FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
02.11.2025 klo 13:32:06 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 7

Kirjoittaja Aihe: Erotuomarit peleissä vain rahan takia!  (Luettu 15338 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kymppipaita

Poissa Poissa

Vastaus #75 : 19.10.2007 klo 14:40:03

Itse olen ns. kokeneempi tuomari, ikää kohta 30 v, tuomarointivuosia 15 takana. (todellakin, nuorena aloitettu). Kolmosessa 10 vuotta, kakkosessa avustamassa saman verran. Onneksi pk-seudulle muuton jälkeen pelimatkat ovat lyhentyneet ajallisesti huomattavasti. Maakunnissa sunnuntaina olevaan kolmosen matsiin matkustettiin 165 km suunta ja juuri avustavana oli todella hienoa viettää koko päivä autossa.

Valitettavasti juuri vapaa-ajan käyttö on kasvanut ongelmaksi. Töistä ei voi lähteä liian ajoissa ja sanoa pomolle, että projektit voi nyt vähän kusta, minä lähden piippaamaan fudista. Toisaalta pitäisi viettää aikaa myös kotona ja pelata itse salibandya yms. Rakkautta lajiin on ollut ja opiskelijana 1000 e kesässä oli todella iso raha. Mutta niin vain käy, että 28-35 vuotisilla tuomareilla ei vain ole välttämättä aikaa laittaa 5.-4.divisioonan peleihin / ylipäätään tuomaritoimintaan, saatikka kasvatustehtäviin B-junnuissa. Tottakai "huipuilla" on aikaa, mutta he viheltävät sitten 2.div ylöspäin, eikä sen takia ole aikaa aladivareihin. Joku on joskus fiksusti sanonut, että mitä divaria pelaat, sen tasoiset on myös tuomarit.

Lyhyt kommentti vielä verovähennysoikeuteen ja verotukseen. Jokaiselle tehdään automaattisesti 620 e tulonhankkimisvähennys vuosittain. Jos haluaa esim. varusteet tulonhankkimisvähennyksiin, tulee todistaa, että kuluja on ollut enemmän kuin tuo 620 e. (Koskee muuten jokaista palkansaajaa Suomessa) Alle 20e palkkioihin on tullutkin jo korjaus, eli ne kaikki pitäisi ilmoittaa itse verottajalle, vaikka ennakonpidätystä yksittäisestä alle 20e suorituksesta ei tarvitsekaan tehdä.
P.Collina

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Lopettanut kirjoittelun kokonaan.

Vastaus #76 : 31.10.2007 klo 14:57:56

ALLA OLEVA TEKSTI ON KORJAUSTA AIEMPAAN KIRJOITUKSEENI JA KOOSTUU VAIN PUOLIKKAISTA TIEDONPOIKASISTA,ARVAILUISTA SEKÄ ALLEKIRJOITTANEEN OMISTA MIELIPITEISTÄ:

Mielenkiintoista nähdä tuleeko muutoksia erotuomarikuvioihin

Piirissä käydään keskusteluja josko Ensi kesänä kaikki sarjat, mukaanlukien kaikki junioripelit, maksettaisiin erotuomaripalkkiot verotettuina piirin toimistosta kerran kuukaudessa.

Mikä olisi siis erotuomarikerhojen tulevaisuus..

On kuulunut huhuja että erotuomarivastaava olisi jopa eronnut, mutta tämä on ollut väärää informaatiota jonka yhteydessä allekirjoittanut on ajattelematta kirjoittanut sen tänne palstallekin, ja josta on voinut syntyä väärinkäsityksiä myös muissa piireissä.

Jos suurimmalla osalla erotuomareista sivutuloveroprosentti on 35-60% , niin sopisi tosiaankin ihmetellä että kuka lähtisi viheltämään näitä pelejä, jos asiat näin suuresti muuttuisivat.

Ainoa mahdollinen vaihtoehto ja lääke tähän olisi että Jos maksut menisi piirin kautta erotuomaripalkkioita olisi korotettava vähintään tuntuvasti ensi kesäksi.

