Tässä kohtaa olisi hyvä määritellä, mitä esim. Mixun epäonnistumisella nyt tarkoitetaan?
Kuudesta pelistä neljä pistettä.
Suomen peli on ollut mielikuvituksetonta, tehotonta ja jämähtänyttä. Näennäistä pallonhallintaa on saatu aikaan, mutta näennäisellä hallinnalla ja huonoilla maalipaikoilla ei ratkaista otteluita. Samaan aikaan keskikenttä on ollut sekaisin, josta on seurannut vastustajalla hyviä tilanteita ja ne on kruunannut puolustuksen virheet. Tästä menee iso osa valmentajan piikkiin.
Tuloksellisesti väitän hänen onnistuneen melkein niin hyvin, kuin Suomen käytettävissä olevalla pelaajamateriaalilla tällä hetkellä voi mitenkään saavuttaa.
Saat ihan rauhassa väittää kunhan myös perustelet asian.
Pelaajamateriaalilla selittäminen on kuitenkin vain älyllistä laiskuutta kun pelejä katsomalla näkee, että joukkue alisuorittaa ja pelin sisällä tapahtuu valtaisia eroja tasossa. Materiaalin voisi vedota, jos joukkue pelaisi hyvin ja silti häviäisi.
Tämän mielipiteen tueksi lainasin pientä osaa sellaisia henkilöitä, joiden luulisi jotain myös asiasta ymmärtävän ja pahoittelut, jos se jotain loukkasi.
Sinun lisäksesi ei ole kukaan muu loukkaantunut.
Valikoituihin asiantuntijoihin vetoaminen ilman sen suurempaa omaa panosta on älyllisesti yhtä laiskaa kuin yhden asian selitys eli esimerkiksi vetoaminen materiaaliin ja yhtä tyhmää keskustelun kannalta kuin muiden nimimerkkien arvostelu tai loukkaantumiskortin käyttäminen.
Ihan senkin takia, että päinvastaisella kannallakin on ihmisiä, joiden pitäisi täyttää kriteerit "asiasta ymmärtävät oikeat ammattilaiset".
Otetaan vaikka ulkomailla pelannut ja useita Suomen mestaruuksia valmentajana voittanut
Ari Hjelm:
Ari "Zico" Hjelmin mielestä Suomen pelaajamateriaali on riittävän hyvä viimeaikaista parempiin tuloksiin.
- Olen Mixun kanssa ehdottomasti eri mieltä siitä, että meillä ei olisi riittävän hyviä pelaajia. Venäjän liigan parhaaksi valitun Roman Eremenkon lisäksi siellä on Ajaxin kapteenina pelannut Niklas Moisander ja Hollannin liigassa ja Italian liigassa pelanneita pelaajia. Pelaajat vain luhistuivat peleissä eikä heistä saatu mitään irti.
Ulkomailla pelannut ja maajoukkuetta valmentanut
Jukka Ikäläinen:
- Pelillisesti oli puutteita, minkä takia pisteitä ei ropissut laariin. Paljon elementtejä puuttui sekä hyökkäys- että puolustuspelistä. Hyökkäyspelistä puuttui laitojen käyttö. Jostain kumman syystä puolustajat olivat tosi aktiivisia niissä peleissä, joissa saatiin jotain aikaiseksi. Odotin muidenkin kuin laitapuolustajien osallistuvan paljon enemmän peliin. Mielestäni aktiivista prässiä pallon riisto mielessä ei koskaan näkynyt. Se oli enemmän syöttösuuntien peittelyä, passiivista puolustamista. Kun ylhäältä ei prässätty, silloin oli pitkä matka maalille.
Aleksei Eremenko senior puhuu taas maajoukkueen henkisestä tilasta, joka on Paatelaisen aikana romahtanut:
– En suinkaan yksin ole pitänyt Jaroa liigassa, vaan kyse on tiimityöstä. Sitä se on myös maajoukkueessa. Jarossa ollaan tehty paljon töitä pelaajien itseluottamuksen pitämisessä korkealla. Se on juuri sitä, mitä maajoukkue nyt tarvitsee. Mixu on tehnyt hyvää työtä, mutta pelaajien henkinen tila on laskenut tappioiden myötä, sanoo Eremenko.
Pasi Rautiainen on kritisoinut pelaajien pelipaikkoja ja Paatelaisen pelaajavalintoja:
Päävalmentaja Mixu Paatelaisen peluutussysteemi on herättänyt paljon keskustelua Romania-tappion jälkeen. Rautiainen asettaisi Huuhkajien ykköspelaajan Roman Eremenkon keskikentän pohjalle. Lisäksi hän haluaisi nähdä Sveitsin liigan maalipyssyn Berat Sadikin maajoukkueen mukana.
Rautiainen on enemmänkin kritisoinut Paatelaisen jäykkää ja muuttumatonta systeemiä sekä pelaajien henkistä kanttia:
Suomen pelitapa osoittautui Viroakin vastaan ihanteelliseksi vastustajalle.
- Jos olisin vastustaja tuota pelitapaa vastaan, ja mulla olisi hyvät nousevat laitapakit, voi että mä hymyilisin ennen peliä. Jes! Väylät ovat suht vapaita, Rautiainen kertoo.
- Tai jos mä tietäisin, että siellä on Kari Arkivuo, Jukka Raitala, Jarkko Hurme tai kuka tahansa, kyllä mä mun kärkipelaajille sanoisin ja näyttäisin: ihastuttavaa! Kun nuo ovat ylhäällä, ja se keskitys epäonnistuu, se tasapaino ei ole kondiksessa. Voi että, mun kärkipelaajat kun saisivat juosta niihin tiloihin.
Aika paljon
Pasi onkin aiheesta puhunut:
– Aina on valmentajalla se vastuu. On helppo puhua, että jos minä tai joku muu olisi, niin tekisin näin. Mutta Mixu tekee päätökset. Voit hävitä pelejä, mutta (tärkeintä) on se tapa, millä häviät, että annat kaikkesi. Kun kaukaisuudesta katson, niin kaikki (joukkueessa) ei stemmaa. Mutta se on vielä korjattavissa lauantaina.
Rautiainen pohtii haastattelussa myös, onko tähtipelaaja Roman Eremenko roolitettu oikein, ja mikä voisi olla Paatelaisen suosiman joulukuusitaktiikan tulevaisuus.
Aika moni siis Oikea Ammattilainen, joiden luulisi asiasta jotain ymmärtävän, pistävät aika paljon Paatelaisen piikkiin eikä niinkään pelaajamateriaalin.
Niin ja pahoittelut, että väitin sinun olevan tuohon ylläolevaan tyyliin kirjoitteleva leikkaa & liimaa -tyyppi.
Ethän sinä edes vaivaudu leikkaamaan, liimaamaan tai muulla tavoin viittaamaan vaan ainoastaan luettelet joukon nimiä, joiden pitäisi väitteesi mukaan olla kanssasi samaa mieltä. Ei siis kannata vaivautua keskustelemaan kun et perustele juttujasi omilla argumenteillasi vaan ainoastaan pudottelet nimiä, joiden väität olevan kanssasi samaa mieltä.
Vastapainona on sitten myös sellaisia mielipiteitä, että Suomen nykyisellä tasolla on aivan täysin sama kisapaikan suhteen, miten sarjamuotoisessa kilpailussa Suomen kansainvälisesti surkeaa materiaalia peluuttaa. Tämän ovat sanoneet ihan julkisesti viimeisen vuoden aikana mm. Aki Riihilahti, Eremenko Sr. ja Jr, Keith Armstrong, Pasi Rautiainen, Ville Lyytikäinen sekä Valeri Popovitch ja listaa voisi varmasti jatkaa vaikka kuinka.
Tulokset puhuvat puolestaan ja kuten Aki Riihilahti jokin aikaa sitten sanoi, niin tämä nyt on vaan meidän taso ja that's it.
Nyt voimme sitten odotella, että saamme lukea missä ja mitä muuta ovat kyseiset herrat sanoneet.
Veikkaan vain, että taitaa olla liian vaivalloista ja taas kyse on siitä, että muut foorumistit ovat loukkaantuneet ja ylipäätään väärässä kun haluaisivat perusteluja.