siwunic
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuopion Palloseura
|
 |
Vastaus #8800 : 14.07.2025 klo 12:01:57 |
|
https://yle.fi/a/74-20172389Tässä on hyvää keskustelua tästä Suomen mallista, jossa seurojen peli-identiteetin määrittää Suomen Palloliitto.
|
|
|
|
|
Valonheitin
Poissa
|
 |
Vastaus #8801 : 14.07.2025 klo 12:22:53 |
|
Suomessa ollaan tehty vuosien saatossa sen verran isoja korjausliikeitä laidasta toiseen, että muutaman vuoden päästä herätään siihen tosiasiaan, että meillä on hyviä 1v1 pelaajia, mutta ei osaamista pelata heille tilaisuuksia käyttää osaamistaan.
Jalkapallo muuttuu jatkuvasti, mutta perusosaaminen, paineen alla pelaaminen ja pelin ymmärrys tuskin menee koskaan pois muodista.
|
|
|
|
|
Fillarikommari
Poissa
|
 |
Vastaus #8802 : 14.07.2025 klo 14:24:22 |
|
Jaa. En minä ole huomannut Palloliiton vaikutusta seurojen pelitapaan.
Tämä koko keskustelu 9-10-vuotiaiden pelitavan valmentamisesta menee hiukan huti. Ensinnäkin Helsinki Cup on huono paikka tehdä siitä arviota, koska vastakkain on usein epätasaisia joukkueita. Toiseksi ihan parhaiden takana tuon ikäisillä ei riitä taidot erilaisten pelitapojen toteuttamiseen. Aika harva toppari saa potkaistua palloa viimeiseen linjaan, tarkasta syötöstä puhumattakaan. Ihan perussyöttötaitokin on useimmiten aika heikko, koska harjoittelussa keskitytään kuljettamiseen ja ohittamiseen. (Jännä juttu muuten että täällä on konseksuksena että pienillä lapsilla pitää keskittyä kuljettamiseen ja ohittamiseen mutta toisaalta odotetaan monipuolista joukkueena pelaamista.)
Vähän romantisoitu näkemys LAUTP:stä. Itse ajattelen, että kyse on pragmaattisesta voittamiseen pyrkimisestä aika heikolla pelaajamateriaalilla. Toki se tarjoaa asetelman, jossa hyökkääjät ja parhaat kehittyvät. Silti vaatii sattumaa, että ikäluokkaan löytyy PEPOn kyljestä kehityskelpoisia junnuja.
|
|
|
|
|
Jortsukka
Poissa
|
 |
Vastaus #8803 : 14.07.2025 klo 16:35:22 |
|
(Jännä juttu muuten että täällä on konseksuksena että pienillä lapsilla pitää keskittyä kuljettamiseen ja ohittamiseen mutta toisaalta odotetaan monipuolista joukkueena pelaamista.) Kuka odotti? Se mitä odottaisin parhailta joukkueilta että pelaajat ja valmentajat pystyvät mukautumaan vastustajan tapaan pelata esim. prässissä jos vastustaja yliprässää osaavat ohittaa tuon prässin. Tai jos vastustaja vetää aina pitkää osataan prässitasoa tiputtaa alemmas. Nämä nyt pitäisi olla U10 tai U11 varsinkin jo ihan selviä asioita. Mielestäni todella vaarallista tehdä kaikesta niin mustavalkoista kuin yrität tehdä. Eli aivan kuin se että kuljettaminen ja ohittaminen olisi tärkeitä tarkoittaisi että U11 pelaajat eivät sitten osaisi jo syöttää palloa sekä valikoida milloin syöttää ja milloin kuljettaa. Juuri tämän kaltaisen näkemys on johtanut Suomessa jalkapalloa pitkään harhaan. Eli yritetään yksinkertaistaa jalkapallon pelaamista niin että opetetaan vain yhtä asiaa ilman kontekstia peliin. Pelin ja pelaajien pitää jatkuvasti kehittyä. Sen takia U8 pelin ja U11 pelin pitäisi näyttää jo hyvin erilaisilta. Näin on esim. vaikka naapurissa Hammarbyn tai Bromman