Nyt tulevana talvena futsalia viheltää muutama kymmenen aiemmin lajia tuomaroinutta tuomaria tampereen piirissä, ja joukkuemäärä on lisännyt otteluita 25% edellisestä talvesta.se on huikea määrä pelejä lisää.

Jos näin tulisi käymään, niin itse uskon että
päätökset tulisivat jossain määrin näkymään kentillä.
Uutinen
Elmslie Ender

Poissa Poissa

Vastaus #77 : 31.10.2007 klo 16:03:11

Piirissä käydään keskusteluja josko Ensi kesänä kaikki sarjat, mukaanlukien kaikki junioripelit, maksettaisiin erotuomaripalkkiot verotettuina piirin toimistosta kerran kuukaudessa.

Toivotaan, että näin tapahtuu. Näin palvellaan seuroja ja joukkueita parhaiten ja mennään lain mukaan.
Ralliraita

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tjerna kraft, JA tack!

Vastaus #78 : 31.10.2007 klo 23:38:53

Kyllähän tuo olisi ihan hyvä systeemi.Kesällä näkee paljon nuoria itse jalkapalloa pelaavia tuomareita, jotka pitävät tuomarointia omana "kesätyönään" ja mukavana tapana kerätä hieman taskurahaa.Tällaisissa tapauksissa soisin nuorille palkkiot verottomana, tulot kun ei kuitenkaan korkeiksi nouse.Vanhemmat tuomaroijat taas omasta mielestäni voivat harrastuksestaan hieman veroa maksaakkin.
P.Collina

Poissa Poissa

Vastaus #79 : 01.11.2007 klo 00:46:55

Kyllähän tuo olisi ihan hyvä systeemi.Kesällä näkee paljon nuoria itse jalkapalloa pelaavia tuomareita, jotka pitävät tuomarointia omana "kesätyönään" ja mukavana tapana kerätä hieman taskurahaa.Tällaisissa tapauksissa soisin nuorille palkkiot verottomana, tulot kun ei kuitenkaan korkeiksi nouse.Vanhemmat tuomaroijat taas omasta mielestäni voivat harrastuksestaan hieman veroa maksaakkin.

Niin, vähän kakspuolinen juttu sikäli että löytyy hyviä puolia, että huonoja tästä aihepiiristä.

Ensinnä joukkueiden näkökulmasta se tuo lisäkustannuksia seuralle kun seurat joutuvat maksamaan piiriin tästä palvelusta huokeita summia nimikkeillä Laskutuskulut etc..

Toisekseen sitten taas tähän mentäessä täytyisi jossain määrin olla valmiita nostamaan erotuomaripalkkioita, jotka taas tuovat lisäkuluja seuroille, ja lisää fyffee valtiolle..

Riippuu mistä näkökulmasta asiaa tutkailee.
mixeri

Poissa Poissa

Vastaus #80 : 01.11.2007 klo 03:01:15

Topicin mukaisesti:

Kokemukseni mukaan otsikko pitä paikkansa.  Suurin osa peleistä suomessa on harrastetason pelejä, joissa aikuiset tai juniorit tulevat liikuntaa harrastamaan.  Sen sijaan tämä tuomarihenkilö lähes poikkeuksetta on todellinen liikuntaharrastuksen irvikuva.  Seisoo kentällä, ei liiku aktiivisesti eikä selvästikään nauti tapahtumasta liikuntana.  Asenne tapahtumaan on se, että otetaan noi pari  kymppiä taskuun ja on tehty muka joita hienoa jalkapallon eteen. 

