Manselainen
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
 |
Vastaus #9425 : 03.10.2025 klo 16:49:51 |
|
Ihan mielenkiinnosta, että miksi käytännössä aina lähes täysin eroavat? Ei ilmeisesti ihan pikkujunnut ole enää kyseessä?
Siksi, että joukkueessa hajonnan toisessa päässä on U9 kilpa/eliitti tason pelaajia ja toisessa päässä U8 harrastetasoa. Kaksi ikäluokkaa siis yhdessä ja tosi isot tasoerot kaikinpuolin. U8 harraste vetää ihan puhtaasti minä ja pallo vaiheessa, isommat ja edistyneemmät paljon muutakin. Toki tuo täysin eri harjoitukset nyt on sikäli liioittelua, että toinen ääripää voi vetää 1v1 neljään maaliin ja toinen 2v1 versiona samaa harjoitetta, mutta usein on myös ihan eri harjoitteet.
|
|
|
|
Kossi Agassa
Poissa
|
 |
Vastaus #9426 : 03.10.2025 klo 18:29:29 |
|
Siksi, että joukkueessa hajonnan toisessa päässä on U9 kilpa/eliitti tason pelaajia ja toisessa päässä U8 harrastetasoa. Kaksi ikäluokkaa siis yhdessä ja tosi isot tasoerot kaikinpuolin.
U8 harraste vetää ihan puhtaasti minä ja pallo vaiheessa, isommat ja edistyneemmät paljon muutakin. Toki tuo täysin eri harjoitukset nyt on sikäli liioittelua, että toinen ääripää voi vetää 1v1 neljään maaliin ja toinen 2v1 versiona samaa harjoitetta, mutta usein on myös ihan eri harjoitteet.
Ok eli sinulla ei ilmeisesti treeneissä ole tiukkoja teemoja vaan treeneissä voi olla monta eri teemaa?  Lähinnä siis ajattelin, että 5v5-vaiheessa teemat ovat pääosin sellaisia, että ne menevät yleensä taitotasosta riippumatta, koska paljon treenataan 1v1. Lähinnä kaikki sellaiset, joissa vaaditaan syöttämistä, niin ne eivät toimi kaikille.
|
|
|
|
Manselainen
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
 |
Vastaus #9427 : 03.10.2025 klo 19:42:04 |
|
Ok eli sinulla ei ilmeisesti treeneissä ole tiukkoja teemoja vaan treeneissä voi olla monta eri teemaa?  Lähinnä siis ajattelin, että 5v5-vaiheessa teemat ovat pääosin sellaisia, että ne menevät yleensä taitotasosta riippumatta, koska paljon treenataan 1v1. Lähinnä kaikki sellaiset, joissa vaaditaan syöttämistä, niin ne eivät toimi kaikille. On mulla harjoittelussa teemat, jotka pysyy samana aina X viikkoa kerrallaan. Mitään tiukkaa 4 tai 6 viikon jaksotusta en kuitenkaan käytä, vaan teema vaihtuu tyypillisesti 3-5 viikon välein ja toisinaan palataan myös johonkin aiempaan, jos näyttää ettei olla valmiita etenemään uuteen. Etenkin siis tuo harrastepuoli pyörii ihan parin-kolmen teeman ympärillä koko kauden. Aika usein nuo ääripäät vetää tästä syystä myös eri teemalla sen lisäksi, että saman teeman osaltakin saatetaan tehdä eri harjoitteita.
|
|
|
|
SuomenLamine
Poissa
|
 |
Vastaus #9428 : 03.10.2025 klo 20:12:17 |
|
On mulla harjoittelussa teemat, jotka pysyy samana aina X viikkoa kerrallaan. Mitään tiukkaa 4 tai 6 viikon jaksotusta en kuitenkaan käytä, vaan teema vaihtuu tyypillisesti 3-5 viikon välein ja toisinaan palataan myös johonkin aiempaan, jos näyttää ettei olla valmiita etenemään uuteen. Etenkin siis tuo harrastepuoli pyörii ihan parin-kolmen teeman ympärillä koko kauden.
Aika usein nuo ääripäät vetää tästä syystä myös eri teemalla sen lisäksi, että saman teeman osaltakin saatetaan tehdä eri harjoitteita.
Minkälaisia teemoja käytätte?
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #9429 : 03.10.2025 klo 21:29:04 |
|
On mulla harjoittelussa teemat, jotka pysyy samana aina X viikkoa kerrallaan. Mitään tiukkaa 4 tai 6 viikon jaksotusta en kuitenkaan käytä, vaan teema vaihtuu tyypillisesti 3-5 viikon välein ja toisinaan palataan myös johonkin aiempaan, jos näyttää ettei olla valmiita etenemään uuteen. Etenkin siis tuo harrastepuoli pyörii ihan parin-kolmen teeman ympärillä koko kauden.
Klubissa kaikissa kaupunginosissa kaikki nämä leikkimaailmajoukkueet menee samoilla jaksoilla ja siinä on oma etunsa valmennuksen synergiasta lähtien ja yhteisharkkojen toteuttamiseen. Eli teemat on puolustaminen, pallosta huolehtiminen, eteneminen. Mutta pienemmissä seuroissa ei ehkä ole vastaavaan tarvetta. Oppimisen kannalta tuollainen jaksotus on kuitenkin hyvä juttu.
|
|
|
|
suomiveto
Poissa
|
 |
Vastaus #9430 : 03.10.2025 klo 21:31:11 |
|
Liian suurissa ryhmissä tuota "härväämistä" tapahtuu aina enemmän. Sen huomaa aina että jos treeneissä on vain 2 valmentajaa ja +20 lasta niin tietää jo etukäteen että siellä on osalla vaikea keskittyä kun tulee odottelu enemmän ja vähemmän ohjeita.
Kesän maalivahtitreeneissä tuon huomasi hyvin että siellä jokainen jaksoi keskittyä kun yhtä valmentajaa kohden oli se max 5 lasta.
|
|
|
|
Manselainen
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
 |
Vastaus #9431 : 03.10.2025 klo 21:43:36 |
|
Minkälaisia teemoja käytätte?
Isompia, pelaajille sanoitettavia teemoja mm. 1v1 puolustaminen, 1v1 hyökkääminen, kuljettaminen, suojaaminen ja harhauttaminen, maalinteko, pallonriiston jälkeinen toiminta (tilanteenvaihto+) ja pallonmenetyksen jälkeinen toiminta (tilanteenvaihto-) Valmennuksen kesken sitten vielä pienempiin osiin pilkkoen, esim 1v1 puolustaminen -lähestyminen ja oikea puolustusasento -hyökkääjän ohjaaminen laitaan/heikommalle jalalle -milloin riistän pallon -käsien käyttö hidastamiseen/pallon riistämiseen Tuota esimerkkiä käyttäen saattaisi siis mennä 2-3 viikkoa 1v1 puolustamista lähestymisen, oikean puolustusasennon ja hyökkääjän ohjaamisen parissa. Sitten ehkä jokunen viikko 1v1 hyökkääminen parissa ennen kuin palattaisiin 1v1 puolustamiseen pallon riistämisen ja fyysisen kontaktin pariin. Ihan siis siksi, että pelaajilla täytyy olla riittävät valmiudet puolustaa edes auttavasti oikean suuntaisesti, jotta voi opettaa ohittamaan ja samaten pitää olla edes jonkinlainen uskallus ja yritys ohittamiseen, jotta voidaan kunnolla harjoitella pallon oikea-aikaista riistämistä 1v1 tilanteessa. Tää siis nyt vaan esimerkki, todellinen jaksotuksen pituus ja teemojen järjestys riippuu tietysti paljon siitä mitä pelaajat jo osaa ja kuinka nopsaan harjoitellut asiat tarttuu. Mun lähtökohta kuitenkin on, että eteenpäin mennään, kunhan edeltävät asiat on sillä tasolla, että niiden puolesta voidaan seuraavaa asiaa harjoitella. Ja tän vuoksi saattaa olla joskus kolmekin eri teemaa menossa samaan aikaan eri tasoryhmillä.
|
|
|
|
Manselainen
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
 |
Vastaus #9432 : 03.10.2025 klo 21:56:51 |
|
Klubissa kaikissa kaupunginosissa kaikki nämä leikkimaailmajoukkueet menee samoilla jaksoilla ja siinä on oma etunsa valmennuksen synergiasta lähtien ja yhteisharkkojen toteuttamiseen. Eli teemat on puolustaminen, pallosta huolehtiminen, eteneminen. Mutta pienemmissä seuroissa ei ehkä ole vastaavaan tarvetta. Oppimisen kannalta tuollainen jaksotus on kuitenkin hyvä juttu.
Tuo on etenkin silloin oikein hyvä, kun on paljon joukkueita ja paljon valmentajia monenlaisista lähtökohdista. Noin mäkin tekisin, jos pitäisi isommassa seurassa operoida tilanteessa, jossa on monta joukkuetta ikäluokassa. Edit: tottakai olisi myös hyvä, että seura tarjoaisi tämmöisen pohjan myös pienemmissä seuroissa käyttöön mallilla "jos et tiedä mitä kannattaisi tehdä, tee näin". En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut, että tuollainen tiukkaan määritelty jaksotus on aina yksilöiden kehittymisen kannalta paras mahdollinen, koska lapset kehittyy kovin eri tahtia eri asioissa.