osalta, puhumattakaan jostain PSG/Barcelona tasosta, mutta Suomessa usean pelaaminen on vuodesta toiseen yhtä yksiulotteista ja ei ymmärretä miten kehittää peliä ja pelaajia. Mitä tulee LauTP:n niin katsoo asiaa mitenpäin vain niin ovat sekä tuloksellisesti(useammassa ikäluokassa EL-sarjassa) että maajoukkuemittareilla(useammassa ikäluokassa maajoukkuepelaajia) että VL-mittarilla(tänäkin vuonna jo yksi pelaaja tehnyt debyytin Veikkausliigassa) tehnyt hyvää työtä suhteessa todella moneen saman kokoiseen seuraan. Ja esim. verrattuna naapuri PePo:n ollut aivan eri tason toimintaa kaikilla mittareilla.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 14.07.2025 klo 16:38:32 kirjoittanut Jortsukka »
|
|
|
|
|
Fillarikommari
Poissa
|
 |
Vastaus #8804 : 14.07.2025 klo 19:38:23 |
|
Minä en ajattele niin, että ohittamisen korostamisen pitäisi tarkoittaa vain siihen keskittymistä. Mutta niinhän tässä on käynyt ja se on syynä pelaamisen yksiulotteisuuteen eikä se, että valmentajat ei osaisi valmentaa peliä. No, ehkä eivät osaakaan, mutta vaikka osaisivat, niin prässin ohittaminen pitkällä syötöllä ei onnistu juuri keneltäkään U11-ikäiseltä pelaajalta siksi, että sitä ei harjoitella juuri missään seurassa. Tuloksena on tietysti myös se, että niitä palloja haltuun saavia pelaajia on harvassa.
|
|
|
|
|
Gullit88
Poissa
|
 |
Vastaus #8805 : 14.07.2025 klo 21:23:45 |
|
Kyllä mun mielestä kilpapelaajien ja itse asiassa muidenkin pitää joskus U11 jo osata tulkita tilaa siten, että he tunnistavat yliprässäämisen synnyttävän tilaa johonkin muualle.
Ei-mukautuva pelitapa ei mielestäni ainakaan pelin ymmärrystä lisää. Itse asiassa väittäisin, että tuo prässiin reagointi on itse asiassa aika hyvä kohta opettaa mm. tilan tulkitsemista, koska maalipotku toistuu usein ja lähtee tietysti staattisesta tilanteesta liikkeelle, eli helppo koutsata pelin sisälläkin.
|
|
|
|
|
Hegetsu
Poissa
|
 |
Vastaus #8806 : 15.07.2025 klo 07:07:39 |
|
Meillä ehkä monessa seurassa kilpajoukkue on materiaalilta aika "kapea" ja jos halutaan menestyä tai olla kilpajoukkue niin pelaajat joutuvat tietyille pelipaikoille varsin aikaisessa vaiheessa ja pelitapa on helposti melkoinen kompromissi pelaajakehityksen ja joukkueen menestyksen suhteen.
PK-seudulla on paljon seuroja ja shoppailu helppoa niin ollaan tilanteessa missä joukkueen menestyksen vaikutus on helposti liian iso pelaajapysyvyyteen ja sen takia joudutaan helposti kompromisseihin kehityksen kustannuksella. Etelän piirissä ongelmaa minusta korostaa, ainakin joissain ikäryhmissä, tasojen isot erot varsinkin ykkösen ja kakkosen sekä kakkosen ja kolmosen välillä. Alemmalla tasolla voi pelata ja menestyä rohkealla pelillä mutta nousun jälkeen materiaali pakottaa pelaamaan hyvin varovaisesti ja puolustusvoittoisesti jos haluat pysyä sarjassa ja jos putoaa niin pelaajia alkaa heti lähteä.
|
|
|
|
|
Fillarikommari
Poissa
|
 |
Vastaus #8807 : 19.07.2025 klo 13:13:48 |
|
Kyllä mun mielestä kilpapelaajien ja itse asiassa muidenkin pitää joskus U11 jo osata tulkita tilaa siten, että he tunnistavat yliprässäämisen synnyttävän tilaa johonkin muualle.
Totta kai pitää mutta alunperin puheena oli 9-10-vuotiaat. Parhaat 9-vuotiaat pelasi Helsinki Cupissa ensimmäisiä 7v7-pelejään. Suomessa ollaan vielä siinä vaiheessa niin kesken perustaitojen opettelemista, että mitään monipuolista hyökkäyspelaamista ei voi odottaa. Sama koskee 10-vuotiaita. Eikä ne parhaat U11-joukkueetkaan useimmiten mitään monipuolista hyökkäyspelaamista edustaneet. Hyvänä esimerkkinä turnauksen voittanut joukkue, joka finaalin jälkeen tasaisimmassa pelissään enimmäkseen heitti maalivahdilta pitkää vastustajan boksin lähelle, vaikka vastustajan prässitaso ei ollut korkealla (toisinaan onnistui ihan hyvin, toisinaan ei). Eivätkä päässeet mitenkään monipuolisesti etenemään, vaan pitkän lisäksi lähinnä 1v1-ohittamisella. Suomessa ollaan siirrytty ja siirtymässä vahvasti perustaitojen harjoittelemiseen hyvinkin pitkälle. Se jatkuisi pidemmällekin ellei sarjan alkaminen pakottaisi tulokseen keskittymiseen.
|
|
|
|
|
Fillarikommari
Poissa
|
 |
Vastaus #8808 : 19.07.2025 klo 15:30:39 |
|
Lisäyksenä, unohdin tämän. Olin oman U11-12 joukkueen kanssa kv-turnauksessa, jossa pelattiin pari peliä hollantilaista ja belgialaista ykköskorin akatemian kakkosjengiä vastaan. Ei ne saaneet hyökättyä mitenkään monipuolisesti. Samojen akatemioiden ykkösjoukkueet sen sijaan hyökkäsivät monipuolisesti. Pointtina että sielläkin se on pelaajien taidoista kiinni, millaiseen peliin joukkue pystyy.
|
|
|
|
|
Gullit88
Poissa
|
 |
Vastaus #8809 : 19.07.2025 klo 22:01:46 |
|
Totta kai pitää mutta alunperin puheena oli 9-10-vuotiaat. Parhaat 9-vuotiaat pelasi Helsinki Cupissa ensimmäisiä 7v7-pelejään. Suomessa ollaan vielä siinä vaiheessa niin kesken perustaitojen opettelemista, että mitään monipuolista hyökkäyspelaamista ei voi odottaa. Sama koskee 10-vuotiaita. Eikä ne parhaat U11-joukkueetkaan useimmiten mitään monipuolista hyökkäyspelaamista edustaneet. Hyvänä esimerkkinä turnauksen voittanut joukkue, joka finaalin jälkeen tasaisimmassa pelissään enimmäkseen heitti maalivahdilta pitkää vastustajan boksin lähelle, vaikka vastustajan prässitaso ei ollut korkealla (toisinaan onnistui ihan hyvin, toisinaan ei). Eivätkä päässeet mitenkään monipuolisesti etenemään, vaan pitkän lisäksi lähinnä 1v1-ohittamisella. Suomessa ollaan siirrytty ja siirtymässä vahvasti perustaitojen harjoittelemiseen hyvinkin pitkälle. Se jatkuisi pidemmällekin ellei sarjan alkaminen pakottaisi tulokseen keskittymiseen.
No hyvä, että opetellaan perustaidot kunnolla nykyisin. Tietysti sitten kysymys kuuluu, että onko esim. tilan hyödyntäminen pelin mukaisesti jäykän pelitavan noudattamisen sijaan perustaitoa. Mielestäni se menee ainakin vahvan peruspelaamisen alueelle. 9-v. on tietysti vielä aika aikaista, enkä ihan näin nuoria tarkoittanut.
|
|
|
|
|
inclusionExclusion
Poissa
|
 |
Vastaus #8810 : 21.07.2025 klo 22:17:16 |
|
Kemppinen on jutellut nyt useaan otteeseen FB-ryhmässä siitä, miten taito ei kartu pelkästään pelaamalla.
Mulla ei riitä kokemus eikä ymmärrys haastaa mitään hänen teesejään sinänsä, mutta mun havainnot ei tule sitä, että toiminta olisi pelkkää pelailua. Onko tää Kemppisen tilannekuva maalissa? Vai onko tuo nähtävä enemmän taitoleirien markkinointina?
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #8811 : 21.07.2025 klo 22:23:37 |
|
Kemppinen on jutellut nyt useaan otteeseen FB-ryhmässä siitä, miten taito ei kartu pelkästään pelaamalla.
En nyt tiedä onko tässä siitä kyse, että jos toistaa 100 ulkosyrjäkäännöstä päivässä on tehokkaampaa kuin pelaisi 10 tuntia päivässä minkä aikana saisi ehkä tuon määrän toistoja - toki monia muitakin. Mutta pelatessa ei tietenkään tule pallokosketuksia lähellekään samoja määriä ellei ole joku 1v1.
|
|
|
|
|
inclusionExclusion
Poissa
|
 |
Vastaus #8812 : 21.07.2025 klo 22:30:17 |
|
En nyt tiedä onko tässä siitä kyse, että jos toistaa 100 ulkosyrjäkäännöstä päivässä on tehokkaampaa kuin pelaisi 10 tuntia
Niin toki siis tästäkin voi keskustella, mutta tarkoitin siis kysyä että onko joukkeuiden arkitodellisuudessa isossa keskimääräisessä kuvassa tosiaan tuollainen ongelma, että pelaillaan liikaa ja hinkataan harjoitteita liian vähän.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #8813 : 21.07.2025 klo 22:38:00 |
|
Niin toki siis tästäkin voi keskustella, mutta tarkoitin siis kysyä että onko joukkeuiden arkitodellisuudessa isossa keskimääräisessä kuvassa tosiaan tuollainen ongelma, että pelaillaan liikaa ja hinkataan harjoitteita liian vähän.
Mulla ei ole tästä laajempaa kokemusta mutta lapsilla klubissa vapaa peli on n. 1/4 harkoista, 1v1/2v2 tms myös 1/4, teknistä harjoitetta myös 1/4. Sinällään tuo ei ole ongelma mutta tuota teknistä olisi hyvä lasten sitten tehdä itse myös vapaalla.
|
|
|
|
|
Gullit88
Poissa
|
 |
Vastaus #8814 : 21.07.2025 klo 22:53:33 |
|
Itse 'pääsin' todistamaan yhtä erään seuran ikäluokkaa, jossa nimenomaan oli kielletty kaikki tekniikkaharjoittelu muistaakseen ikävuosien 6-10 välillä. Pelaamalla piti oppia. Voin kertoa, että ei oppinut. Tämä n. 50 pelaajan otannalla.
|
|
|
|
|
erno
Poissa
Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu
|
 |
Vastaus #8815 : 21.07.2025 klo 22:53:45 |
|
Mulla ei riitä kokemus eikä ymmärrys haastaa mitään hänen teesejään sinänsä, mutta mun havainnot ei tule sitä, että toiminta olisi pelkkää pelailua. Onko tää Kemppisen tilannekuva maalissa? Vai onko tuo nähtävä enemmän taitoleirien markkinointina?
Tottakai Kemppisen materiaalit on pitkälti omien palveluiden myymistä, onhan hän yrittäjä. Mutta ei poista sitä, että Kemppisen yksilötaidon kehittämisen ohjelma on edelleen minun tietääkseni maan kattavin ja monipuolisin. Siellähän ei siis puhuta pelkästään kikkailusta tai käännöksistä, vaan myös mm. fyysisestä puolesta, askelluksesta ja sen sellaisesta. Jos ostat Pekolta 9v skidille sen etäohjelman, niin aika nopeasti tulee puntit mukaan.
|
|
|
|
|
Valonheitin
Poissa
|
 |
Vastaus #8816 : 21.07.2025 klo 23:04:45 |
|
Kemppistä en tunne kuin kirjoitusten kautta, mutta hänellä vaikuttaa olevan tapana nähdä joku ongelma tai ilmiö laajempana, kuin se oikeasti on. Tuskin nyt vielä seuroissa ollaan menty ihan siihen pisteeseen, että treeneissä vain pelataan. Ja tosiaan koko keskustelu ekologisesta dynamiikasta ja avoimesta taitoharjoittelusta on ymmärtääkseni ristiriidassa hänen liikeideansa kanssa, mikä varmaan selittää osan kritiikistä.
Muokataan sen verran, että ristiriidassa hänen oman jalkapallofilosofiansa kanssa, josta sitten kumpuaa myös kaupallinen toiminta. En nyt kuitenkaan rohkenisi väittää hänen olevan rahastamassa futiksella, vaan taitaa suhtautua poikkeuksellisen intohimoisesti lajiin. Olisi varmasti helpompiakin tapoja tienesteille.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.07.2025 klo 23:17:20 kirjoittanut Valonheitin »
|
|
|
|
|
erno
Poissa
|
 |
Vastaus #8817 : 22.07.2025 klo 09:31:21 |
|
Kemppisen kirjoitukset ovat hyvin usein ristiriidassa myös hänen oman valmennusmetodin kanssa.
|
|
|
|
|
inclusionExclusion
Poissa
|
 |
Vastaus #8818 : 22.07.2025 klo 12:33:28 |
|
koko keskustelu ekologisesta dynamiikasta ja avoimesta taitoharjoittelusta on ymmärtääkseni ristiriidassa hänen liikeideansa kanssa
No joo nähdäkseni ED ei toki tarkoita pelkkää pelaamista eikä edes suljettujen drillien kategorista välttämistä. Painotusta varmaan kylläkin vähän toisenlaiseen tekemiseen. Mutta tämä on sitten oma keskustelunsa.
|
|
|
|
|
Valonheitin
Poissa
|
 |
Vastaus #8819 : 22.07.2025 klo 13:12:32 |
|
Ei varmaan suoraan, kai tuohon konseptiin kuuluu ns. avoimet harjoitteet ja rajoitteet, joilla taitoa pyritään opettamaan.
|
|
|
|
|
Jääpoiju
Poissa
Suosikkijoukkue: I L V E S
|
 |
Vastaus #8820 : 22.07.2025 klo 14:50:34 |
|
Itse 'pääsin' todistamaan yhtä erään seuran ikäluokkaa, jossa nimenomaan oli kielletty kaikki tekniikkaharjoittelu muistaakseen ikävuosien 6-10 välillä. Pelaamalla piti oppia. Voin kertoa, että ei oppinut. Tämä n. 50 pelaajan otannalla.
Tuossahan voi pelissä olla pelaajia, jotka vain juoksevat eivätkä pelaa kertaakaan palloa hallitusti. Opi siinä sitten jotain.
|
|
|
|
|
törömömmö
Poissa
Suosikkijoukkue: Aina laadukkaan keskustelun puolella.
|
 |
Vastaus #8821 : 22.07.2025 klo 16:00:59 |
|
Onko oikeasti niin, että kaikkialla muualla asiat tehdään tosi paljon paremmin ja Suomessa kaikki on paskaa paitsi kusi?
Mitä asioita teidän mielestänne Suomessa tehdään erityisen hyvin?
|
|
|
|
|
Nigel Kugelschfeir
Poissa
|
 |
Vastaus #8822 : 22.07.2025 klo 16:06:53 |
|
Onhan se nyt faktaa että Suomesta ei tule huippufutaajia. Isoissa maissa voidaan seuloa lahjakkuudet oikeastaan miten vaan kun ei ole niin väliä vaikka joku jää kyydistä kun lahjakkuuksia tulee joka tapauksessa. Mallia pitäisi ottaa muista Pohjoismaista kun niistä kuitenkin jonkun verran pelaajia tulee. Se mitä siellä tehdään eri tavalla on mulle epäselvää mutta joku muu varmaan tietää.
|
|
|
|
|
lilacs
Poissa
|
 |
Vastaus #8823 : 22.07.2025 klo 17:04:08 |
|
Joku voisi väittää että meidän pelaajamäärällä U21 menestys on ihan hyvin suoritettu, että varmastikin tehty jotain oikein.
Tää ketju on kyllä 99% valitusta että kaikki on paskaa ja itse tekisi paremmin.
|
|
|
|
|
erno
Poissa
|
 |
Vastaus #8824 : 22.07.2025 klo 17:15:02 |
|
Tuo on puolestaan suomalainen klassikko et yhden jengin kuvitteellisella menestyksellä kumotaan se fakta että viimeisen 10v aikana täältä on tullut yks kv-tason huippupelaaja (Luke), siinä missä vaikka Tanska jätti kolme saman tason u21 pelaajaa kotiin kun eivät nähneet heidän osallistumista järkeväksi.
Suomen u21 oli Suomen u21 jengiksi oikein kelvollinen, mutta harva tuostakaan tulee nostamaan itseään NedBel akselia ylemmäs.
|
|
|
|
|
|
|
|