Suurin osa tuomareista voisi katsoa peiliin.  Tämä näkyy suorituksina, jotka ovat kerrassan luokattomia ja pilaavat pelaajien hyvän harrastuksen.  Juoskaa edes!  Yrittäkää!  Tuomarin hyvä asenne tarttuu myös pelaajiin. Vittumainen tuomari tekee tästä hienosta pelistä näköisensä.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2007 klo 03:02:28 kirjoittanut mixeri »
P.Collina

Poissa Poissa

Vastaus #81 : 01.11.2007 klo 04:19:09

Topicin mukaisesti:

Kokemukseni mukaan otsikko pitä paikkansa.  Suurin osa peleistä suomessa on harrastetason pelejä, joissa aikuiset tai juniorit tulevat liikuntaa harrastamaan.  Sen sijaan tämä tuomarihenkilö lähes poikkeuksetta on todellinen liikuntaharrastuksen irvikuva.  Seisoo kentällä, ei liiku aktiivisesti eikä selvästikään nauti tapahtumasta liikuntana.  Asenne tapahtumaan on se, että otetaan noi pari  kymppiä taskuun ja on tehty muka joita hienoa jalkapallon eteen. 

Suurin osa tuomareista voisi katsoa peiliin.  Tämä näkyy suorituksina, jotka ovat kerrassan luokattomia ja pilaavat pelaajien hyvän harrastuksen.  Juoskaa edes!  Yrittäkää!  Tuomarin hyvä asenne tarttuu myös pelaajiin. Vittumainen tuomari tekee tästä hienosta pelistä näköisensä.

En millään haluaisi arvostella kirjoitustasi, sillä se lienee sinun oma mielipiteesi vain ja kunnioitan sitä.

En tiedä onko sinun kokemuksesi tuomareista tullut lähinnä vain näiden mainitsemiesi Harrastesarjojen kautta, mutta hiukan mukaillen sanomaasi, voidaan jossain määrin todeta että Harrastesarjat, ovat erotuomarille hyvän jalkapallo-ottelun irvikuvia, varsinkin harrastesarjojen alemmat tasot.

Jos ei erotuomareilla lukutaitoa olisi, niin olisi vaikea joskus ottelua seuratessa havannoida, mistä lajista on kyse, sillä kun puhutaan Harrastesarjoista, niin siihen titteliin mahtuu jos jonkinmoista.Löytyy loistojoukkueita jotka osaavat pelata hyvin ja siististi, on joukkueita jotka eivät osaa pelata, ja on joukkueita jotka ovat tältä väliltä, joten jo pelkkä joukkueiden välinen ero on usein niin huimaava että siinä ei juurikaan erotuomareilla ole tarvetta peliin puuttua, ja tällöin uskon että on parempi olla hiljaa keskiympyrässä kun alkaa pätemään jo muutenkin sekavassa #urheilu#tapahtumassa.

Useasti törmää harrastepeleissä myös ongelmaan, että joukkueella ei ole yhtenäisiä peliasuja, vaan on erivärisiä paitoja,liivejä,paidattomia, collegeasuisia ja verkkapuvut päällä pelaavia pelaajia.Sitten kun puhutaan ison kentän ottelusta jossa näitä tyyppejä on kentällä 22, niin voit itse kuvitella kuinka helppoa on alkaa vetämään tiukkaa linjaa tai ylipäätään seurata kyseistä ottelua..Kuka teki mitä, kuka rikkoi ketä, kenelle varoitus, miten sen merkitsen kun ei ole paidoissa numeroja, kumpaan joukkueeseen varoitettu pelaaja kuuluu..Kertaalleen olen törmännyt yhtälöön harrastesarjan pelissä jossa molempien joukkueiden kapteeneilla oli hienot pelipaidat päällä.Toisella oli L'poolin Litmasen paita, ja toisella Ässien Korpisalon paita.Mielestäni tämä tilanne kuvaa suuresti tätä tasoa että kun kapteenit ovat valmiina aloittamaan ottekun niin yhdenväriset paidat molemmilla, toisella futispaita ja toisella Lätkä..

Ja sitten vielä tuosta Peiliin katsomisesta, niin varmasti osalla erotuomareista olisikin asenteen osalta peiliinkatsomisen paikka harrastesarjojen suhteen, niin varmasti jossain määrin allekirjoittaneellakin, mutta täytyy aina miettiä mistä lähdetään liikkeelle tuon mainitsemasi Vittumaisuuden suhteen..Jos jossain, niin harrastesarjoissa tuomari saa kuule niin paljon paskaa niskaan yhden yksittäisenkin pelin aikana ettei sitä aina tee vaan suopeasti mieli hymyillä kun jokaisesta vihellyksestä joku amatööri napisee ja seuraavasta jo haistatetaan vittua ja uhkaillaan.Ja tämä kaikki vaan sen 20 euron takia, joka mielestäsi on ihan sopiva korvaus kerta-annoksena tollasesta annoksesta täyttä sontaa, ja joo se 20egee sisältää vielä matkakulutkin..

Tähän loppuun toteankin että niin kauan kun viralliset erotuomarit ehtivät vielä käydä muiden pelien lomassa viheltämässä näitä teidän harrastepotkupallopelejänne, niin mielestäni kannattaisi antaa heille arvostusta, eikä vaan ajatella niitä kaikkia negatiivisia seikkoja näistä sankareista.Joskus olen kuullut erotuomareita luokiteltavan erilaisiin peleihin ja tasoihin.Olen kuullut että Pääsarjaa viheltävät maan parhaimmat, Vitosdivaria sille tasolle kuuluvat tuomarit, ja kermana kakun päällä totean, että harrastesarja kun ei liene maan korkeatasoisinta, niin lienee epäoikeutettua odottaa tuomareiltakaan mitään maailmanluokan näyttöjä?

Ps.Keskimäärin yhden täysimittaisen jalkapallo-ottelun aikana pelaajat rikkovat toisiaan 75-150 kertaa, eli toisinsanoen tekevät virheitä..Mitäpä jos erotuomari tekee ottelun aikana 2 virhettä, aivan..siitäpä se soppa syntyykin.Toisinsanoen niin kauan kun erotuomarit ovat ihmisiä, niin myös he tekevät virheitä, se on asia joka vaan on jollain tavalla jokaisen pakko hyväksyä, Valitettavasti.

Lähtisitkö itte vihelteleen Harrastesarjojen ison kentän pelejä hymyssäsuin kyseisellä korvauksella..
Jos vastauksesi on myönteinen niin tervetuloa erotuomareiden Vittumaiseen klaaniin.

Ylläoleva teksti on vain ja ainoastaan allekirjoittaneen omaa mielipidettä nimimerkki mixerin kirjoitukseen.Kirjoittamani teksti esittää vain henkilökohtaisen kannanottoni kyseisiin Harrastepeleihin.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2007 klo 04:30:37 kirjoittanut P.Collina »
Johtaja91

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: YJK/FC Pojat,Klubi-36

Vastaus #82 : 03.11.2007 klo 00:37:05

Tämä kausi oli minun ensimmäinen tuomarina.  
Itse teen sitä rahan takia. koska ei lähde veroja.
kolme naisten kakkosen peliä sain olla avustavana ja loppu
vuodesta ensimmäinen miesten kolmosen rajamiehenä. :D + junnupelit
Hyvät rahat kuittailin. Oli määrätty jopa oman joukkueen peliin avustavaksi.
EN tietenkään olisi päässyt ees kokoonpanoon, mutta vaihdoin sen kuitenkin pois.
Ens kerralla kyllä menen ;) Eikä ikääkään ole kuin kohta puoliin 16, eli kolmosen debyytti tapahtui
kentällä tuomarina eikä pelaajana  Alas
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal

Vastaus #83 : 03.11.2007 klo 00:48:46

Missä piirissä on niin huono tilanne ,että ekalla kaudella pääsee Kolmosen peleihin?
Johtaja91

Poissa Poissa

Vastaus #84 : 03.11.2007 klo 16:03:02

Ylä-savo: pääosin iisalmessa
AndyLove

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS & Liverpool

Vastaus #85 : 03.11.2007 klo 16:35:00

Aika mielenkiintoista, että alkuperäisestä kommentistani oli otettu vain yksi lause lainauksena, sekä vääristellään vielä mitä sanoin. Ja myös tuolla alkuperäisessä topicissa annoin vastauksen, mutta jostain syystä se ei ole tänne asti päässyt.

P.Collinen alkuperäinen viesti on nähtävillä Tampereen Nelonen 2007 topikissa, josta minä kaljoissani sain sellaisen kuvan, että tuomaroinnista pitäisi saada oikein kunnolla ylimäärästä rahaa.

Tässä MINUN alkuperäinen viesti:

Rahan takiako te tuomarit siellä kentällä viheltelette? Luulisi riittävän että matkakulut vähintään kuitataan?

P. Collina oman vastauksensa tänne jo postasi, joten tässä oma vastaukseni vielä siihen:

Lainaus
Mitä nöyrimmät pahoittelut. En ajatellut kuinka paljon tuomarillakin voi mennä rahaa harrastukseen. Anteeksi.

Kysyit:
Voidaanko siis kuvitella että olisit tyytyväinen jos saisit tehdä työtä josta sinulle maksetaan vain oman autosi käyttökustannukset?

Teetkö tuomarointia siis työksesi vai harrastukseksi? Ilman muuta minun mielestäni pitäisi tuomareille korvata kulut KOKONAISUUDESSAAN, niin palkka kuin pakolliset varusteet, tuomarin asut yms yms. Itse en saa auton käytöstä korvausta sen enempää päivätyöhön menosta kuin jalkapallopeleihin ja harjoituksiin menosta. Ja edelleen mielestäni sinun toki pitäisi saada oman auton käytön verran kulukorvauksia vihelletystä pelistä. Menit sitten kävellen bussilla tai sillä omalla autollasi. Typerä kommentti sinulta oli tuo "mitä jos auto menee lunastukseen."

Mielestäni en myöskään syyttänyt ketään, että tuomaroisi vain rahan takia vaan kysyin onko näin. En todellakaan ole sitä mieltä, että näin on, ehkä vain kaljapöhnissä sain sellaisen kuvan siitä kirjoituksesta minkä takia tuon kysymyksen esitin.

Hienoa, että jaksoit minun kaltaiselle idiootille vastata noinkin perusteellisesti ja pitkään. Ainakin arvostan tuomareidenkin tekemää työtä paljonkin enemmän. Edelleen, minun mielestä tuomareille kyllä pitäisi matkakulut korvata kokonaan, kuten myös tuomarointiin tarvittavat varusteet. Olen aidosti pahoillani jos teiltä nyt viedään viimeisetkin korvaukset. Kiitos menneestä kahdesta vuodesta niin sinulle, jos olet sattunut otteluitani tuomitsemaan, kuin kaikille muillekkin Tampereen tuomareille!

ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi

Vastaus #86 : 03.11.2007 klo 23:44:40

Missä piirissä on niin huono tilanne ,että ekalla kaudella pääsee Kolmosen peleihin?
No on kyllä jo aika paskaa, että ekavuotinen kolmosessa  Alas
Gunner

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Nuolen pääkirjoitusta

Vastaus #87 : 03.11.2007 klo 23:50:59

Sama. Tuntuu tosin että asenne on pelaajien ja katsojien puolella semmoinen että kymmenen vuoden kuluttua ihmetellään kun tuomareita ei enää riitä aladivareihin :(
joks11

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy

Vastaus #88 : 04.11.2007 klo 00:24:40

Onpas vääntämistä.

Koittakaas nyt tajuta, että tuomarointi ei ole niin kiva harrastus että sen parissa viihtyisi riittävästi porukkaa jos korvaukset ovat liian pienet. Tuomareita on jo nykyisellään raa'asti liian vähän.

Oma dumariura päättyi juuri pienten korvausten ja vähäisen kollegamäärän vuoksi. Perseestä viettää sateista syysiltaa jossain Ogelin kuraisella hiekkakentällä kuuntelemassa vittuilua, saaden siitä korvauksena ~50 markkaa(joo, on siitä aikaa), tietäen että ylihuomenna on samaa paskaa luvassa lisää. Ei kiitos.
mixeri

Poissa Poissa

Vastaus #89 : 04.11.2007 klo 01:53:02

En millään haluaisi arvostella kirjoitustasi, sillä se lienee sinun oma mielipiteesi vain ja kunnioitan sitä.

En tiedä onko sinun kokemuksesi tuomareista tullut lähinnä vain näiden mainitsemiesi Harrastesarjojen kautta, mutta hiukan mukaillen sanomaasi, voidaan jossain määrin todeta että Harrastesarjat, ovat erotuomarille hyvän jalkapallo-ottelun irvikuvia, varsinkin harrastesarjojen alemmat tasot.

Jos ei erotuomareilla lukutaitoa olisi, niin olisi vaikea joskus ottelua seuratessa havannoida, mistä lajista on kyse, sillä kun puhutaan Harrastesarjoista, niin siihen titteliin mahtuu jos jonkinmoista.Löytyy loistojoukkueita jotka osaavat pelata hyvin ja siististi, on joukkueita jotka eivät osaa pelata, ja on joukkueita jotka ovat tältä väliltä, joten jo pelkkä joukkueiden välinen ero on usein niin huimaava että siinä ei juurikaan erotuomareilla ole tarvetta peliin puuttua, ja tällöin uskon että on parempi olla hiljaa keskiympyrässä kun alkaa pätemään jo muutenkin sekavassa #urheilu#tapahtumassa.

Useasti törmää harrastepeleissä myös ongelmaan, että joukkueella ei ole yhtenäisiä peliasuja, vaan on erivärisiä paitoja,liivejä,paidattomia, collegeasuisia ja verkkapuvut päällä pelaavia pelaajia.Sitten kun puhutaan ison kentän ottelusta jossa näitä tyyppejä on kentällä 22, niin voit itse kuvitella kuinka helppoa on alkaa vetämään tiukkaa linjaa tai ylipäätään seurata kyseistä ottelua..Kuka teki mitä, kuka rikkoi ketä, kenelle varoitus, miten sen merkitsen kun ei ole paidoissa numeroja, kumpaan joukkueeseen varoitettu pelaaja kuuluu..Kertaalleen olen törmännyt yhtälöön harrastesarjan pelissä jossa molempien joukkueiden kapteeneilla oli hienot pelipaidat päällä.Toisella oli L'poolin Litmasen paita, ja toisella Ässien Korpisalon paita.Mielestäni tämä tilanne kuvaa suuresti tätä tasoa että kun kapteenit ovat valmiina aloittamaan ottekun niin yhdenväriset paidat molemmilla, toisella futispaita ja toisella Lätkä..

Ja sitten vielä tuosta Peiliin katsomisesta, niin varmasti osalla erotuomareista olisikin asenteen osalta peiliinkatsomisen paikka harrastesarjojen suhteen, niin varmasti jossain määrin allekirjoittaneellakin, mutta täytyy aina miettiä mistä lähdetään liikkeelle tuon mainitsemasi Vittumaisuuden suhteen..Jos jossain, niin harrastesarjoissa tuomari saa kuule niin paljon paskaa niskaan yhden yksittäisenkin pelin aikana ettei sitä aina tee vaan suopeasti mieli hymyillä kun jokaisesta vihellyksestä joku amatööri napisee ja seuraavasta jo haistatetaan vittua ja uhkaillaan.Ja tämä kaikki vaan sen 20 euron takia, joka mielestäsi on ihan sopiva korvaus kerta-annoksena tollasesta annoksesta täyttä sontaa, ja joo se 20egee sisältää vielä matkakulutkin..

Tähän loppuun toteankin että niin kauan kun viralliset erotuomarit ehtivät vielä käydä muiden pelien lomassa viheltämässä näitä teidän harrastepotkupallopelejänne, niin mielestäni kannattaisi antaa heille arvostusta, eikä vaan ajatella niitä kaikkia negatiivisia seikkoja näistä sankareista.Joskus olen kuullut erotuomareita luokiteltavan erilaisiin peleihin ja tasoihin.Olen kuullut että Pääsarjaa viheltävät maan parhaimmat, Vitosdivaria sille tasolle kuuluvat tuomarit, ja kermana kakun päällä totean, että harrastesarja kun ei liene maan korkeatasoisinta, niin lienee epäoikeutettua odottaa tuomareiltakaan mitään maailmanluokan näyttöjä?

Ps.Keskimäärin yhden täysimittaisen jalkapallo-ottelun aikana pelaajat rikkovat toisiaan 75-150 kertaa, eli toisinsanoen tekevät virheitä..Mitäpä jos erotuomari tekee ottelun aikana 2 virhettä, aivan..siitäpä se soppa syntyykin.Toisinsanoen niin kauan kun erotuomarit ovat ihmisiä, niin myös he tekevät virheitä, se on asia joka vaan on jollain tavalla jokaisen pakko hyväksyä, Valitettavasti.

Lähtisitkö itte vihelteleen Harrastesarjojen ison kentän pelejä hymyssäsuin kyseisellä korvauksella..
Jos vastauksesi on myönteinen niin tervetuloa erotuomareiden Vittumaiseen klaaniin.

Ylläoleva teksti on vain ja ainoastaan allekirjoittaneen omaa mielipidettä nimimerkki mixerin kirjoitukseen.Kirjoittamani teksti esittää vain henkilökohtaisen kannanottoni kyseisiin Harrastepeleihin.

Tämä sinänä hyvä arvokas kommentti meni hukkaan epätäsmällisen kieleni vuoksi.  Harrastesarjoista puhuttaessa tarkoitan sarjoja 4 div alaspäin.  En suinkaan näitä kaikennäköisiä höntsäsarjoja, josta tässä pitkässä vastauksessa puhutaan. Sori. Nimittäin niiden suhteen olen pitkälti samaa mieltä. 

Muissa peleissä tuomait voivat siis edelleen katsoa peliin, ja miettiä millä asenteella tulevat puhaltamaan.  Tuomarikunta on aina arvostelemassa pelaajia, mutta heillä itsellään on ratkaiseva merkitys siihen millaista kohtelua pelaajilta saavat.  Tuomarointi on asiakaspavelutehtävä, mutta suuri osa tuomareista käyttäytyy kuin vanhanajan katsatusinsiööri.

edit:  lisäkommenttina pelkkää plussa nuorien tuomareiden suhteen.  Heillä on asenne kunnossa, kuten muutenkin kanssakäymisessä.

« Viimeksi muokattu: 04.11.2007 klo 01:55:55 kirjoittanut mixeri »
Johtaja91

Poissa Poissa

Vastaus #90 : 04.11.2007 klo 12:51:43

Itse olin aika iloinen kun sain mennä peliin ja kuittasin mukavat korvaukset Ylos
kyllä sieltä katsomosta jotain huutoja tais kuulua(aika paljon) mutta pikkuvikoja 8)
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi

Vastaus #91 : 04.11.2007 klo 18:07:17

Itse olin aika iloinen kun sain mennä peliin ja kuittasin mukavat korvaukset Ylos
kyllä sieltä katsomosta jotain huutoja tais kuulua(aika paljon) mutta pikkuvikoja 8)

no en tarkoittanutkaan sinun kannaltasi  :) mutta jos totta puhutaan niin en usko, että oikeasti ekavuotisen taso riittää niinkin korkealle sarjatasolle.
Johtaja91

Poissa Poissa

Vastaus #92 : 04.11.2007 klo 21:09:54

no en tarkoittanutkaan sinun kannaltasi  :) mutta jos totta puhutaan niin en usko, että oikeasti ekavuotisen taso riittää niinkin korkealle sarjatasolle.
sanotaan että täällä päin on todella surkea taso. Kävin muutaman kerran rajalla vitosessa, voitettais kaikki vitosen jengit meidän B-junnuilla  8)
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal

Vastaus #93 : 04.11.2007 klo 22:10:50

Kun ajatellaan tätä asiaa ,että on ensimmäisellä kaudella 3.divarissa niin voi vaan ihmetellä. Minä tunnen vain yhden erotuomarin ,joka täältä meidän piiristä on ollut ensimmäisellä kaudella avustavana Kolmosessa. Voi olla että on enemmänkin jotka ovat olleet ,mutta kyseessä on kumminkin erittäin harvinainen tilanne. Kyseinen avustavaerotuomari on käynyt Veikkausliigassa asti. Mielestäni tilannetta kuvaa hyvin se ,että tässä piirissä tietojeni mukaan on ollut vain yksi ensimmäisen kauden erotuomari ,joka on ollut Nelosen pelissä. Tämä siis näin yleisellä tasolla. Poikkeuksia toki löytyy varmasti.
Nure Helsingistä

Poissa Poissa

Vastaus #94 : 05.11.2007 klo 13:14:02

Kokemus tuo varmuutta jne... tämä on ihan totta, mutta miksi lupaavan erotuomarin pitäisi välttämättä tahkota alasarjojen pelejä monta vuotta, ennen kuin hänelle annetaan mahdollisuus päästä ylemmäksi. Kyllähän tuomarista varsin pian näkee, mitkä tämän otteet ovat ja miten esim. homma pysyy hallussa.

Uskoisin, että lukuisa entinen/nykyinen pelaaja jättää erotuomaritoiminnan väliin sen takia, että esimerkiksi sille tasolle, jolla itse on pelannut vuosikaudet, nouseminen tuomarina saattaa kestää aivan liian kauan. Uskon vakaasti, että oikeanlainen tyyppi selviäisi vaikkapa kolmosen pelien viheltämisestä mallikkaasti, mikäli hänellä on riittävästi kokemusta pelaajana ja muuten sääntökokeet yms. suoritettuna. TÄMÄ EI KUITENKAAN SIIS TARKOITA, ETTÄ KAIKISTA TÄHÄN OLISI.

Ricardo Leite

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ylimieliset

Vastaus #95 : 05.11.2007 klo 13:27:59

Tuomareille  Ylos
Johtaja91

Poissa Poissa

Vastaus #96 : 05.11.2007 klo 15:26:10

ei meillä mitään sääntökokeita ollu  Ylos
ekäpä oon niin luonnonlahjakkuus  Tuoppi
P.Collina

Poissa Poissa

Vastaus #97 : 05.11.2007 klo 15:32:42

Nimimerkki Mixerille..

Ei se mitään, halusin vaan jokatapauksessa tarttua tuohon aiheeseesi.

Näin sitä keskustelua syntyy, ja sehän on tarkoituskin.

Ylos
BrDead
Vastaus #98 : 05.11.2007 klo 15:51:04

"Vanha" sanonta pätee: Saman tasoisia ovat tuomarit, kuin ovat pelaajatkin. Sarjatasosta riippumatta.
avustava e

Poissa Poissa

Vastaus #99 : 09.11.2007 klo 00:13:56

Kokemus tuo varmuutta jne... tämä on ihan totta, mutta miksi lupaavan erotuomarin pitäisi välttämättä tahkota alasarjojen pelejä monta vuotta, ennen kuin hänelle annetaan mahdollisuus päästä ylemmäksi. Kyllähän tuomarista varsin pian näkee, mitkä tämän otteet ovat ja miten esim. homma pysyy hallussa.

Uskoisin, että lukuisa entinen/nykyinen pelaaja jättää erotuomaritoiminnan väliin sen takia, että esimerkiksi sille tasolle, jolla itse on pelannut vuosikaudet, nouseminen tuomarina saattaa kestää aivan liian kauan. Uskon vakaasti, että oikeanlainen tyyppi selviäisi vaikkapa kolmosen pelien viheltämisestä mallikkaasti, mikäli hänellä on riittävästi kokemusta pelaajana ja muuten sääntökokeet yms. suoritettuna. TÄMÄ EI KUITENKAAN SIIS TARKOITA, ETTÄ KAIKISTA TÄHÄN OLISI.

Samaa mieltä Nuren kanssa:
Jos on vähänkään jalkapallosta perillä, niin kyllä kolmosen peleissä voi avustavana olla melko nuori junnupelaajataustan omaava tuomari.  Ylos
Ei se ikä ole ainoa autuaaksi tekevä, ASENNE on kova sana!  Ylos
« Viimeksi muokattu: 09.11.2007 klo 00:21:03 kirjoittanut avustava e »

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 7

Siirry: