukaan olisi koskaan tylsyydestä valittanut. Toki sen reenin saa hiton tylsäksikin, ei sillä.
Valonheitin

Paikalla Paikalla

Vastaus #8354 : 17.04.2025 klo 08:38:43

Tällä viikolla pelattu 2014 syntyneiden Huuhkajaturnaus Eerikkilässä pelattiin näköjään 7v7. Huuhkajatrunauksissa on käytössä siruliivit ja kaikki ottelut kuvataan, joten luulisi turnauksen antaneen hyvin dataa pelijärjestelmän vaikutuksista.

Itse en oikein tiedä miten tuohon suhtautua, ilmeisesti tarkoituksena on lisätä 1v1 tilanteinta. Toisaalta, kun pelit pelataan kuitenkin 8v8 kentällä, niin tilaa on aika paljon.
erno

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu

Vastaus #8355 : 17.04.2025 klo 10:24:24

Noita huuhkaja ja helmariturnauksiahan on pelattu ties millä pelimuodoilla. Viimeisen vuoden aikana tossa samaisessa ikävaiheessa tullut vastaan 2v2, 5v5, 7v7 ja 8v8 pelejä ainakin. Taitavat pelaajathan pärjää aina ja sopeutuvat muutoksiin.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #8356 : 17.04.2025 klo 10:48:45

Nyt kun tuli aiheeksi, niin jos joku on järjestämässä 7vs7 tapahtumia niin suosittelen kenttämuodoksi joko pitkä ja kapea mallia esim. noin 60x35m tai sitten ihan sellaista 1/4 isoa kenttää eli mallia 45x30m. Miksi näin? Ensimmäisessä tulee hyvin pidempiä juoksuja ja toisaalta kentän muoto ohjaa siihen että etenemistä tehtäisiin eteenpäin eikä leveyteen. Toinen kenttämuoto taas ohjaisi selviytymään pienemmässä tilassa ja toisaalta käyttämään maksimaalisesti koko kentän. Pahimmat kentät pelin kannalta olen nähnyt missä 8vs8 kenttää lyhennetty, mutta sitten ollut maksimaalinen leveys. Eli esim. 55x45. Tällöin kentällä on tilaa kyllä paljon, mutta peli suuntautuu helposti vain tiloihin mihin ei kannattaisi pelata ja toisaalta täysvauhtisia pitkiä juoksuja ei tule kovinkaan paljon.

Jos noita pelataan U11 vaiheessa puhtaasti 8vs8 kentällä, niin sittenhän siinä ei ole järkeä, koska pelin intensiteetti laskee ja toisaalta pelkkä juokseminen korostuu liikaakin.

Olisi kiva tietää, kun nyt korostettiin dataa aiemmin, että kuinka paljon esim. pari päivää kestäneessä P2010 aluetapahtumassa juostiin HIR juoksuja. Silmämääräisesti todella vähän, mutta mielestäni liiton tehtävä olisi näitä oikeasti mitata(käsittääkseni ei mitata) ja sitten arvioida tätä kauttakin tapahtumia. Onko korkeimman luokan pelaajakehitystapahtumia, jos juoksuja ei tule paljoakaan.
Comfort

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ManU, Suomi

Vastaus #8357 : 17.04.2025 klo 11:16:51

Talvitieltä verrattaen kova haastattelu Byyrissä:
https://www.youtube.com/watch?v=KjAZU9fxg4k

Paljon kiinnostavia teemoja täälläkin käsiteltyihin liittyen monilajisuuteen ym. Talvitien omat treenimenetelmät kuulostaa näissä aika epäortodoksisilta, mutta sen perusteella mitä tosta sai irti niin vetänyt omalla ajalla ihan simona taitotestihommia ym ja sit yleisurheilussa ihan tosissaan nopeus- ja hyppylajeja. Toki kun kattelin tilastopajasta niin on vetänyt kisoissa kuulantyöntöä ja sellasta.