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.10.2025 klo 09:40:54 kirjoittanut Manselainen »
|
|
|
|
|
mieskone
Poissa
|
 |
Vastaus #9433 : 04.10.2025 klo 20:32:48 |
|
Klubissa kaikissa kaupunginosissa kaikki nämä leikkimaailmajoukkueet menee samoilla jaksoilla ja siinä on oma etunsa valmennuksen synergiasta lähtien ja yhteisharkkojen toteuttamiseen. Eli teemat on puolustaminen, pallosta huolehtiminen, eteneminen. Mutta pienemmissä seuroissa ei ehkä ole vastaavaan tarvetta. Oppimisen kannalta tuollainen jaksotus on kuitenkin hyvä juttu.
En nyt väitä, että on huono idea, mutta kuinka monta klubissa oppinsa saanutta pelaa nyt veikkausliigassa? jos vähemmän kun 5 niin sanoisin, että yhtenäinen pelisysteemi ei ole hyvä idea. Monesti kaoottisen lapsuuden pelaajat, jotka liittyy suurjoukkueeseen myöhässä pelaavat siinä joukkueessa. Toinen asia on , että miksi ei joukkueen venyttelystä vastaavat käy junnujoukkueissa ainakin muutaman kerran vuodessa venyttelemässä porukkaa? Itsekkin jossain 13 vuotiaana luin kirjan venyttelystä ja sain paikat auki ja pysyin sitten muiden kyydissä. Liikunnanopettaja luuli venyttelytestissä ette harrasta mitään kun en venynyt mihnkään sanoin pelaavani kahta lajia alueen ykkösjoukkueissa. Näytti todella hämmästyneeltä 
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.10.2025 klo 21:40:13 kirjoittanut mieskone »
|
|
|
|
|
Kaihlamo
Poissa
Suosikkijoukkue: Jalkapallo
|
 |
Vastaus #9434 : 05.10.2025 klo 13:20:59 |
|
Muistakaa kaikessa harjoittelussa, että harjoittelun pitäisi olla myös hauskaa. Vaihtele harjoitteita, vaihtele metodia (yksin,parin kanssa, ryhmässä,kilpailu joukkueittain, kilpailu yksin, peli,leikki jne) ja käytä mielikuvitusta. Pelaajalle ei saisi ikinä tulla fiilistä, että "ai tää taas". Oli kyse fysiikasta tai jalkapallo/futsalharjoittelusta, niin pelaajalla ei saisi olla fiilistä, treeneihin tullessa tai harjoituksissa ollessa, että hän tietää täysin, mitä tulevan pitää. Tää koskee mun mielestä niin lapsia,kuin aikuisiakin tasosta riippumatta.
Ja varmasti löytyy toisenlaisiakin mielipiteitä. Kloppo vetää kauden tyylin kymmenellä harjoitteella ja Howe varioi koko ajan. Itse kuulun jälkimmäisen kannattajiin ja peilaan monesti lasten/aikuisten harjoittelussa asiaa siihen, jaksaisinko itse tietyn ikäisenä motivoitua harjoitteesta, ja saadaanko siinä harjoitettua haluttua asiaa. Jos itsellä olisi fiilis, että 10-12 vuotias minä pitäisi tätä harjoitetta aivan paskana, niin varmaan kannattaa muokata harjoitetta.
Mä valmennan niin, että sisällöissä vuoden aikana alle 10 erilaista peliä + n. 5 erilaista puhtaasti teknistä harjoitetta + kourallinen erilaisia kisoja. Fyysiset osiot pysyy aina yhden jakson samoina, mutta perusorganisointi niissä on muuttumaton koko kauden. Pelit on valittu niin, että samat pelit käytännössä toimii kaikkien periaatteiden harjoittelussa. Tiukka suunnitelma aina jaksoittain niin, että yksittäinen treenipäivä on täysin identtinen koko jakson, mutta joka harjoituspäivä on erilainen viikolla. Jako viikon sisällä on ollut mm. niin että maanantaina on ollut fysiikka+pistepelipäivä, keskiviikko opetuspäivä, torstai tempopäivä ja koko vuoden viikon päättävä harjoitus on maalintekopäivä. Eli käytännössä jakson ekan viikon jälkeen pelaajat tietävät mitä harjoituksissa tapahtuu minäkin päivänä. Todettu erittäin toimivaksi ja pelaajat ovat olleet tyytyväisiä. Lisäksi sain aikoinaan palautteen eräältä erityisopettajalta, että näkyy mun valmennettavien nepsy-lapsien käyttäytymisessä erittäin positiivisena se miten toimitaan. Pelaajat tulevat harjoittelemaan jalkapallon pelaamista eikä harjoittelemaan harjoitteita, joka isona riskinä jos koko ajan vaihdellaan ja varioidaan harjoitteita. Meillä vaihtelu tapahtuu yhden harjoituksen sisällä erityyppisten osioiden kautta ja harjoitusviikon sisällä täysin erilaisten harjoituspäivien kautta. Lisäksi kesällä varioidaan enemmän harjoitteita (rikotaan rutiineja) yhden jakson aikana, koska harjoitellaan silloin vain aamuisin ja mulla apuvalmentajat silloin vaihtelevammin paikalla. Tämä siis U12-U10 vaiheessa ja pelaajat on yhden ikäryhmän sisällä tasoiltaan erittäin vaihtelevia. Esim. tämän hetken P12-ikäluokassa on 47 pelaajaa, joista ykkösryhmä voitti Liiga Etelän ja häntä pelaa Lännen Kolmosta. Ja samoilla organisoinneilla käytännössä mennään myös P10-ikäluokan kanssa.
|
|
|
|
Lortto
Poissa
|
 |
Vastaus #9435 : 05.10.2025 klo 23:24:55 |
|
Mä valmennan niin, että sisällöissä vuoden aikana alle 10 erilaista peliä + n. 5 erilaista puhtaasti teknistä harjoitetta + kourallinen erilaisia kisoja. Fyysiset osiot pysyy aina yhden jakson samoina, mutta perusorganisointi niissä on muuttumaton koko kauden. Pelit on valittu niin, että samat pelit käytännössä toimii kaikkien periaatteiden harjoittelussa. Tiukka suunnitelma aina jaksoittain niin, että yksittäinen treenipäivä on täysin identtinen koko jakson, mutta joka harjoituspäivä on erilainen viikolla. Jako viikon sisällä on ollut mm. niin että maanantaina on ollut fysiikka+pistepelipäivä, keskiviikko opetuspäivä, torstai tempopäivä ja koko vuoden viikon päättävä harjoitus on maalintekopäivä. Eli käytännössä jakson ekan viikon jälkeen pelaajat tietävät mitä harjoituksissa tapahtuu minäkin päivänä. Todettu erittäin toimivaksi ja pelaajat ovat olleet tyytyväisiä. Lisäksi sain aikoinaan palautteen eräältä erityisopettajalta, että näkyy mun valmennettavien nepsy-lapsien käyttäytymisessä erittäin positiivisena se miten toimitaan. Pelaajat tulevat harjoittelemaan jalkapallon pelaamista eikä harjoittelemaan harjoitteita, joka isona riskinä jos koko ajan vaihdellaan ja varioidaan harjoitteita. Meillä vaihtelu tapahtuu yhden harjoituksen sisällä erityyppisten osioiden kautta ja harjoitusviikon sisällä täysin erilaisten harjoituspäivien kautta. Lisäksi kesällä varioidaan enemmän harjoitteita (rikotaan rutiineja) yhden jakson aikana, koska harjoitellaan silloin vain aamuisin ja mulla apuvalmentajat silloin vaihtelevammin paikalla. Tämä siis U12-U10 vaiheessa ja pelaajat on yhden ikäryhmän sisällä tasoiltaan erittäin vaihtelevia. Esim. tämän hetken P12-ikäluokassa on 47 pelaajaa, joista ykkösryhmä voitti Liiga Etelän ja häntä pelaa Lännen Kolmosta. Ja samoilla organisoinneilla käytännössä mennään myös P10-ikäluokan kanssa.
Tää on myös yksi tapa ja jos sen kokee toimivan, niin antaa palaa. Pelaajistahan näkee indikaattorin säilyykö intensiteetti, ja saadaanko harjoitettua asioita sopivalla aika-tilapaineella ja siirtyykö se lopulta peliin. Ja lopulta kehittyvätkö pelaajat taidollisesti + fyysisesti. En tietenkään itsekään halua, että harjoituksessa aikaa menee siihen, että opetellaan itse harjoitetta. Sen takia harjoitteet pitää pystyä ohjeistamaan selkeästi ja saamaan toiminta päälle nopeasti. Esim peleissä en tykkää isosta määrästä sääntöjä, koska äkkiä pelaajien fokus menee sääntöjen opetteluun ja pahimmassa tapauksessa säännöt on pelin logiikan vastaisia (tune riistosta pitää syöttää pallo omalle maalivahdille), joskin toki joitain sääntöjä voi olla. Kyllä mullakin tietylla kierrolla halutusta teemasta tulee samojakin harjoitteita, mutta pidän varioinnista ja huomaan, että pelaajat pitävät myös, jolloin se näkyy positiivisesti pelaajien kehityksessä. Se mikä on hyvä, että nyt yli kymmeneen vuoteen en oo kuullu kenekään valmennettavan lapsen, nuoren tai aikuisen sanovan "ai taas tää", vaan useesti kuulunu "ai tää, yes!"
|
|
|
|
|
|