Talvitien monipuolisuus on luonut todella kovan pohjan. Liikunnallisuus myös treenien jälkeen. Ihailtavaa.
-----------------------------

Tässä kun junnujen kanssa toimii niin yhden juoksutestin jälkeen joukkueen yksi taitavin pelaaja kommentoi suoritustaan: - Ei mun tarvi juoksua treenata, oon mä ennenkin pärjännyt. Kyseinen pelaaja oli listoilla häntäpäässä. No, peleissä sen sitten huomasi heti.

Toki junnulla on aikaa treenata, mutta asenne on huono.
Jortsukka

Poissa Poissa

Vastaus #8358 : 17.04.2025 klo 11:23:15

Talvitien monipuolisuus on luonut todella kovan pohjan. Liikunnallisuus myös treenien jälkeen. Ihailtavaa.
-----------------------------

Tässä kun junnujen kanssa toimii niin yhden juoksutestin jälkeen joukkueen yksi taitavin pelaaja kommentoi suoritustaan: - Ei mun tarvi juoksua treenata, oon mä ennenkin pärjännyt. Kyseinen pelaaja oli listoilla häntäpäässä. No, peleissä sen sitten huomasi heti.

Toki junnulla on aikaa treenata, mutta asenne on huono.

Tärkein oppi Talvitiestä olisi päämäärätietoisuus, käytetty aika ja perheen tuki. En ole kuunnellut tuota kunnolla vielä, mutta perhehän muutti mm. Ilveksen oman kentän valmistuttua kentän viereen että Juho voi kokoajan käydä helposti kentällä treenaamassa. Yleisurheilua harrasti pitkään ja nautti siitä, mutta senkin koko fokus oli että voi kehittää jalkapalloon tarvittavaa nopeutta. Ja valtava määrä tunteja omaan harjoitteluun.

Hyvien pelaajien taustalla on käytännössä aina ainakin nämä kolme tekijää:
- motivaatio harjoitella omalla ajalla, myös kun on vaikeaa tai olosuhteet eivät ole priimaa
- perheen tuki
- yleinen liikunnallisuus

Jos näistä joku puuttuu, niin vaikeaa on.
Nigel Kugelschfeir

Paikalla Paikalla

Vastaus #8359 : 19.04.2025 klo 15:01:18

Vaaditaan myös siltä nuorelta omistautumista ja sitoutumista siihen että käy siellä kentällä vaikka olisi huono sää ja kaverit pelaisi pleikkaa sisällä. Aika hankalaa se on kun monelle teinille se porukassa oleminen on tärkeää ja jos se futis ei kuulu muiden arkeen niin paljoa niin helposti jää menemättä. Lisäksi ne vähemmän aktiiviset jaksaa vetää alas ja yrittää todeta ettei tuosta mitään tule.

Kaikillehan ne kaverisuhteet ei ole niin tärkeitä tosin, osalle riittää että näkee koulussa ja treeneissä. Moni kuitenkin tekee elämänvalinnat sen mukaa mitä kaverit tekee vaikka ei ne jutut niin nuorta itseään kiinnostaisikaan. Futiksessakin vaan tulee jossain vaiheessa tilanne ettei niitä pelikavereita noin vaan itse valita vaan ne valinnat tehdään pelillisitä syistä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2025 klo 15:13:00 kirjoittanut Nigel Kugelschfeir »
pimputus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kaljaa ja kotimaista futista

Vastaus #8360 : 23.04.2025 klo 14:24:01

Kait tämä sopii tätän aiheeseen. Maksumuurin takana mutta ilmainen tutustuminen...

Hyvää asiaa..

https://www.apu.fi/artikkelit/lahes-kaiken-nahnyt-tekija-antaa-lahjomattoman-arvionsa-suomalaisen-jalkapallon-pelaajakehityksen-tilasta
Sivurajaltaseuraaja

Poissa Poissa

Vastaus #8361 : 27.04.2025 klo 03:49:16

Kait tämä sopii tätän aiheeseen. Maksumuurin takana mutta ilmainen tutustuminen...

Hyvää asiaa..

https://www.apu.fi/artikkelit/lahes-kaiken-nahnyt-tekija-antaa-lahjomattoman-arvionsa-suomalaisen-jalkapallon-pelaajakehityksen-tilasta
Muistuu hyvin mieleen yksi Madridin turnaus ko.valkun ohjeet pelaajalle "kuseta, kuseta" tarkoituksena saada keskikentän vapari annettua muutaman metrin lähempää.

Samassa turnauksessa valkku kertoi et pelataan vaan tuloksesta että saadaan jatkossakin kutsuja.

Oli siinä hienoa kehua kun oli tiukkoja otteluita. No joo tuloksellisesti maalin tappiot on hienoja kun ajanpeluu ja rikkominen on se juttu.

Eom92

Poissa Poissa

Vastaus #8362 : 30.04.2025 klo 01:10:05

Eri seurojen suhteen kun katselee miten hoidellaan esimerkiksi näitä junioritoiminnan pienempiä...Tämä kertoo minulle kaiken millä tasolla ollaan kokonaisuudessaan. Eikä muutu koskaan ilmeisesti. Ihan sama miten paljon on päätoimisia seuroissa jne.
P1nt0

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: HJK

Vastaus #8363 : 05.05.2025 klo 13:54:52

Kysäistäänpä täältä, kun ennenkin on tietämystä löytynyt. Osaatteko suositella jotain puhelinsovellusta pelaajien omaehtoisen liikkumisen seuraamiseen? Lähinnä tässä olisi ajatus kannustaa teini-ikäisiä harrastetason futareita liikkumaan enemmän ja monipuolisemmin. Eli sporttipäiväkirjan kaltainen, missä suoritteet olisi mahdollista jakaa muiden nähtäväksi.
Nipale

Poissa Poissa

Vastaus #8364 : 05.05.2025 klo 15:28:53

Kysäistäänpä täältä, kun ennenkin on tietämystä löytynyt. Osaatteko suositella jotain puhelinsovellusta pelaajien omaehtoisen liikkumisen seuraamiseen? Lähinnä tässä olisi ajatus kannustaa teini-ikäisiä harrastetason futareita liikkumaan enemmän ja monipuolisemmin. Eli sporttipäiväkirjan kaltainen, missä suoritteet olisi mahdollista jakaa muiden nähtäväksi.

Täytyy arvostaa.. En tiennyt että on valmentajia jotka murehtivat teini-ikäisten harrastelijoiden liikkumista.. Itse olen pitänyt jo 10 vuotiaita lost cause -tapauksina ja pitänyt jo voittona että ne ylipäänsä käy kentällä
P1nt0

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: HJK

Vastaus #8365 : eilen kello 15:55:23

Täytyy arvostaa.. En tiennyt että on valmentajia jotka murehtivat teini-ikäisten harrastelijoiden liikkumista.. Itse olen pitänyt jo 10 vuotiaita lost cause -tapauksina ja pitänyt jo voittona että ne ylipäänsä käy kentällä

Kiitos! Ehkä tämä oli väärä vitja tälle kyselylle. Mulla on tuossa kiva nippu teinejä, joista osaa olen kuusivuotiasta saakka valmentanut. Mukana myös isompien seurojen dropouteja. Ei niistä kenestäkään enää huippuja tule, mutta toivon mukaan hyviä liikkuvia kansalaisia ja elämänmittaisia futistoimijoita. Pysyvätpä ainakin poissa pahanteosta, niin kauan kuin jaksavat harrastaa.
Hegetsu

Paikalla Paikalla

Vastaus #8366 : tänään kello 07:35:06

Strava (linkki vienee ko. Appin sivuille) voisi olla yksi mahdollisuus. Duunissa kokeiltiin tällaisessa tiimien välisessä kuntoilujutussa olisikohan ollut koronan loppuvaiheessa.

Sivuja: 1 ... 334 [335]

Siirry: